آریا بانو
برای کودکان مکمل ویتامین D خوراکی بهتر است یا دارویی؟
یکشنبه 7 مهر 1398 - 8:38:51 AM
آریا بانو - برای کودکان مکمل ویتامین D خوراکی بهتر است یا دارویی؟
٩٠
٠
سلامانه / یکی از کاربران سلامانه پرسیده‌اند که پس از انجام آزمایش‌ها مشخص شد سطح ویتامین D بدن دختر 4/5 ساله‌‌اام پایین و حدود 17/7 است. پزشک متخصص کودکان برایش قرص‌های 50 هزار واحدی ویتامینD را تجویز کرده و گفته در ماه اول هر هفته یکی از آنها را سوراخ کنم و یک قطره از آن را روی زبانش بچکانم. آیا می‌توان به جای این‌کار، قرص را بدهم تا به‌طور کامل آن را قورت بدهد؟
دکتر حسین ایمانی، متخصص تغذیه و عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به این پرسش پاسخ می‌دهد:
مصرف زیاد و در فواصل کوتاه دوزهای بالای ویتامین D در کودکان می‌تواند مسمومیت ایجاد کند. علت اینکه پزشک دستور داده قرص را سوراخ کنید و فقط یک قطره از آن را روی زبان فرزندتان بچکانید این است که دوز ویتامینD یک قطره، از میزان کلی قرص کمتر است و احتمال مسمومیت پایین می‌آید. دوز 50 هزار واحدی ویتامین D، دوز بالایی است و برای فرزند شما به‌عنوان دارو تجویز شده، نه مکمل غذایی.
می‌توانید قرص 50 هزار واحدی ویتامین D را ماهی یکبار به کودک بدهید و کنار آن به صورت روزانه از کپسول‌های ویتامین D هزار واحدی که مانند شکلات، طعم‌ها و مزه‌های مختلفی دارند و به تازگی وارد بازار دارویی کشور شده‌اند، استفاده کنید.
مزیت این کپسول‌ها آن است که هم سریع به دوز سمی نمی‌رسند و هم ویتامین D روزانه را تامین می‌کنند. یک کودک در سن فرزند شما روزانه به 400 واحد ویتامین D نیاز دارد و کپسول‌های هزار واحدی 2 برابر نیاز روزانه آنهاست.
مقالات و مطالعات جدید هم مصرف کپسول‌های هزار واحدی ویتامین D را به شکل روزانه بهتر از دوزهای 50 هزار واحدی هفتگی می‌دانند. ضمن اینکه سوراخ کردن قرص و چکاندن یک قطره از مایع روغنی داخل آن روی زبان کودک کمی سخت است و بقیه دارو بیهوده هدر می‌رود. این کار را می‌توانید 2 تا 3 ماه انجام بدهید و بعد دوباره از کودک آزمایش بگیرید تا ببینید سطح ویتامین D خونش به چه میزانی رسیده است.

http://www.banounews.ir/fa/News/206630/برای-کودکان-مکمل-ویتامین-D-خوراکی-بهتر-است-یا-دارویی؟
بستن   چاپ