آریا بانو
فرق بین افراد درون‌گرا و برون‌گرا را بدانید .
پنجشنبه 28 شهریور 1398 - 8:44:41 AM
آریا بانو- کامران ترابی روانشناس و مشاور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تفاوت بین افراد برون گرا و درون گرا اظهار کرد: همه ما دارای تفاوت‌های شخصیتی با یکدیگر هستیم و همین موضوع سبب بروز رفتار‌های متفاوت در شرایط یکسان با دیگران می‌شود.

او با بیان اینکه می‌توان اشخاص را به دو گروه "درون گرا" و "برون گرا" تقسیم کرد، افزود: افراد برون گرا مایل به برقراری ارتباط با افراد جدید در بیرون دایره ارتباطی خود هستند، این اشخاص معمولا برای ایجاد ارتباط پیش قدم می‌شوند و هنگام گفت‌وگو به چشمان مخاطب زیاد نگاه می‌کنند و پرانرژی به نظر می‌رسند.

این روانشناس با بیان اینکه در نقطه مقابل، افراد درون گرا میل چندانی به خروج از دایره امن ارتباطی خود ندارند و افراد جدید را به سختی و به کندی می‌پذیرند، گفت: افراد درون گرا به چشمان مخاطب کم نگاه نمی‌کنند و از تماس چشمی پرهیز می‌کنند، علاوه بر اینکه برای ایجاد ارتباط با دیگران پیش قدم نمی‌شوند، از تلاش طرف مقابل نیز استقبال نمی‌کنند.

ترابی درباره روش تشخیص تفاوت‌های شخصیتی افراد تصریح کرد: در ابتدا باید گفت هر فردی از هر دو صفت برخوردار است، اما یکی از دیگری قوی‌تر است، همچنین باید رفتار خود را در شرایطی که تحت فشار و محدودیت کاری یا اجتماعی قرار ندارید، بررسی کنید.

او افزود: افراد درون گرا باید مشاغلی انتخاب کنند که در آن‌ها ارباب رجوع یا همکار جدید کمتر وجود دارد مانند حسابداری، بایگانی، کتابداری، پژوهش، طراحی، امکان سنجی، مشاغل IT و غیره. همچنین افراد برون گرا باید مشاغلی مانند روابط عمومی، تدریس، بازاریابی و فروش، مدیریت و غیره را انتخاب کنند.

این روانشناس با اشاره به اینکه اگر با فرد درون گرایی ازدواج کرده‌اید، برای معاشرت با دوستان و اقوام جدید که آن‌ها را نمی‌شناسد به او فشار نیاورید، اضافه کرد: همچنین نباید از معاشرت افراد درون گرا با دیگران جلوگیری کنید.

ترابی تصریح کرد: بهتر است اشخاص درون گرا و برون گرا با هم ازدواج نکنند، اما اگر این امر رخداد لازم است به هم فضای بیشتری دهند و بخشی از زمان روزانه یا هفتگی را به میل خود معاشرت کنند تا هیچ یک احساس محدودیت و فشار بیش از حد نکند.

او ادامه داد: با گذشت زمان که دایره‌های ارتباطی زوج‌ها با هم پیوند می‌خورد و اشتراک بیشتری ایجاد می‌شود، این تعارض کاهش چشمگیری خواهد داشت.

این روانشناس بیان کرد: اشخاص درون گرا ممکن است سرد یا بی روح به نظر برسند، بی میلی آن‌ها به ارتباط را با نامهربانی اشتباه نگیرید. آن‌ها بی معرفت یا بی روح نیستند، بلکه انرژی خود را برای اشخاص محدودی صرف می‌کنند، عجله نکنید و به او زمان کافی بدهید.

ترابی با بیان اینکه افراد برون گرا را افرادی ناپایدار، دمدمی و تنوع طلب ندانیم، اضافه کرد: همچنین نباید مهارت ارتباطی را با میل به ارتباط اشتباه بگیریم، چرا که برخی از افراد با وجود میلی که به ارتباط دارند، به دلیل نداشتن مهارت یا اعتماد به نفس کافی موفق به ایجاد ارتباط نمی‌شوند و برخی نیز به دلایل شغلی یا اجتماعی مهارت خویش را گسترش داده‌اند، اما میل چندانی در باطن ندارند.



http://www.banounews.ir/fa/News/201738/فرق-بین-افراد-درون‌گرا-و-برون‌گرا-را-بدانید-
بستن   چاپ