آریا بانو
تقویم تاریخ/ بزرگداشت استاد سیدمحمد حسین شهریار؛ روز شعر و ادب فارسی
چهارشنبه 27 شهريور 1398 - 08:48:42
آریا بانو - تقویم تاریخ/ بزرگداشت استاد سیدمحمد حسین شهریار؛ روز شعر و ادب فارسی
٠
٠
راسخون / استاد محمدحسین بهجت تبریزی معروف به شهریار از شعرای مشهور معاصر در چنین روزی از سال 1367 هجری شمسی درگذشت؛ این روز در تقویم جمهوری اسلامی ایران، تحت عنوان "روز شعر و ادب فارسی" نامیده می‏شود. سیدمحمدحسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار در سال 1285ش در خانواده‏ای اهل ادب در تبریز به‌دنیا آمد. ایام کودکی او با جنبش آزادی‏خواهان مشروطه به رهبری ستارخان و باقرخان همراه بود. وی در کودکی با قرآن و دیوان حافظ آشنا شد و پس از تحصیل مقدمات حوزوی، به تهران رفت و وارد مدرسه دارالفنون گردید. شهریار سپس وارد مدرسه طب شد، ولی در پی یک جریان عاطفی و پس از 5 سال تحصیل، بدون اخذ مدرک دکتری، تهران و دانشکده را ترک گفت و در خراسان وارد خدمت دولتی گردید.
او در نیشابور به دیدار کمال‏الملک، نقاش مشهور رفت و شعری درباره وی سرود. شهریار از آن پس مدتی در تهران سکونت داشت و از سال 1319ش در تبریز اقامت گزید.
وی هم‌زمان با اوج‏گیری نهضت اسلامی، با زبان شعر، انقلاب اسلامی را همراهی کرد. شهریار به‌عنوان یکی از مشهورترین غزل‏سرایان معاصر، معروف خاص و عام است. او غزل‏های دلنشینِ بسیاری سروده که یادگار نخستین عشق آتشین اوست. عشق عرفانی نیز در اشعار شهریار مقام والایی دارد و بر بیش‌تر شعرهای او سایه افکنده است. کلیات اشعار شهریار متجاوز از پانزده هزار بیت از قصیده و غزل و مثنوی و قطعه می‌باشد که در سه مجلد به چاپ رسیده است. بسیاری از خاطرات تلخ و شیرین از دوره‏های گوناگون زندگی، در اشعار شهریار منعکس است و با خواندن آن‏ها می‏توان گوشه‏هایی از زندگی شاعر را از نظر گذراند.
شهریار بی‏گمان در شاعری، استعدادی درخشان دارد که در سراسر اشعار او، روحی حساس و شاعرانه، موج‌زنان بر بال تخیلی پوینده و آفریننده در پرواز است. او به تجدد و نوآوری در شعر گرایش محسوسی داشت و اشعاری که برای نیما یوشیج و به‌یاد او سروده، حکایت از این موضوع دارد. شهریار در سال 1367ش در مراسم مجتمع هنر و ادبیات دفاع مقدس به دریافت لوح دست‌خط زرین حضرت امام خمینی (ره)، دیپلم افتخار و سکه یادبود مجتمع تحت ‌عنوان برگزیده شعر، نائل گردید.
این شاعر شهیر سرانجام در بیست و هفتم شهریورماه سال 1367 هجری شمسی در سن هشتاد و دو سالگی در تهران درگذشت و در مقبرهالشعرای تبریز به خاک سپرده شد. برای پاسداشت مقام ادبی استاد سیدمحمدحسین بهجت تبریزی معروف به شهریار و نکوداشت این شاعر پرآوازه، سالروز درگذشت وی برابر با بیست و هفتم شهریورماه، به‌عنوان روز شعر و ادب فارسی نام‌گذاری گردیده است.

http://www.banounews.ir/fa/News/201655/تقویم-تاریخ--بزرگداشت-استاد-سیدمحمد-حسین-شهریار؛-روز-شعر-و-ادب-فارسی
بستن   چاپ