آریا بانو
ساختمان‌ های عجیب موج دار در توکیو که می‌توان روی آن‌ها قدم زد!
پنجشنبه 28 شهريور 1398 - 16:06:22
آریا بانو - ساختمان‌ های عجیب موج دار در توکیو که می‌توان روی آن‌ها قدم زد! 7
٣٣١
٠
لست سکند / استودیو هیترویک در اولین سرمایه‌گذاری خود در ژاپن با طراحی شکل‌های عجیب ساختمانی همچنان در حال از بین بردن مرزهای طراحی است. این شرکت معماری بریتانیایی به‌عنوان بخشی از بازسازی منطقه تورانومون-آزابودای در توکیو، ساختمان‌های چند کاربردی را طراحی کرده است که از نظر مؤسس شرکت یعنی توماس هیترویک مانند "آلاچیق‌های باغ مانند" است. این مجموعه ساختمان‌ها دارای منحنی‌های موجدار هستند که برای القای سرسبزی به محیط شهری با درختان مختلف پوشیده شده‌اند. در این طراحی پله‌هایی از بیرون در کنار سازه قرار گرفته که مردم می‌توانند به واسطه‌ی آن‌ها روی ساختمان قدم بزنند.
در این طراحی هیترویک توسط شرکت ساختمان‌سازی موری مأمور طراحی ساختمانی شد که شکلی نامنتظم داشته باشد. محل ساختمان که حدود 8.1 هکتار است، شامل سه برج پِلی کلارک پلی است. هیترویک مأمور ساختن بنایی با ارتفاع کم، چشم‌اندازی خوب و در دسترس مردم شده که شامل 6000 مترمربع محوطه باز باشد.
برای این پروژه خاص، سیستم آلاچیق، انتخابی آگاهانه بود که باعث انعطاف‌پذیری در محل شود. به گفته توماس هیترویک: «این ایده به ما کمک می‌کند که بتوانیم یک منطق فراگیر را در یک زمین 8 هکتاری در توکیو پیاده کنیم و فضای کافی برای امکانات دیگر مانند خانه‌سازی، مغازه، هتل، اسپا و مدرسه و معبد نیز داشته باشیم.»
در قلب این پروژه یک ساختمان 13 طبقه‌ای وجود دارد که نمای آن شیشه‌ای است تا بتواند نور را به طبقه‌های زیرزمینی انتقال دهد. سقف شیب‌دار آن در نهایت به زمین وصل می‌شود و مردم از طریق تراس‌هایی که در آن طراحی‌شده می‌توانند از چشم‌انداز سرسبز اطراف استفاده کنند. این آلاچیق‌های کوچک دارای پله‌هایی هستند که مردم می‌توانند از بیرون ساختمان وارد فضای سرسبز روی سقف شوند. در شهری که مملو از آسمان‌خراش‌های بلند است، این ساختمان کوتاه مردم را دعوت می‌کند که از قدم زدن روی سقف آن لذت ببرند.
هدف از اجرای این پروژه یادآوری تعامل با محیط بوده است. در این مورد، شرکت با تلفیق ساختمان و طبیعت و کاهش مقیاس آن توانسته وظیفه خود را به‌خوبی به انجام برساند. در اینجا رنگ‌های ملایم و شکل‌های منحنی، ساختمان را در محیط شهری سبک‌تر نشان می‌دهند. ظریف‌کاری‌ها مانند قلم‌زنی روی شیشه توسط ادو کریکو، باعث نمایش زمینه فرهنگی ساختمان می‌شود.
پس از 4 سال کار مداوم، این ساختمان در بهار 2023 افتتاح خواهد شد.
شکل منحنی و استفاده از سرسبزی درختان باعث تلطیف روح ساختمان شده و پارکی مجسمه‌ای را در وسط شهر به وجود آورده است.





http://www.banounews.ir/fa/News/202199/ساختمان‌-های-عجیب-موج-دار-در-توکیو-که-می‌توان-روی-آن‌ها-قدم-زد!
بستن   چاپ