آریا بانو
سخنگوی قوه قضائیه:
آموزش مهارت های زندگی در عقد زناشویی مغفول مانده است
چهارشنبه 10 مهر 1398 - 12:41:32 PM
ایرنا - زن و خانواده
آریا بانو - تهران- سخنگوی قوه قضائیه گفت: آموزش مهارت های زندگی در عقد زناشویی مغفول مانده است چرا که موضوعات خانواده و مهارت های زندگی نباید در آستانه طلاق و فروپاشی ارائه شود بلکه باید قبل از تشکیل خانواده ارائه شود تا زندگی خانوادگی مستحکمی داشته باشیم.

به گزارش ایرنا، غلامحسین اسماعیلی روز چهارشنبه در نشست ضرورت آموزش مهارتهای زندگی به موضوع خانواده تاکید کرد و ازرونمایی کتاب آموزش مهارت های زندگی خبر داد و افزود: حقوق خانواده به قلم دکتر مهرداد شبابی که توسط کلینیک های حقوق زنان در دانشگاه شهید بهشتی کرسی حقوق بشر برگزار شد، مورد توجه است.
وی با اشاره به این که نیاز امروز جامعه ما تألیف کتب آموزش مهارتها برای داشتن خانواده سالم است، افزود: سرلوحه خانواده سالم، مدارای در زندگی، احترام به بزرگتر، میانه روی در هزینه کرد و آگاهی به عیوب و تلاش در جهت برطرف کردن عیوب است.
این مقام قضائی تصریح کرد: خانواده اساسی ترین رکن جامعه است و باید به این توجه داشت که در بین قراردادها پرشمارترین عقد و قراردادها عقد ازدواج است که در جامعه بسته می شود.
اسماعیلی اضافه کرد: اصل بر این است که پیمان زناشویی از استمرار و دوام همیشگی و جاودانگی برخوردار باشد و پایانی برای آن شناخته نشود. با این ویژگی ها این پیمان نیازمند معرفت و شناخت است و انجام آن در مسیر استمرار، مهارت می خواهد.
وی تاکید کرد: هیچ قراردادی نیست که نیاز به مهارت نداشته باشد، مهارت هایی در جهت اجرای صحیح قرارداد.
پیوست حقوق خانواده باید به همه قراردادها افزوده شود
سخنگوی قوه قضاییه با بیان این که پیمان زناشویی به لحاظ داشتن ویژگی های خاص عاطفی و اجتماعی باید در تمام پیمان ها پیوست حقوق خانواده وجود داشته باشد و در غیر این صورت قرارداد جامعی نیست، گفت: همه قراردادها باید پیوست حقوق خانواده داشته باشند چرا که حقوق خانواده نسبت به تمام حقوق ها، قواعد آمره است.
اسماعیلی افزود: در گام اول انقلاب و دوره چهل ساله اول، افتخارات فراوانی پشت سر نهادیم اما در مسائل خانواده همچنین قصور و نقصان وجود دارد که باید در گام دوم باید قصورهای موجود در مسائل خانواده را جبران کرد.
وی یادآور شد: امروز نیازمند بازگشت به مبانی فکری و قوی إنسان ساز اسلام هستیم تا چاره بیاندیشیم چرا که اسلام یک مکتب فکری سیاسی و اجتماعی محض نیست بلکه مکتبی إنسان ساز است و باید به آن بازگشت.
اسماعیلی تاکید کرد: ما در این حوزه نیازمند شناخت، آگاهی، دانش و علم دین هستیم؛ دین یعنی آیین زندگی نه علم فقه، اصول و تفسیر.
وی اضافه کرد: ما نیازمند آموزش آیین زندگی هستیم. چیزی که در میان دانشگاه و آموزش و پرورش مغفول مانده است و اگر این آموزش در جایگاه خود قرار گرفت به رشد و تعالی می رسیم. خوشحالیم که جامعه علمی همچنین دانشگاه شهید بهشتی و کرسی حقوق بشر این دانشگاه نتیجه سال ها پژوهش خود را در کتاب آموزش مهارت زندگی به عنوان یک اثر کاربردی به خانواده های ایران اسلامی ارائه کرده است.
إسماعیلی با تاکید بر این که آموزش مهارت ها، اثر پیشگیرانه دارد نه نسخه درمان مدار گفت: موضوعات خانواده و مهارت های زندگی نباید در آستانه طلاق و فروپاشی ارائه شود بلکه باید قبل از تشکیل و ایام قوام خانواده ارائه شود تا زندگی خانواده مستحکمی داشته باشیم.

http://www.banounews.ir/fa/News/208424/آموزش-مهارت-های-زندگی-در-عقد-زناشویی-مغفول-مانده-است
بستن   چاپ