آریا بانو
پرچالش‌ترین سن فرزندپروری، نوزادی یا نوجوانی؟!
دوشنبه 8 مهر 1398 - 10:44:16 AM
آریا بانو - پرچالش‌ترین سن فرزندپروری، نوزادی یا نوجوانی؟!
٣٧
٠
خراسان / اگر از مادرانی ‌که تجربه فرزندپروری داشتند، بپرسید پرچالش‌ترین سن فرزندپروری چه سنی است؟ به احتمال زیاد خواهند گفت نوجوانی؛ اما روان شناسان، دو دوره بدو تولد تا شش سالگی و دوره بلوغ (11 تا 18 سالگی) را مشکل‌ترین دوره های رشد می‌شناسند.
شباهت‌های دوره نوزادی و بلوغ!
یک تا شش سالگی یکی از حساس‌ترین برهه‌های زندگی کودک است. زمان تولد تا دو سالگی را که به سن رفع نیازها تعبیر می‌شود، روان شناسان سن حسی-حرکتی می‌نامند. در این سن که اوج جنب و جوش کودک است، تنوع‌طلبی و آزادی خواهی اوج می‌گیرد. عادات سازشی و صفات اکتسابی در حدود چهارماهگی شروع به شکل‌گیری می‌کند. به همین دلیل است که می‌گویند اگر کودکی سازگار و منعطف می‌خواهید او را گلخانه‌ای بار نیاورید! در دو تا سه سالگی ارتباط با محیط کامل‌تر و قدرت تشخیص کم کم نمایان می‌شود. کودک 5 -6 ساله نسخه کوچکی از جوان آینده است. از این‌رو شش سال اول زندگی بسیار مهم است. اما دوره بلوغ ملغمه‌ای از بی‌ثباتی، هویت‌یابی، استقلال‌طلبی، مسئولیت پذیری و سهم خواهی است. هویت‌یابی خود به خود چالش برانگیز است. غیرقابل پیش بینی بودن رشد در این دوره هم جسمی و هم روانی ‌است.
حل مشکلات بلوغ فرزند در کودکی!
راهکار افزایش ثبات در این دوره، آموزش ابراز احساسات است که از حدود دو سالگی نیز با فعالیت‌های مختلف به کودک آموزش داده می‌شود. روی نقاط قوت او تمرکز کنید. مقایسه نکنید؛ مقایسه، سَمِّ بهداشت روانی است. در نوجوانی درست مانند یک تا دو سالگی استقلال‌طلبی را داریم و در هردو دوره لازم است طوری رفتار کنید که این احساس استقلال حفظ شود. می‌پرسید چگونه؟ به او حق انتخاب بدهید؛ در کودکی بین دو گزینه و در نوجوانی میان چند گزینه.
نویسنده : راضیه قلی‌زاده

http://www.banounews.ir/fa/News/207246/پرچالش‌ترین-سن-فرزندپروری،-نوزادی-یا-نوجوانی؟!
بستن   چاپ