آریا بانو
دلت به کدام انتخاب گواهی می‌دهد؟
چهارشنبه 20 شهريور 1398 - 21:42:31
آریا بانو -
دلت به کدام انتخاب گواهی می‌دهد؟
١٨
٠
جوان آنلاین / برخی از نوجوانان این روز‌ها گرفتاری بزرگی دارند. اگر فرد نوجوان یا جوانی هستیم حتماً به خوبی جملاتی را که در این نوشته وجود دارد درک می‌کنیم، اما اگر انسان بزرگسالی هستیم، شاید بهتر باشد کمی عقب‌تر برویم و به دوران نوجوانی خود سری بزنیم. در روز‌های نوجوانی در حالی که تازه عروسک یا ماشین اسباب‌بازی را رها کرده بودیم و می‌خواستیم به کار آینده جدی‌تر فکر کنیم، چه فکر‌های دیگری به سراغمان می‌آمد؟ تا چند وقت پیش از آن همه به شوخی و برای اینکه سر صحبتی را با ما باز کنند، ممکن بود از ما بپرسند: «می‌خواهی در آینده چه کاره شوی عزیزم؟»
و ما هر بار با این پرسش ژستی به خودمان می‌گرفتیم و می‌گفتیم دکتر، معلم، مهندس و... خود من هربار ژست کسی را به خود می‌گرفتم که خودکاری در دست دارد و در حال نوشتن چیزی است یا روی دیوار خانه با همان خودکار ژست آموزش می‌گرفتم، مانند یک آموزگار و با این کار کلی خیال‌پردازی می‌کردم.
ژست‌های دوران کودکی به ما اعتمادبه‌نفس می‌داد، درست مثل هر کودک دیگری که با این ژست‌ها احساس بزرگی و کارا بودن پیدا می‌کند ولی در روز انتخاب رشته تحصیلی چطور؟ می‌توانستیم آن ژست‌ها را بگیریم؟ آن روز دیگر از خیال‌پردازی خبری نبود و وقتش رسیده بود تا ژست‌هایمان را در عالم واقعیت عملی کنیم. شاید شما هم مثل من در آن روز به طور واقعی نمی‌دانستید که دلتان چه می‌خواهد و شاید هم می‌دانستید و شهامت بیانش را نداشتید یا در بین چند انتخاب نمی‌دانستید کدام را انتخاب کنید یا... آن روز ترس نخستین چیزی بود که در دلمان افتاد با اینکه کاملاً می‌دانستیم چه می‌خواهیم ولی بیشتر ما در ابرازش ترس داشتیم. خیلی از نوجوان‌ها هم در این روز‌ها حال آن روز من و شما را دارند. امروزه با تنوع زیادی که درباره رشته‌های مختلف نظری، فنی‌حرفه‌ای و کار و دانش در مدارس کشور وجود دارد، کار بر نوجوانان سخت‌تر هم شده است. به طور مثال دانش‌آموزی که تا دیروز فرصت انتخاب رشته در هنر‌های تجسمی را به صورت محدود داشت، امروزه می‌تواند در رشته‌های گریم، طراحی، چهره‌سازی، گرافیک و... که بسیار نزدیک به هم هستند، تحصیل کند. این فرصت انتخاب خیلی هم خوب و قابل ستایش است ولی استرس بیشتری به نوجوان می‌دهد. نوجوان امروز باید شناخت بیشتری نسبت به رشته‌ها و در واقع شغل‌های مختلف داشته باشد تا بتواند انتخاب درست‌تر و مناسب‌تری هم کند. به زبان ساده‌تر نوجوانی که تا دیروز درباره شغل و حرفه آینده‌اش خیالبافی می‌کرد، امروز باید از بین راه‌های متعدد راهی را برای رسیدن به رؤیاهایش انتخاب کند.
شاید تمام ماجرا این نباشد، چون امروزه مسائل اقتصادی، در خیلی از موارد مهم زندگی تعیین‌کننده است. به طور مثال ممکن است رشته مورد نظر دانش‌آموزی محدود باشد و تحصیل در آن او و خانواده‌اش را دچار سختی کند. مثلاً رشته نقاشی حتی در پایتخت کشورمان ایران بسیار محدود است و تنها چند هنرستان این رشته را آموزش می‌دهند. اگر دانش‌آموزی بخواهد در این رشته درس بخواند ممکن است هزینه، انرژی و زمان بیشتری لازم داشته باشد. از سوی دیگر هزینه‌های مربوط به این رشته هم نسبت به برخی رشته‌های دیگر بیشتر است و از این بابت ممکن است نارضایتی خانواده را نیز در پی داشته باشد. این مسائل به خودی خود استرس دیگری بر دانش‌آموز وارد خواهد کرد که انتخاب او را هم سخت‌تر می‌کند.
از سوی دیگر برخی مسائل فرهنگی و سلیقه‌ای ممکن است نوجوان و جوان امروز را در انتخاب رشته دچار مشکل کند. همچنین برخی مسائل تربیتی مانند کمبود اعتمادبه‌نفس و خودکم‌بینی می‌تواند نوجوان را آزار دهد و کار او را در انتخاب سخت‌تر کند. نوجوانی که باور ندارد می‌تواند از پس کاری درست برآید، ممکن است در انتخاب دچار مشکلات زیادی شود. این نوجوان یا جوان ممکن است خودش را بسیار کمتر و ناتوان‌تر از آن ببیند که بتواند وارد راهی شود که دوست دارد. شاید این نوجوان یا جوان از هر کسی هم بهتر بداند که چه چیزی می‌خواهد و واقعاً چه رشته‌ای را دوست دارد ولی شهامت انتخاب آن را نداشته باشد. مانند خیلی از ما که در زندگی باور نداشته‌ایم که کار بزرگی را که در ذهن داشته‌ایم بتوانیم انجام دهیم، در حالی که به راستی و در عمل خیلی خوب از پس انجام دادنش برآمده باشیم. بسیاری از نوجوانان از چند هفته پیش انتخاب خود را انجام داده و ثبت‌نام کرده‌اند، اما جالب اینجاست که خیلی از آنان از انتخاب خود خوشحال نیستند. شاید بهتر باشد برای رهایی از برخی سردرگمی‌ها از مشاور یا فردی آگاه کمک بگیرید.
کمک گرفتن از افراد آگاه و صحبت با افراد مختلف در مشاغل گوناگون، کمک بزرگی به نوجوانان خواهد کرد. شاید نوجوانان با درنظر گرفتن رشته مورد نظر خود لازم باشد تا خانواده‌شان را متقاعد کنند تا در این راه کمک آنان باشند. نوجوانان بهتر است این نکته را در نظر بگیرند که هر خانواده‌ای برای فرزندانش بهترین را می‌خواهد و چنانچه با تصمیم آن‌ها مخالفتی دارند با کمک گرفتن از افراد آگاه و همینطور دانا مشکل را حل کنند. وجود چنین افراد دانایی بسیاری از مواردی را که از نگاه آنان پنهان مانده است به آن‌ها نشان خواهد داد. نکته مهمی که به طور کلی در انتخاب‌ها وجود دارد توجه به ندای درونی یا همان چیزی است که دل گواهی می‌دهد. شاید برخی از نوجوانان این ارتباط معنوی را امروزی ندانند و از وجود آن سر باز زنند ولی واقعیت این است که ما می‌توانیم به وسیله آگاهی درونی که در وجود ما قرار داده شده است و هر آن با درک و خواستن ما تازه می‌شود، به آنچه برایمان درست و لازم است آگاه شویم. این خرد که از خرد ناپایان پروردگار در دل ما جریان دارد چراغ بزرگ و همیشه روشنی است که با باور ما می‌تواند پرنورتر هم شود. این چراغ پرنور راه را اشتباه به ما نشان نخواهد داد. بهتر است به این خرد که روشن کننده مسیر است، اعتماد بیشتری کنیم. با این اعتماد می‌شود بر سختی‌ها هم غلبه کرد. انتخاب هر رشته و هر راهی سختی‌هایی در پی خواهد داشت که ممکن است نوجوان را بترساند. استادی می‌گفت اگر راهی را که به دلمان می‌افتد انتخاب کنیم، مسئولیت‌هایش را هم خواهیم پذیرفت. در واقع این جمله بیانگر آن است که «هر که را بهر کاری ساخته‌اند» و چنانچه کاری را که لازم است انتخاب کنیم، انتخاب هم کنیم، سختی‌هایش هم همان‌هایی خواهد بود که ما از پس انجامشان برمی‌آییم.

http://www.banounews.ir/fa/News/197699/دلت-به-کدام-انتخاب-گواهی-می‌دهد؟
بستن   چاپ