آریا بانو
خرج های واجب پاییز و قیمت های سرسام آور
دوشنبه 8 مهر 1398 - 08:36:09
آریا بانو - خرج های واجب پاییز و قیمت های سرسام آور 2
٣١٦
٠
خراسان / «دو فرزند دارم که هر دو نوجوان و در سن رشد هستند و به‌خاطر کوچک شدن لباس‌های گرم سال قبل‌شان، نیاز است امسال برایشان بافت و کاپشن بگیرم. ولی چند روز قبل که به چندین فروشگاه در مناطق متوسط شهر برای خرید سر زدم، متوجه شدم همه چیز از بافت و کاپشن گرفته تا شال و کلاه و کفش، بدون ‌این که جنس و کیفیتش تغییری کرده باشد، خیلی گران‌تر از پارسال شده. من که فعلا دست خالی به خانه برگشتم و نگران از راه رسیدن روزهای سردم. ولی سوالم این است که آیا کسی از مسئولان، بر چگونگی و میزان افزایش قیمت اقلام پاییزه نظارت دارد؟ کسی هست که دلش به حال مردم بسوزد؟»
«تابستان امسال، به خانه جدیدی نقل مکان کردیم که برعکس خانه قبلی‌، شوفاژ ندارد و به همین دلیل نیاز به خرید بخاری داریــم. ولی وقتی در روزهای اخیر سری به بازار زدم، از دیدن قیمت‌ها دهانم از تعجب باز ماند. فروشندگان خودشان در جواب حیرتِ ما از قیمت‌ها، می‌گفتند امسال مدل‌های مختلف بخاری، حداقل 120 هزارتومان افزایش قیمت داشته. من که با این شرایط، توان خرید ندارم و به دوستان و آشنایان سپرده‌ام تا اگر بخاری اضافی دارند به ما امانت دهند ولی تکلیف کسی که مجبور به خرید است، چیست؟»
آن چه خواندید، دو نمونه از درددل‌ و گلایه مخاطبان صفحه حرف‌مردم خراسان‌رضوی درباره گرانی‌های پاییزی بود. برای راستی‌آزمایی این اظهارات، یک گشت و گذار چهار ساعته در شهر داشتیم و به ‌عنوان مشتری، قیمت تعدادی از ضروری‌ترین اقلام موردنیاز مردم در فصل سرد را پرسیدیم تا بدانیم پاییز امسال چقدر هزینه روی دستمان می‌گذارد؟
تجهیز یک خانه 80متری 2خوابه به سیستم گرمایشی شوفاژ
5میلیون تومان
میزان متراژ موردنیاز شوفاژ برای یک خانه دوخوابه 80متری، به شاخص‌های مختلفی مثل قرار گرفتن ساختمان در شهر سردسیری یا گرمسیری، قرار گرفتن در چه نقطه‌ای از شهر، مساحت مفیدِ ساختمان، طبقه ساختمان و... بستگی دارد. منتها به شکل معمول، هر 20متر فضا، نیاز به 2500 تا 3000 کیلوکالری گرما دارد و هر یک‌متر شوفاژ پرده‌ای، این میزان از گرما را تولید می‌کند. پس یک خانه 80متری، نیاز به 4 متر شوفاژ دارد که با احتساب هزینه پکیج و هرمتر شوفاژ، در مجموع حدود 5میلیون تومان پای صاحبخانه آب می‌خورد.
تجهیز یک خانه 80متری 2خوابه به بخاری نیک‌کالا
2میلیون و 350هزارتومان
به‌طورمعمول، یک خانه دوخوابه 80متری با یک بخاری بزرگ و دو بخاری کوچک گرم می‌شود که با قیمت‌های فعلی، 2میلیون و 350 هزارتومان هزینه ‌دارد.
معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت:
حواس‌مان به افزایش قیمت‌های نامتعارف هست اما هر افزایش قیمتی، گران فروشی نیست
«شجاعی» معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی که یکی از نهادهای ناظر بر قیمت‌گذاری و برخورد با گران‌فروشی است، در پاسخ به گلایه‌های به‌حقِ مردمی درباره دلیل افزایش قیمت برخی اقلام پاییزه، توضیح می‌دهد: «حتما می‌دانید که یک سری کالاها، کالاهای اولویت یک به‌حساب می‌آیند مثل شکر، روغن، نان و... که قیمت‌گذاری این‌ها به‌واسطه اهمیت‌شان توسط خود دولت انجــام و اطلاع‌رسانی می‌شود و عرضه‌کنندگانش ملزم هستند کالا را گران‌تر از نرخ اعلام شده، نفروشند. منتها یک‌سری کالا هم هست مثل پوشاک، پتو یا بخاری که مسئولیت تعیین قیمتش براساس هزینه تمام شده برای تولید و توزیع، به عهده عرضه‌کنندگان آن محصول است. در چنین شرایطی، ما نمی‌توانیم بگوییم این محصولات به نسبت پارسال، افزایش قیمت نداشته باشد، چون می‌دانیم غیرممکن است. منتها به‌وسیله بازرسی‌های مداوم و منظم، حواس‌مان به افزایش قیمت‌های نامتعارف هم هست و در صورت برخورد با افزایش قیمت غیرمنطقی، حتما رسیدگی و برخورد می‌کنیم اما هر افزایش‌قیمتی، گران فروشی نیست. در عین‌حال، اگر کسی هم با رصد قیمت‌ها به این نتیجه رسید که فلان واحد فروش، مشغول گران‌فروشی یک کالاست، می‌تواند به ما گزارش دهد و شکایت کند تا به شکایتش رسیدگی و پرونده واحد گران فروش به تعزیرات و مراجع قضایی ارسال شود.»

http://www.banounews.ir/fa/News/207185/خرج-های-واجب-پاییز-و-قیمت-های-سرسام-آور
بستن   چاپ