آریا بانو
فوت وفن های نوشت افزاری
چهارشنبه 20 شهریور 1398 - 2:08:46 PM
آریا بانو -

شهرآرا آنلاین / هیه نوشت افزار برای مدرسه، معمولا جزو آخرین خریدهای شهریوری والدین برای بچه هاست؛ برای همین این موقع از سال که می شود، کلی جنس داخلی و خارجی باکیفیت و بی کیفیت روانه بازار می شود؛ درست مثل محموله قاچاقی که همین 10روز پیش در کردستان کشف و ضبط شد؛ کالاهایی که معمولا مرجوعی کارخانه های بزرگ آن طرف آبی هستند و عده ای فرصت طلب برای منفعت بیشتر، آن ها را جمع آوری و این طرف آب، خرج می کنند. این موضوعی است که امروز محور گزارش ما برای خرید نوشت افزار قرار گرفته است و می خواهیم ضمن بررسی نکات ضروری در تهیه این نوع کالاها که مخاطبان اصلی شان بچه های کم سن و سال هستند، به مشکلاتی که همین اقلام به ظاهر ساده می توانند برای سلامتی بچه ها داشته باشند، بپردازیم. این روزها، تنوع نوشت افزارهایی که والدین برای بچه ها تهیه می کنند، خیلی بیشتر از گذشته شده است، ازاین رو ما فقط به بررسی پرکاربردترین نوشت افزارها می پردازیم.
دفتــــــر
جنس:
دفترهایی که برای دانش آموزان پایه ابتدایی خریداری می شود، به ویژه سال اولی ها، بهتر است که از استحکام خوبی برخوردار باشد، چون نوشتن و پاک کردن و صفحه زدن این بچه ها زیاد است و دفتر سریع پاره می شود.
شکل و اندازه:
دفترهای پُر برگ برای دانش آموزان ابتدایی مناسب نیست، چون دفتر به مرور زمان از کنارها لوله می شود و حمل و نقلش هم برایشان سخت است. همچنین، دفترهای سیمی هم برای این گروه سنی مناسب نیست، چون این دانش آموزان زیاد به دفترهایشان مراجعه می کنند و امکان ورقه ورقه و گم شدن وجود دارد ولی برای سن های بالاتر دفترهای کلاسوری گزینه های خوبی هستند، چون این قابلیت را دارند که برگه های داخل آن تقسیم بندی و جدا شوند و حتی برگ به آن ها اضافه شود.
بایدها و نبایدها:
انتخاب دفترهایی که در طراحی روی جلد آن ها از شخصیت های دوست داشتنی ایرانی استفاده شده باشد، به لحاظ فرهنگی بهترین گزینه برای دانش آموزان است.
در خرید دفترهای متنوع عجله نکنید و اجازه بدهید معلم فرزندتان براساس نیازی که دانش آموزان هر پایه تحصیلی دارند، نوع خرید شما را مشخص کنند.
دفترهایی که از مواد بازیافتی تهیه می شوند برای دانش آموزان پایه ابتدائی چندان مناسب نیستند، چون این دانش آموزان دفتر را هم مانند مداد می جوند و می تواند باعث بروز مشکلاتی برای سلامتی شان شود.
خودکار
جنس:
در بدنه خودکارها از چرم، سرامیک، چوب، پلاستیک، آلومینیوم، استیل و … استفاده می شود که هرفرد باید متناسب با شرایطی که دارد یکی از این جنس ها را انتخاب کند، به طور مثال افرادی که عادت به محکم گرفتن خودکار دارند، بهتر است از خودکاری استفاده کنند که دارای روکش لاستیکی نرم در قسمت نزدیک به سر خودکار هست. جنس جوهر خودکار هم بهتر است که از نوع ژله ایی باشد. این نوع از جوهر روان تر است و باعث کاهش فشار روی دست و انگشتان می شود. در ضمن جوهر این نوع خودکار قابلیت پاک شدن هم دارد.
شکل و اندازه:
برای نوشتن دانش آموزان خودکارهایی مناسب هستند که وزن سبک و جنس نرمی دارند و جوهر پس نمی دهند و در آن ها هم به خوبی بسته می شود تا فضای داخل جامدادی و کیف را کثیف نکنند. خودکار هم مانند مداد است و نباید خیلی کم قطر یا پرقطر باشد که در دست گرفتنش آزاردهنده و خسته کننده باشد.
بایدها و نبایدها:
خرید خودکارهای عطری که این روزها در بین دانش آموزان طرف داران بسیاری دارد می تواند سبب بروز آلرژی شود.
اگر می خواهید خرید اقتصادی تری داشته باشید، بهتر است خودکارهایی را بخرید که بدنه نفیس و جوهر تعویض پذیری دارند.
رنگ برخی از خودکارها روی یک زمینه خاص ممکن است برای چشم آزاردهنده باشد، به طور مثال استفاده از رنگ های شب رنگ روشن روی کاغذها و زمینه های روشن باعث خستگی و آسیب به چشم می شود.
پاک کن
جنس:
پاک کن ها معمولا از لاستیک ساخته می شوند ولی اگر قیمت آن برای شما مهم نباشد، پاک کن های مرغوب تری از جنس وینیل و پلاستیک هم در بازار وجود دارند که تمیزتر پاک می کنند و عمر طولانی تری هم دارند.
شکل و اندازه:
پاک کن ها به اشکال مختلفی مانند خرگوش و دایناسور در بازار وجود دارند که گزینه های چندان مناسبی نیستند. سعی کنید پاک کن هایی بخرید که به اصطلاح آدامسی هستند؛ این نوع برای پاک کردن سطوح بزرگ هم مناسب ترند.
بایدها و نبایدها:
پاک کن هایی که در انتهای مداد قرار دارند، بیشتر تزئینی هستند و برای مصارف عمومی کاربرد مناسبی ندارند و روی کاغذ، لکه های رنگی یا سیاه برجای می گذارند.
پاک کن هایی را انتخاب کنید که پوشش ضخیمی در اطرافشان وجود دارد. این پوشش مانع از عرق کردن پاک کن در دست و سیاه و کثیف شدن آن می شود.
مواد سازنده بعضی از پاک کن ها هم، مانند پاک کن های معطر می تواند برای چشم ایجاد آلرژی، سوزش، خارش و آبریزش کند. ضمن دقت در انتخاب این نوع نوشت افزارها به کودکانتان هم توصیه کنید که پاک کن را درون دهانشان نبرند.
مــــداد و مدادرنگی
جنس:
جنس هسته درونی مداد نه باید آن قدر نرم باشد که در هنگام نوشتن با کمترین فشاری خرد شود و نه آن قدر زبر و سفت باشد که به کاغذ صدمه بزند و نیاز به فشار بیش از حد دست داشته باشد؛ البته نرمی مدادرنگی باید کمی بیشتر از مداد تحریری باشد. به عبارتی درجه سختی مداد تحریری باید HB و درجه سختی مدادرنگی باید B باشد. پوسته بیرونی آن هم می تواند از جنس چوب، کائوچو یا هرچیزی باشد.
شکل و اندازه:
بیشتر مدادها به صورت چندوجهی هستند. این شکل هندسی راحت تر از دیگر مدل ها در دست نگه داشته می شود. مدادهای استوانه ای به علت لغزنده بودنشان برای نوشتن طولانی مدت مناسب نیستند و مدادهایی هم که چندوجهی با گوشه های تیز هستند روی انگشتان جا می اندازند.
بایدها و نبایدها:
باتوجه به شیطنت زیاد بچه ها مدادهای نوک تیز یا دوسر و مدادهای بلند فانتزی برای عضو آسیب پذیری مانند چشم بسیار خطرناک هستند.
رنگ جنس بیرونی برخی از مدادها می تواند آلرژی زا باشد و از آنجایی که بچه ها عادت به فرو بردن مداد در دهانشان دارند باید در خریدتان دقت بیشتری بکنید.
التهاب تاندون های دست و دردناک شدن آن ها از عوارض وارد کردن فشار زیاد به انگشتان در هنگام نوشتن با مداد است، پس هم در استاندارد بودن قطر مدادهای خریداری شده دقت کنید و هم به بچه ها برای نحوه درست دست گرفتن مداد آموزش بدهید.
مــــداد تــراش
جنس
اگر قصد خرید تراش رومیزی را دارید، حتما دقت کنید جنس کف آن دارای اصطکاک زیادی باشد، چون باعث می شود که مدادتراش بدون گیره هم محکم روی میز قرار بگیرد. جنس دستگیره ها و دسته آن هم باید از موادی باشد که دست روی آن ها نلغزد و لیز نخورد. اگر هم قصد خرید تراش همراه را دارید، مدادتراشی را خریداری کنید که اطراف آن نرم باشد ولی در دست لیز نخورد، مانند مدادتراش های لاستیکی. جنس تیغه تراش ها هم باید استیل باشد.
شکل و اندازه
برای خرید مدادتراش، به اندازه آن دقت کنید. تراش باید به اندازه ای باشد که بین دو انگشت اشاره و شست راحت قرار بگیرد و خیلی کوچک یا خیلی بزرگ نباشد.
بایدها و نبایدها
برای خرید تراش رومیزی دقت کنید دسته آن نه زیاد کوتاه و نه زیاد بلند باشد. براساس استانداردهای موجود این دسته باید به اندازه ای باشد که گرفتن آن با دست به راحتی و بدون صرف انرژی زیادی صورت بگیرد.
تراش های دارای مخزن، گزینه های خوبی هستند، چون از ریختن تراشه ها روی زمین یا داخل کیف بچه ها جلوگیری می کنند.
هنگام استفاده از مدادتراش، شست و انگشت اشاره دست تحت فشارند که اگر تراش کوچک تر یا بزرگ تر از حد نرمال باشد باعث فشار زیادی به مچ دست و آسیب به آن در زمان چرخش مداد خواهد شد.

http://www.banounews.ir/fa/News/197482/فوت وفن های-نوشت افزاری
بستن   چاپ