آریا بانو
استفاده از عابر بانک حقه کثیف برخی از فروشندگان
چهارشنبه 3 مهر 1398 - 10:54:03
پرشین وی - اخبار
آریا بانو - بعضی از فروشندگان مشتری را مجبور می کنند که به جای کشیدن کارت از دستگاه عابربانک جلوی مغازه پول دریافت کنند

حتما شما هم دیده اید مغازه هایی را که در جلوی درب مغازه خود دستگاه عابر بانکی نصب کرده اند. این کار شاید در نگاه اول بسیار انسان دوستانه و برای کمک به شهروندان است اما برخی از مغازه داران از ان سواستفاده می کنند. استفاده از عابر بانک در جلوی مغازه به راهی تبدیل شده برای فرار مالیاتی برخی از مغازه داران. در ادامه در پرشین وی درباره این موضوع و چگونگی صورت گرفتن آن صحبت خواهیم کرد.
استفاده از عابر بانک در مغازه ها
چگونه برخی مغازه داران با نصب یک عابر بانک با یک تیر 2نشان می‌زنند؟
یکی از کاربران فعال در فضای مجازی تصویری از یک دستگاه خودپرداز در داخل یک چلوکبابی را در صفحه شخصی اش منتشر کرد و نوشت: «خواستم پول غذا را کارت بکشم گفتند لطفا زحمت بکشید از خودپرداز پول بگیرید.» این تصویر خیلی زود دست به دست شد و واکنش‌های زیادی را به همراه داشت واکنش‌هایی که نشان می‌دهد چگونه این چلوکبابی و افرادی مانند او هم از تراکنش عابر بانک سود دریافت می‌کنند هم از فرار مالیاتی سود می‌برند! پیش از این هم آگهی فروش عابربانک در سایت دیوار و در برخی از کانال‌های تلگرامی و صفحه‌های اینستاگرامی دیده شده بود.
در این تبلیغ‌ها می‌خوانیم که فقط با 4٠ میلیون تومان پول و بدون هیچ کاری ماهانه ٣ تا 5/4 میلیون تومان
درآمد داشته باشید. البته اشتباه نشود خیلی از کسانی که با نصب عابر بانک در بیرون از مغازه‌های خود
به مردم خدمات می‌دهند خدمت خوب و قابل تقدیری به جامعه می‌کنند، اما داستان وقتی بودار می‌شود که.
هزینه استفاده از عابر بانک
حقه استفاده از عابر بانک
عابر بانک چند؟
خرید هر دستگاه خودپرداز برای نظام بانکی بالای ١٠٠‌میلیون تومان آب می‌خورد، اما عابربانک‌هایی هم هستند که مالک شخصی دارند و در دیوار آگهی می‌شوند که معمولا دست دوم هستندو عمدتا دچا ر مشکل. خودپرداز‌های ‏دست دوم که در کشور‌های هند و ترکیه تولید شده‌اند، قیمت‌های متفاوتی دارند که از 30 میلیون شروع می‌شوند به بالا. البته به قیمت خود دستگاه باید هزینه گارانتی دستگاه را هم اضافه کرد که به دلیل بالا بودن هزینه تعمیر دستگاه‌های خودپرداز در کشورمان این مبلغ چیزی بین پنج تا هفت میلیون تومان خواهد بود.
چطور درآمد زاست؟
بیشترین درآمد کارمزدی از عابربانک‌ها مربوط به پرداخت و نقل و انتقال پول است. هم اکنون به‌طور ‏متوسط
کارمزد حاصل از انتقال و دریافت وجه برای سرمایه‌گذار چیزی حدود ١5٠ تومان، خرید شارژ ١٠ تومان
و اعلام مانده حساب ‏‏5٠ تومان است.
درآمد استفاده از عابر بانک
استفاده از عابر بانک جلوی مغازه
آن روی سکه!
دستگاه عابر بانک در نگاه عمومی برای استفاده مردم در محیط‌های پر رفت و آمد است تا مردم راحت‌تر امکان استفاده از خدمات مالی را داشته باشند، اما همان طور که در ابتدای مطلب گفته شد و در عکس مشخص است عده‌ای با نگاه سودجویانه به این موضوع ورود کرده اند. این افراد با استفاده از عابر بانک در نزدیکی باجه صندوق، مشتریان را مجبور می‌کنند به جای کشیدن کارت از عابر بانک پول نقد تهیه کنند که با این کار جدا از سود هر تراکنش که به حساب صاحب دستگاه عابر بانک می‌رود به نوعی دنبال فرار مالیاتی هستند.
وظیفه دستگاه‌های نظارتی و مردم
با این حال و با توجه به فرارمالیاتی که این روز‌ها درباره آن زیاد می‌شنویم بهتر است دستگاه‌های
نظارتی با رسیدگی به این اتفاقات از بروز هرگونه تخلف و فرار مالیاتی جلوگیری کنند. حتی مراجعان
هم می‌توانند با خودداری از انجام این درخواست راه سوءاستفاده این افراد را مسدود یادشوار‌تر کنند.
مقایسه آماری عابربانک‌ها در دنیا
طبق آخرین آمار منتشرشده از بانک مرکزی که ‏مربوط به شهریور پارسال است، درمجموع حدود 5٢‌هزار و ٢٨٢ دستگاه خودپرداز در کشور درحال ارائه خدمات به مردم ‏هستند. این یعنی به ‏ازای هر یک‌هزار و 54٩ نفر، یک دستگاه عابربانک در ایران وجود دارد. براساس ‏آخرین آمار بانک جهانی در سال 2017، کشور کانادا با 8/227 دستگاه به ازای هر ١٠٠‌هزار نفر بزرگ‌سال، بیشترین دستگاه ‏خودپرداز را دارد و کشور‌های سن‌مارینو با 9/182 دستگاه، پرتغال با 168 دستگاه و فدراسیون روسیه با 9/163 دستگاه از این منظر ‏در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
باشگاه خبرنگاران

http://www.banounews.ir/fa/News/205015/استفاده-از-عابر-بانک-حقه-کثیف-برخی-از-فروشندگان
بستن   چاپ