آریا بانو
شوهرم در خانه حرف نمی‌زند، فقط سرش به روزنامه گرم است!
چهارشنبه 27 شهريور 1398 - 10:36:26
آریا بانو - سلامانه: خانمی 50 ساله هستم و شوهرم 60 ساله. وقتی همسرم به خانه می‌آید، صحبت نمی‌کند و سرش را به روزنامه‌های سودوکو مانند همین صفحه سرگرمی روزنامه خودتان گرم می‌کند. خواهش می‌کنم راهنمایی کنید تا چه کار کنم؟ 
دکتر حسین محرابی، روان شناس به این سوال پاسخ می‌دهد تفاوت‌های فردی را در نظر بگیرید
یکی از تفاوت‌های موجود بین زن و مرد در این است که عموما مردها تمایل به صحبت کردن درباره اتفاقات بیرون از منزل ندارند که بهتر است با اطلاع از این موضوع بتوانید سطح انتظار خود را تنظیم کنید. البته این یک بخش قضیه است و ممکن است کمتر صحبت کردن همسر شما دلایل دیگری از قبیل خستگی، مشکلات کار، کم حوصلگی ناشی از بالا رفتن سن، یاد نداشتن مهارت ارتباطی و ... نیز داشته باشد.
شما پیشقدم شوید
از طریق گفت‌وگو درباره یک موضوع مشترک و جذاب در فضای حاکم بر خانه تغییر ایجاد کنید و به نوعی خوراک لازم برای صحبت کردن را فراهم کنید. البته توجه داشته باشید که ادبیات مناسبی را به کار ببرید و از دستور دادن، بازجویی کردن و اجبار وی برای حرف زدن درباره موضوعاتی که دوست ندارد، پرهیز کنید و به شکلی بحث را آغاز کنید که باعث موضع‌گیری همسرتان نشود.
بازخورد مناسب بدهید
یکی از دلایلی که موجب می‌شود میزان گفت‌وگوی زوج ها با یکدیگر کمتر شود، دادن بازخوردهای نامناسب به پیام‌ها و ارتباطات کلامی یکدیگر است. سعی کنید اگر موضوعی را مطرح می‌کند، واکنش‌های مثبت و امیدبخش به او بدهید تا انگیزه بیشتری برای ادامه دادن پیدا کند. مثلا با تمام وجود گوش کنید، از تاییدهای کلامی و غیرکلامی بهره بگیرید و همدلی لازم را داشته باشید. برخی از واکنش‌ها مانند ایراد گرفتن، سرزنش کردن، موضع‌گیری‌های منفی، اهمیت ندادن، مشغول شدن به کارهای دیگر در حین صحبت کردن وی، نداشتن ارتباط چشمی مناسب و بازخوردهایی از این قبیل باعث منصرف شدن متکلم می‌شود. بنابراین سعی کنید به این موارد نیز توجه داشته باشید.
با همسرتان راجع به این ها صحبت کنید
یکی از نیازهایی که در خانم‌ها پررنگ‌تر است، نیاز به هم صحبتی و به ویژه دیده و شنیده شدن از سوی همسرشان است و متاسفانه برخی از آقایان از آن غافل می‌شوند بنابراین شایسته است در یک فرصت مناسب و با استفاده از ادبیاتی نرم در خصوص این نیازهای خود با وی صحبت کنید و از وی نیز بخواهید تا انتظاراتش را از شما بیان کند. فقط یادتان باشد به هیچ عنوان از وی به دلیل بی توجهی به این نیازها ایراد نگیرید و او را با دیگران مقایسه نکنید بلکه فقط مطرح کننده باشید. همچنین فراگیری مهارت‌های ارتباطی موثر را با هم شروع کنید. داشتن مهارت‌های زندگی، فرزندپروری، حل مسئله، ارتباط موثر و ... از جمله ضروریات داشتن یک زندگی رضایت‌بخش است. بنابراین توصیه می‌کنیم ضمن پیشنهاد به شوهرتان، فراگیری این مهارت‌ها و مخصوصا مهارت ارتباط موثر را در دستور کار خود قرار دهید و با مراجعه حضوری به مشاور یا شرکت در کارگاه‌های آموزش خانواده و مطالعه منابع موجود در این زمینه، سطح آگاهی خود را بالا ببرید.
تفسیر منفی نکنید
گاهی اوقات برخی از خانم‌ها کمتر حرف زدن همسرشان را تعبیر به کم ارزشی، بی‌اعتمادی و سایر موارد منفی می‌کنند، در حالی که ممکن است واقعا به این دلایل نباشد. بنابراین سعی کنید از تفکرات منفی پرهیز کنید.

http://www.banounews.ir/fa/News/201720/شوهرم-در-خانه-حرف-نمی‌زند،-فقط-سرش-به-روزنامه-گرم-است!
بستن   چاپ