آریا بانو
مانی پلو غذای دامغانی
جمعه 12 مهر 1398 - 11:00:28
آریا بانو - مانی پلو غذای دامغانی
٠
٠
چی بپزم / مواد لازم
برنج : 3 لیوان
لپه : یک لیوان
کشمش پلویی : 250 گرم
زرشک : 75 گرم
زعفران دم کرده : به مقدار لازم
گوشت گوسفند یا فیله گوساله : 300 گرم
رشته پلویی : 200 گرم
پیاز داغ / 2 تا 3 قاشق غذاخوری
نمک ، فلفل ، زردچوبه : به مقدار لازم
زیره سیاه : یک قاشق چای خوری ( به دلخواه )
روغن : به مقدار لازم
!مواد لازم برای ته دیگ : ( در صورت دلخواه )
زعفران دم کرده : یک قاشق چای خوری
ماست معمولی : یک لیوان
زرده ی تخم مرغ : یک عدد
طرز تهیه
در قابلمه ای یک تا دو قاشق روغن می ریزیم و روی حرارت داغ می کنیم . گوشت را در روغن کمی تفت می دهیم ، پیاز داغ ، زردچوبه و فلفل را اضافه می کنیم ، پس از 1 تا 2 دقیقه دو لیوان آب به آن می افزاییم و درب قابلمه را می گذاریم تا بپزد ( در انتهای پخت گوشت ، نمک را به آن اضافه می کنیم ) .
لپه را با دو لیوان آب می جوشانیم و پس از دو دقیقه در آبکش می ریزیم ( با این کار نفخ لپه گرفته می شود ) و بعد دوباره با یک لیوان آب و کمی نمک می گذاریم تا بپزد .
ـ برنج را که دو ساعت قبل در آب و نمک خیس کرده ایم در آب جوش می ریزیم چند دقیقه به برداشتن برنج مانده ، رشته و لپه را به آن اضافه می کنیم و بعد از یکی دو جوش در آبکش می ریزیم ( دلیل این کار این است که رشته نرم شود و لپه لعاب نیندازد و برنج هنگام دم کشیدن به هم نچسبد ) .
در قابلمه ای کمی روغن می ریزیم و رو ی حرارت داغ می کنیم . در کاسه ای ماست و زعفران دم کرده و زرده ی تخم مرغ را با یک تا دو کفگیر برنج مخلوط کرده ، در ته قابلمه می ریزیم ( برنج به حدی باشد که مایع ته دیگ نه خیلی شل و نه خیلی سفت شود ) . بقیه برنج را روی آن ریخته و دم می کنیم .
کشمش و زرشک ( پاک کرده و شسته ) را جداگانه با مقدار خیلی کم روغن سرخ می کنیم و سه چهارم از هر دو را با هم مخلوط و یک چهارم بقیه را برای تزئین کنار می گذاریم .
بعد از اینکه برنج دم کشید ، روی آن زعفران دم کرده می ریزیم ؛ گفتنی است که این پلو تقریبا زعفرانی است .
هنگام کشیدن در دیس لا به لای آن مخلوط کشمش و زرشک را می ریزیم و سطح روی برنج را برنج ساده می ریزیم تا بتوان طبق سلیقه تزئین کرد .
مانی پلو از غذاهای سنتی دامغان می باشد . دامغان در منطقه کویری ، در استان سمنان واقع شده و معمولا غذاهای پرانرژی این شهر به گونه ای است که بدون گوشت نیز تهیه می شود

http://www.banounews.ir/fa/News/209134/مانی-پلو-غذای-دامغانی
بستن   چاپ