آریا بانو
ملی‌پوش وزنه‌برداری زنان ایران: درس بزرگی از مسابقات جهانی گرفتم
جمعه 5 مهر 1398 - 11:56:21
ایرنا - ورزش بانوان
آریا بانو - تهران- ملی‌پوش وزنه‌برداری زنان ایران گفت: مسابقات جهانی درس‌های زیادی به من آموخت و امیدوارم از این تجربه ارزشمند در رقابت های آینده استفاده کنم.

«سیدالهام حسینی» نخستین ملی‌پوشی است که در گروه A دسته 71 کیلوگرم در مسابقات جهانی تایلند در کنار قهرمانان دنیا به روی تخته رفت. این وزنه‌بردار با 83 کیلوگرم یک‌ضرب، 108 کیلوگرم دوضرب و مجموع 191 کیلوگرم در جایگاه شانزدهم جهان ایستاد.
مسابقات جهانی وزنه‌برداری تایلند از 27 شهریور تا پنجم مهر در پاتایا درحال برگزاری است که «پریسا جهانفکریان» آخرین نماینده وزنه‌برداری زنان ایران، دوم مهر به روی تخته رفت.
مشروح گفت و گوی خبرنگار ایرنا را با «سیدالهام حسینی» در متن زیر می‌خوانیم:
نخستین وزنه‌برداری هستی که در گروه A به رری تخته رفتی؟ اولین تجربه در بالاترین گروه در کنار برترین‌های وزنه برداری جهان چگونه بود؟
حضور در مسابقات جهانی یک افتخار بزرگ است و احساس خوبی داشتم که در گروه A دسته 71 کیلوگرم به روی تخته رفتم. فکر نمی‌کردم چالش بزرگی را در این گروه داشته باشم. در یک‌ضرب و دوضرب حرکت اولم را زدم و چند وزنه‌بردار پس از من به روی تخته آمدند و بالاتر از من وزنه می‌زدند و دوباره با چالش روبرو شدم.
هنگامی که در کنار بزرگان وزنه‌برداری جهان چون الیزابت کاترین‌نای وزنه زدی چه احساسی داشتی؟
وزنه زدن در کنار قهرمانان این دسته تجربه عالی بود. الیزابت کاترین‌نای نیز یکی از بهترین‌های این دسته است و تکنیک خوبی دارد و در مسابقات جوانان جهان مدال کسب کرده است. حس متفاوتی داشتم از اینکه در کنار قهرمانان جهان وزنه می‌زدم. زیرا پیش از این فیلم‌های وزنه‌ زدن آنها را دیده بودم. سعی کردم از تمام لحظات حاضر در این رقابت‌ها تجربه کسب کنم و از آن برای بالا بردن رکوردهایم بهره مند شوم.
تفاوت وزنه زدن این قهرمانان را با وزنه زدن تیم ملی زنان ایران را در چه چیزی می‌دیدی؟
تفاوت وزنه زدن ما با این قهرمان‌ها تعداد سالهایی بود که آنها تمرین کردند و تجربه حضور در مسابقات بسیاری بود. اگر اغراق نکنم، تیم ملی وزنه برداری زنان ایران چیزی از آنها کم ندارد. تنها تفاوت بین سالهای وزنه زدن ما با این قهرمانان است زیرا سابقه تمرینی کتر از 2 سال بود. تیم ملی وزنه‌برداری زنان با حضور در اردوها، آن هم به مدت 10 توانست سطح خود را بالا ببرد. امیدوارم به سطح قهرمانان جهان برسیم و حتی از آنان بالاتر برویم.
واکنش کادر فنی دیگر کشورها به حضور وزنه‌برداران زن ایرانی با حجاب اسلامی به روی تخته مسابقات جهانی چه بود؟
واکنش کادر فنی کشورهای دیگر عالی بود و به ما انرژی مثبت می‌دادند و از زنان ایران استقبال و تشویق کردند. تماشاگران کشورهای مختلف به ما تبریک گفتند و از حضور ایران در مسابقات جهانی هیجان‌زده بودند.
چقدر زمان می‌برد تا در رقابت‌های جهانی و آسیایی به مدال برسی؟
کسب مدال کار راحتی نیست و سالها تمرین و تلاش می‌خواهد اما دور از دسترس نیست. حداقل تا 2 سال آینده به کسب مدال در آسیا و جهان امیدوار هستیم.
مهم‌ترین تجربه‌ای که در این مسابقات از قهرمانان جهان آموختی، چه بود؟
در این رقابت‌ها دیدم که وقتی وزنه وزنه‌برداران کشورهای دیگر وقتی به زمین می‌افتاد در دور بعدی جسورانه وزنه‌های بالاتری را انتخاب می‌کردند و بالای سر می‌بردند. حتی وزنه‌برداری به روی تخته رفت که 2 حرکت نخست را نتوانست مهار کند اما در سومین حرکت وزنه را سنگین‌تر انتخاب و آن را مهار کرد. دیدن این رقابت‌ها و اینکه ناامیدی در میان وزنه‌برداران وجود نداشت، درس بزرگی بود.
نقاط ضعف و قوت وزنه‌برداری زنان ایران در چیست و برای برطرف کردن نقاط ضعف باید چه اقدامات مهمی انجام شود؟
از نکات مثبت زنان وزنه‌بردار ایران توانایی ژنتیکی بدنی بالا نسبت به کشورهای آسیای شرقی است. این امر نکته مثبتی است و با این وجود 50 درصد راه را آمدیم. نقاط ضعف وزنه‌برداری ما این است که زیرسازی در شهرها انجام نشده و هنوز برای تمرین کردن مشکل داریم و امکانات و مربی هم نداریم. امیدوارم در آینده نه چندان دور این مشکلات برطرف شود و دیگر دغدغه تمرین کردن و نبود سالن تمرین را نداشته باشیم و مانند سایر کشورها پیشرفت کنیم.
خانواده از شما حمایت می‌کند؟
من در خانواده ورزشی بزرگ شدم که در این راه در همه زمینه‌ها از من حمایت کردند و همچنان حامی من هستم تا مدال آسیایی، جهانی و المپیک را کسب کنم.
واکنش مردم ایران در برابر حضور زنان وزنه‌بردار در رقابت‌های جهانی چه بود؟
واکنش مردم ایران عالی بود و افرادی که در صفحات مجازی نمی‌شناسم به من تبریک گفتند و از فعال شدن وزنه‌برداری زنان و حضور رسمی در مسابقات جهانی و آسیایی خوشحال بودند. باور نکردنی بود که مردم ایران ما را تشویق کردند و پیام‌های محبت آمیز و انرژی بخشی فرستادند. از مردم ایران سپاسگزارم که با دید باز به این مساله نگاه و مثل همیشه از ما حمایت کردند.
چرا در مهار وزنه‌های انتخابی کادر فنی موفق نبودی؟
من در حرکت سوم یک ضرب، وزنه را مهار کردم و داوران به من چراغ سفید دادند. در جریان نبودم و مثل اینکه هیات ژوری رای را برگردانده بود. به نظرم خطایی نبود که رای قرمز به آن بدهند. همچنین یکی از علت‌هایی که وزنه دوم را انداختم، بحث بی‌تجربگی بود و اینکه خودباوری ما هنوز به مرحله تبلور نرسیده است. در آینده نزدیک این مشکل حل م‌ شود و به هر آنچه که می‌خواهیم، می‌رسیم.
عملکرد فنی و وضعیت رکوردی شما در مقایسه با رقیبان چگونه بود؟
عملکرد فنی من در مسابقات قهرمانی بزرگسالان آسیا در چین بهتر بود. هنوز راه زیادی برای بهبود تکنیک در پیش‌رو دارم و با بهتر شدن تکنیک، رکوردهای بالاتری می‌زنم. در مقایسه با رقیبان جهانی و آسیایی فاصله زیاد و دور از دسترسی نمی‌بینم و با توجه به توانایی‌هایی که در خودم سراغ دارم در آینده نه چندان دور این فاصله رکوردی را کم می‌کنم و به این قهرمانان می‌رسم.

http://www.banounews.ir/fa/News/205829/ملی‌پوش-وزنه‌برداری-زنان-ایران--درس-بزرگی-از-مسابقات-جهانی-گرفتم
بستن   چاپ