آریا بانو
پسر بزرگ خانواده‌ام اما برادر و خواهرهایم روی حرفم حرف می‌زنند!
يکشنبه 7 مهر 1398 - 14:30:25
آریا بانو - پسر بزرگ خانواده‌ام اما برادر و خواهرهایم روی حرفم حرف می‌زنند!
١٦٢
١
خراسان / 55 ساله‌ام و توقع دارم مانند رسم قدیمی خاندان‌مان، نظر آخر را در مسائل خانوادگی من بدهم. پسر بزرگ خانواده‌ هستم و بعد از فوت پدرمان، برادر و دو خواهر کوچک‌ترم احترام من را نگه نمی‌دارند و روی حرفم، حرف می‌زنند. البته در ظاهر احترامم را نگه می دارند اما بعضی اوقات بر خلاف نظرم رفتار می کنند. مثلا قرار بود یک مهمانی را نرویم اما بدون اطلاع من رفتند. چطور باید با آن‌ها برخورد کنم؟
نگرانى شما درباره مدیریت مسائل خانواده قابل درک است. احتمالا این رفتار خواهر و برادرهایتان براى شما به این معنى است که آن‌ها جایگاه شما را نپذیرفته‌اند و این مسئله باعث ناراحتى و رنجش شما مى‌شود اما این نکته را باید درنظر بگیرید که سبک روابط خانواده‌ها در سال‌هاى اخیر تغییراتى داشته و از این‌که یک نفر تصمیم گیرنده نهایى باشد، بیشتر به سمت مشورت و تصمیم‌گیرى جمعى تغییر کرده است.
مشورت کمک بیشتری به اتحاد خانواده می‌کند
با توجه به نکته گفته شده باید بدانید که مشورت با همه اعضا و تصمیم‌گیرى جمعى با خواهر و برادرها، کمک بیشترى به حفظ اتحاد خانواده و روابط مى‌کند. در مواردى مانند مورد مطرح شده در سوال، بهتر است انتظارات و دلایل مخالفت خود را با شرکت آن‌ها در مهمانی مدنظر به طور واضح با آن‌ها در میان بگذارید و دلایل آن‌ها براى شرکت در مهمانى را نیز بشنوید.
لازم نیست دقیقا نقش پدر را ایفا کنید
علاوه بر نکات گفته شده ، ذکر این نکته هم مهم است که جایگاه پدر و مادر جایگاه ویژه ای است که طى سال‌هاى رشد فرزندان در ذهن و روان آن‌ها این جایگاه تعریف مى‌شود. به همین دلیل نمى‌توان انتظار داشت فرزندان بزرگ‌تر در غیاب آن‌ها، دقیقا این جایگاه را به همان صورت پر کنند. این انتظار که شما به عنوان فرزند بزرگ‌تر وظایف پدر را کاملا به عهده بگیرید، باعث ایجاد فشار، خستگى و ناکامى در مواردى مانند مثالى که در سوال مطرح کردید، مى‌شود. پیشنهاد مى‌شود در ارتباط با اعضاى خانواده در نقش خودتان به عنوان فرزند بزرگ تر باشید و با مشورت و جلب همکارى خواهرها و برادرهایتان در تصمیم‌گیرى‌ها به آن‌ها این اطمینان را بدهید که مى‌توانند در امور مربوط به خانواده نقش داشته باشند. در این صورت با گذشت زمان آن‌ها نیز متقابلا بیشتر پذیراى نظرات شما خواهند شد.
نویسنده : فهیمه ملکی| روان شناس بالینی دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی

http://www.banounews.ir/fa/News/206844/پسر-بزرگ-خانواده‌ام-اما-برادر-و-خواهرهایم-روی-حرفم-حرف-می‌زنند!
بستن   چاپ