آریا بانو
نشانه های یک مهد کودک مناسب
پنجشنبه 21 شهريور 1398 - 18:47:11
آریا بانو -
نشانه های یک مهد کودک مناسب
٦٤
٠
راسخون / مهد کودک در واقع امروزه به مکانی برای آموزش مهارت های اولیه زندگی به کودکان تبدیل شده است، در نتیجه انتخاب مهدکودک مناسب برای اهمیت کودکان اهمیت بالایی دارد. در این مطلب می‌توانید با نکات مهمی در انتخاب مهدکودک‌ها آشنا شوید و یک محل مناسب برای سپردن کودک تان با خیال راحت پیدا کنید.
مقدمه
پیدا کردن یک مهدکودک برای سپردن کودک تان به آنجا نیاز به پرسیدن تعداد بیشماری سؤال، میزان و سطح تیزبینی و هوشیاری شما دارد. بنابراین خیلی بهتر است اگر تحقیقات خود را حدوداً از شش ماه قبل از زمانی که به مهدکودک نیاز خواهید داشت شروع کنید، زیرا این اتفاق کمی سخت است، چون تعداد کمی از مهدکودک‌ها بالاترین میزان استاندارد را دارند. بنابراین بهتر است تصمیم بگیرید که چه چیزهایی برای شما بیشترین اولویت را دارد و بعد از میان گزینه‌های موجود انتخاب کنید. در این مطلب می‌توانید با نکات مهمی در انتخاب مهدکودک‌ها آشنا شوید و یک محل مناسب برای سپردن کودک تان با خیال راحت پیدا کنید.
شهرت و وجههٔ خوب
یک مهد کودک خوب باید فضا و جَو خوشایند و دوستانه‌ای داشته باشد و محیط گرم و مهرآمیزش به راحتی قابل تشخیص باشد. شما می‌توانید با مادرانی که در مهد می‌بینید صحبت کنید یا در زمان تعطیلی کودکستان به آنجا بروید و با چند نفر از والدین صحبت کنید. همچنین به حس و برداشت اولیهٔ خودتان هم توجه کنید، چون در این مورد، غریزه و حس اولیهٔ شما اهمیت خیلی زیادی دارد، پس شرط اول این است که والدین دیگر با حرارت و اشتیاق از آن تعریف می‌کنند.
مقررات واضح و سختگیرانه
انعطاف‌پذیری مهدکودک شاید در برخی موارد مهم باشد؛ آن هم در شهرهای شلوغ و پر از ترافیک. برای مثال ممکن است به شما اجازه دهند که بردن کودک به مهد و برداشتن او را در ساعات مختلفی انجام دهید، اما در هر صورت باید مقررات شفاف و روشنی دربارهٔ هر چیزی، از ساعات کار گرفته تا مدیریت موارد اورژانسی داشته باشد. مهدکودک باید بتواند یک کپی از سیاست‌ها و مقررات خود را به شما ارائه کند. به این ترتیب می‌فهمید که مسئولیت خود و کودک شما را جدی می‌گیرد.
به همین شکل به دنبال مهدکودکی باشید که سیاست سختگیرانه‌ ای در مورد کودکان بیمار داشته باشد. بپرسید که چه بیماری‌هایی کودک شما را در خانه نگه می‌دارد و این ممنوعیت چه مدت خواهد بود. اگر کودک بیمار باشد سیاست خیلی سختگیرانه در مورد بیماری اسباب زحمت تان خواهد شد اما دور نگه داشتن کودکان و کارمندان بیمار از مهدکودک منطقی است. مهدکودک‌های خوب با ملزم کردن کودکان و کارکنان به انجام به‌موقع واکسیناسیون و چک‌آپ‌های منظم به کاهش وقوع بیماری‌ها کمک می‌کند.
اگر مهدکودک، سیاست‌ درهای باز به روی والدین را ندارد و والدین را تشویق نمی‌کند که بدون اطلاع قبلی به آنجا بروند،‌ احتمالاً‌ چیزی برای پنهان کردن دارد، پس بهتر است باز هم به جست‌وجویتان ادامه دهید، چون یک مهدکودک خیلی خوب از اجازهٔ‌ بازید سرزده فراتر می‌رود و دعوت تان می‌کند با کمک به فعالیت‌های کودکان، همراهی کودکان در گردش‌های علمی و دیگر موارد، عضوی از مهدکودک باشید. با توجه به تمام نکات گفته‌شده در این مورد، اگر مهدکودک نظم کم یا مقررات سهل‌ گیرانه‌ای داشته باشد یا اصلاً قانونی نداشته باشد، به احتمال خیلی زیاد مهدکودک مناسبی نیست.
برنامهٔ آموزشی چالش‌برانگیز
بهترین مهدکودک‌ها برنامه‌ریزی نظام‌مندی دارند که شامل زمان زیادی برای فعالیت‌های فیزیکی، زمان و جلساتی برای کتاب‌خوانی گروهی و انفرادی، برنامه‌های گروهی، ‌فعالیت‌های انفرادی، وعده‌های غذا، میان‌ وعده‌ها و وقت آزاد است. یک برنامهٔ آموزشی سنجیده و حساب‌شدهٔ رشد و تکامل، استعداد کودک را تحریک می‌کند و زندگی روزمره را برایش جالب‌تر می‌کند.
تلویزیون و فیلم‌ نباید جایی در برنامه‌های کودک تان داشته باشد یا فقط جای اندکی داشته باشد، پس اگر پخش فیلم بخشی از برنامه‌های مهدکودک است، اطمینان حاصل کنید که فیلم‌ها مناسب سن کودکان باشد. حالت ایده‌ال این است که آموزشی باشد و چیزهایی دربارهٔ حیوانات، فرهنگ‌های دیگر و موارد مشابه آموزش بدهند.
به دنبال مهدکودکی باشید که طیف وسیعی از اسباب‌بازی‌های مناسب سن‌های مختلف داشته باشد که رشد کودک تان را تحریک می‌کند و وقتی او بزرگ‌تر می‌شود بازی‌های خلاقانه و مبتکرانه را تشویق می‌کند. پس به یاد داشته باشید کودک تان نیازمند جایی است که یک برنامهٔ آموزشی معمول با طیف وسیعی از فعالیت‌های متناسب با سنش ارائه می‌دهد.
کارکنان واجد صلاحیت و مهربان
کارکنان تحصیل‌کرده و دارای صلاحیت یکی از برتری‌های مهدکودک بر پرستار، دیگر مراقبان یا مهدهای خانگی است که معمولاً در این زمینه آموزش تخصصی ندیده‌اند. کارکنان مهدکودک باید تحصیل‌کرده باشند و حداقل دو سال تحصیلات دانشگاهی در زمینهٔ رشد و تکامل اولیهٔ کودک داشته باشند و دوره‌‌های احیای قبلی ریوی و دیگر آموزش‌های شرایط اضطراری را دیده باشند.
دقت کنید که کارمندان با کودکان چگونه تعامل می‌کنند. مراقبان کودکان باید مسئولیت‌پذیر، مشتاق و مدبر باشند. مراقبانی پیدا کنید که در مورد خواب، تربیت، تغذیه و دیگر مسائل مراقبتی با شما اشتراک نظر دارند. مراقبان خوب سؤالات جزئی و تفصیلی در مورد سلامت کودک تان و مراقبت از او می‌پرسند تا مشخص شود که آیا مهدکودک آنها مناسب شما هست یا خیر.
همچنین به دنبال مهدکودکی باشید که حقوق و مزایای خوبی به کارمندانش می‌دهد. مهدهایی که دستمزد خوب پرداخت می‌کنند و به کارمندان شان مرخصی باحقوق، ‌بیمهٔ سلامت و کمک‌هزینهٔ آموزشی پرداخت می‌کنند احتمال بیشتری برای داشتن کارمندان وفادار دارند. پایین بودن میزان تغییر کارمندان برای تضمین مراقبت پایدار و باثبات از کودک تان یک اتفاق کلیدی است. اگر آموزش و تحصیلات کارمندان استاندارد نیست و به نظر می‌رسد از آنها خیلی کار کشیده می‌شود یا اگر کارمندان مدت زیادی آنجا نمی‌مانند، این مهدکودک مناسب شما نیست.

http://www.banounews.ir/fa/News/197995/نشانه-های-یک-مهد-کودک-مناسب
بستن   چاپ