آریا بانو
12 دلیل برای نخوردن گوشت قرمز
سه شنبه 19 شهريور 1398 - 18:04:29
آریا بانو -
12 دلیل برای نخوردن گوشت قرمز
٣٢٦
٠
برترین ها / در همان آغاز مطلب به این نکته اشاره کنیم که در یک سال اخیر و به دلیل افزایش بی‌رویه قیمت گوشت قرمز در کشور، هر جا سخن از کاهش مصرف گوشت قرمز بوده، مخاطبان این توصیه را به افزایش قیمت این ماده خوراکی و تلاشی سیستماتیک برای دور کردن مردم از گوشت قرمز و کم اهمیت نشان دادن گرانی و فواید آن تلقی کرده‌اند.
در حالی که افزایش قیمت گوشت قرمز و ناتوانی بسیاری از خانواده‌های ایرانی در خرید آن بر کسی پوشیده و قابل انکار نیست، اما تمایل به کاهش مصرف گوشت قرمز در سال‌های اخیر به یک ترند جهانی تبدیل شده و از بد حادثه این ترند با افزایش بی‌رویه این ماده غذایی در ایران همراه شده است.
بدین ترتیب قصد نویسنده به هیچ عنوان کم‌اهمیت جلوه دادن ارزش غذایی و خوراکی گوشت برای سرپوش گذاشتن بر قیمت بالای آن در کشور نیست.
گوشت قرمز در بسیاری از نقاط جهان بخش اعظم رژیم غذایی افراد را تشکیل می‌دهد به نحوی که بخش اعظم ترکیبات غذا‌های خوشمزه فست فودی را گوشت قرمز تشکیل می‌دهد. علیرغم خوشمزه بودن و فواید این ماده غذایی در افزایش بافت ماهیچه‌ای، اما در سال‌های اخیر مطالعات نشان داده که گوشت قرمز نقاط تاریکی نیز دارد، زیرا همچنان که مشکلاتی را برای سلامت انسان ایجاد می‌کند، تولید آن صدمات جبران ناپذیری به محیط زیست وارد می‌نماید. بدین ترتیب بسیاری در سراسر جهان برای کاهش مصرف گوشت قرمز تلاش می‌کنند که در ادامه به برخی از دلایل آن اشاره می‌کنیم.
1. مصرف گوشت قرمز با سرطان کولون مرتبط است
کمتر بیماری را می‌توان ترسناک‌تر از سرطان دانست و این بیماری است که بسیاری امیدوارند هیچگاه نیازمند مبارزه با آن نباشند. شاید هیچ چیزی بدتر از انتظار برای دریافت نتیجه ماموگرافی یا شناسایی شدن غده‌ای در جایی نامناسب از بدن نیست. علیرغم پیشرفت‌های قابل توجه علم پزشکی در درمان انواع سرطان، اما این بیماری هنوز هم برای کسانی که به آن مبتلا می‌شوند ترسناک است.

دوستداران گوشت قرمز نیز باید بدانند که پزشکان توصیه کرده‌اند از مصرف گوشت قرمز فرآوری شده، مانند آن دسته گوشت‌هایی که در غذا‌های فست فودی مورد استقاده قرار می‌گیرد خودداری کرده و به طور کلی مصرف گوشت قرمز خود را کاهش دهند. علت این توصیه نیز ارتباط مصرف گوشت قرمز با انواع سرطان و به خصوص سرطان کولون است. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف گوشت قرمز و نوع فرآوری شده آن، خطر ابتلا به این نوع سرطان خطرناک را 20 تا 30 درصد افزایش می‌دهد.
2. مصرف گوشت قرمز می‌تواند به بیماری‌های قلبی منتهی شود
سرطان تنها بیماری نیست که با مصرف گوشت قرمز ارتباط دارد، زیرا به گفته پزشکان، بین مصرف گوشت قرمز و بیماری‌های قلبی نیز رابطه مستقیمی وجود دارد. در این مورد نیز گوشت‌های قرمز فرآوری شده مانند انواع سوسیس، بیش از دیگر انواع گوشت و نوع فرآوری نشده آن خطرناک بوده و به سیستم قلبی و عروقی صدمه می‌زنند. برای مثال، تحقیقی که در سوئد صورت گرفته نشان می‌دهد که مردانی در این کشور که گوشت قرمز فرآوری شده مصرف می‌کردند با ریسک بالاتری در زمینه سکته قلبی مواجه بودند.
مطالعه‌ای دیگر در ایالات متحده نشان داد که در بدن افرادی که به طور متناوب گوشت قرمز مصرف می‌کردند، سطح یک محصول جانبی خطرناک در بدن به نام TMAO که ارتباط مستقیمی با بیماری‌های قلبی دارد بسیار بالاتر است.

با این وجود، مطالعات نشان می‌دهد که مصرف گوشت قرمز تا 90 گرم در هر بار و به مدت سه روز در هفته خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش نمی‌دهد. از این رو توصیه اصلی کاهش دادن مصرف گوشت قرمز است و نه متوقف کردن آن به طور کامل.
3. پروتئین مورد نیازتان را از راه‌های دیگر می‌توانید تامین کنید
شاید سوال بسیاری این باشد که اگر خوردن گوشت قرمز را متوقف کنیم پس پروتئین مورد نیاز بدنمان را از کجا تامین نماییم؟ پاسخ به این سوال شاید شما را غافلگیر کند. باور عمومی این است که در صورت مصرف نکردن گوشت، پروتئین مورد نیاز بدن تامین نخواهد شد که اینطور نیست. انواع آجیل، حبوبات، بقولات و سویا منابع گیاهی و فوق‌العاده‌ای برای پروتئین هستند.
از این رو شاید برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن خود اصلاً نیازی به مصرف گوشت نداشته باشید. علاوه بر این گوشت حیوانات زیادی آن بیرون وجود دارد که خطر گوشت قرمز برای سلامتی را نداشته و می‌توانید از آن‌ها برای تامین پروتئین استفاده کنید. برای مثال، ماهی منبع فوق‌العاده‌ای از چربی‌های اشباع نشده است که برای سلامت قلب بسیار مفید است.

ماهی‌های غیرپرورشی (آزاد) دارای مقادیر قابل توجهی امگا 3 یا همان اسید لینولنیک آلفا هستند که علاوه بر خاصیت ضد التهابی، در بدن به EPA و DHA تبدیل می‌شود که برای تقویت مغز بسیار مفیدند. گوشت ماکیان و تخم مرغ نیز دیگر گزینه‌های پروتئینی موجود برای داشتن یک رژیم غذایی سالم هستند.
4. گوشت قرمز مقادیر زیادی چربی اشباع شده دارد
کره. پنیر. بستنی و استیک. همه این غذا‌ها چه نقطه اشتراکی دارند؟ علاوه بر خوشمزه بودن، همه آن‌ها مقادیر زیادی چربی اشباع شده در خود دارند. از آنجایی که بدن انسان طوری سیم پیچی شده که از مزه و بوی غذا‌های پرچرب لذت ببرد، کاملاً منطقی است که مزه این غذا‌ها برای انسان خوشایند باشد. چیزی خوشمزه‌تر از یک چیزبرگر چرب در انتهای یک روز پرکار و در حالی که به شدت گرسنه هستید می‌شناسید؟ اما افسوس که اگر بخواهید قلبی سالم داشته باشید باید از مصرف چربی‌های اشباع شده خودداری کنید.
بدین ترتیب از آنجا که گوشت قرمز غنی از چربی‌های اشباع شده است باید مصرف آن را کاهش دهید. به همین دلیل اگر چه شاید هر روز هوس کنید یک چیزبرگر خوشمزه بخورید، اما بهتر است گوشت قرمز را با جوجه یا همبرگر‌های گیاهی جایگزین نمایید.

5. از ای. کولی جلوگیری کنید
سیاست‌های امنیت غذایی باعث شده که خطر ابتلا به بیماری‌ها در اثر عوامل بیماری‌زایی که در غذا‌ها وجود دارند کاهش یابد. بدین ترتیب باکتری‌های کشنده‌ای مانند ای. کولی به ندرت در غذا‌های سالم یافت می‌شود. ورود این باکتری با بدن با اسهال، دل پیچه، تهوع و استفراغ همراه است و حتی می‌تواند زندگی شما را نیز تهدید کند. به همین دلیل به هر قیمتی باید از آن دوری کرد. شوربختانه، گوشت قرمز می‌تواند این باکتری را در خود داشته باشد، به ویژه گوشت قرمز احشامی که از مزارع تغذیه می‌کنند.

6. به کلسترول بالا نه بگویید
اگر شما نیز از آن دسته کسانی باشید که سالانه آزمایش‌های جسمی متعدد و کاملی برای اطمینان از سلامت خود انجام می‌دهید (یا به طور مرتب خون اهدا می‌کنید) بدون شک از سطح کلسترول خون خود آگاه و به آن حساس هستید. داشتن این اطلاعات بسیار مفید است، زیرا سطح بالای کلسترول بد یا همان LDL در خون می‌توان خطرات زیادی برای سلامت شما داشته باشد.
بدین ترتیب اگر از قبل سطح کلسترول خون شما بالاست باید از مصرف غذا‌هایی که کلسترول بالایی دارند اجتناب کنید. گوشت قرمز مقادیر زیادی چربی اشباع نشده و کلسترول دارد و بدین ترتیب در زمره غذا‌هایی است که مصرف آن سطح کلسترول خون شما را افزایش می‌دهد.

7. تولید گوشت قرمز تاثیر بسیار بدی بر محیط زیست دارد
تنها مشکلات مربوط به سلامت نیست که باید در کاهش مصرف گوشت قرمز به آن استناد کنید. اگر به مسائل زیست محیطی حساس باشید نیز باید بدانید که مصرف گوشت قرمز آسیب قابل توجهی به محیط زیست وارد می‌کند. قبل از همه باید بدانید که صنعت تولید گوشت قرمز بسیار بزرگ بوده و حدود 1.3 میلیارد نفر در سراسر جهان در آن فعالیت دارند و بر اساس گزارش بخش غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد، 40 درصد از تولید ناخاصل داخلی جهان را به خود اختصاص می‌دهد.
همچنین این صنعت 70 درصد از زمین‌های کشاورزی جهان را برای مصارف خود در اختیار دارد که 30 درصد از سطح کل زمین را شامل می‌شود. بدین ترتیب صنعت تولید گوشت قرمز نقشی بزرگ و تعیین کننده در زمینه جنگل زدایی، فرسایش زمین، تولید گاز‌های گلخانه‌ای (18 درصد)، نابودی زیستگاه‌های جانوری و آلودگی هوا و آب دارد.

اینکه یک نفر از مصرف گوشت قرمز دست بکشد تغییر بزرگی ایجاد نخواهد کرد، اما بدون شک کمک کننده است. برای مثال اگر هر آمریکایی تنها استیک مصرفی خود را با حبوبات جایگزین می‌کرد برنامه دولت اوباما برای کاهش گاز‌های گلخانه‌ای محقق می‌شد.
8. گوشت قرمز منابع آبی جهان را محدود ساخته است
بالاتر از به خود اختصاص دادن حجم بالایی از زمین و نقش مخرب بر محیط زیست، صنعت پرورش احشام برای تولید گوشت، منابع آب شیرین جهان را نیز با مشکل مواجه کرده است. تولید گوشت قرمز در مقایسه با حبوبات و به ازای هر کالری تولیدی، 20 برابر آب بیشتری مصرف می‌کند. همچنین ردپا و اثر ضد آبی تولید گوشت قرمز از طریق گوساله، 6 برابر بزرگتر از این عدد در مورد حبوبات غنی از پروتئین است.
بدین ترتیب با مصرف پروتئین‌های گیاهی به جای پروتئین موجود در گوشت قرمز، به شکل قابل توجهی در مصرف آب صرفه‌‎جویی خواهد شد. حتی جوجه و تخم مرغ نیز در مقایسه با گوشت قرمز گزینه‌های بهترین از لحاظ مصرف آب هستند. حبوبات اگر چه معمولاً هنگام مصرف آب بیشتری در خود دارند، اما به آب بسیاری کمتری نسبت به گوساله و گوسفند نیاز دارند.
9. گزینه‌های ارزان‌تری نیز وجود دارد
افراد کمی هستند که هنگام خرید از فروشگاه به دنبال پس‌انداز و کاهش هزینه‌ها نبوده و از این کار لذت نبرند. این همان چیزی است که در سال‌های اخیر بیشتر نمود پیدا کرده و در شرایطی که قیمت مواد خوراکی روز به روز افزایش می‌یابد بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است. همه می‌دانیم که هزینه پرداختی برای گوشت قرمز بسیار بیشتر از هزینه پرداختی برای دیگر منابع گیاهی دارای پروتئین است.
گوشت همیشه گرانقیمت‌ترین گزینه بوده و بدین ترتیب با رفتن به سراغ گزینه‌های پروتئین‌دار دیگری مانند حبوبات، عدس، تخم مرغ و سویا می‌توانید صرفه‌جویی قابل توجهی در خرید‌های خود داشته باشید. بدین ترتیب کاهش مصرف گوشت قرمز و استفاده از حبوبات و گیاهان پروتئینی به جای آن، نه تنها برای سلامت شما بهتر است بلکه هزینه‌های شما را نیز کاهش خواهد داد.

10. بدون گوشت قرمز مدت بیشتری عمر می‌کنید
شاید هیچ چیز به اندازه کباب کردن در یک مهمانی خوشایند نباشد، اما خبر بد برای دوستداران باربکیو این است که گوشت قرمز اگر چه خوشمزه است، اما می‌تواند عمر شما را کاهش دهد.
بر اساس مطالعات محققان دانشگاه هاروارد، مصرف گوشت قرمز فرآوری نشده می‌تواند خطر مرگ زودرس را تا 13 درصد افزایش دهد در حالی که این عدد برای گوشت قرمز فرآوری شده بیش از 20 درصد است. همچنین مطالعات نشان داده که با جایگزین کردن یک وعده غذایی گوشت قرمز با غذا‌های سالم پروتئین‌داری مانند ماهی، سویا و حبوبات، احتمال مرگ زودتر از موقع از 7 تا 19 درصد کاهش خواهد یافت.
11. مصرف گوشت قرمز با از کار افتادن کلیه مرتبط است
متاسفانه هنوز خبر‌های بد بیشتری در مورد مصرف گوشت قرمز داریم، حتی بیشتر از آن چیز‌هایی که تاکنون گفته‌ایم. بر اساس مطالعات صورت گرفته، یک ارتباط مستقیم مبتنی بر دُز (مقدار مصرف) بین از کار افتادن کلیه و مصرف گوشت قرمز وجود دارد.
بر اساس مطالعه‌ای که بین سال‌های 1993 تا 1998 بر روی بیش از 63.000 مرد و زن بالغ چینی با سنین 45 تا 74 سال صورت گرفته، بعد از 15 سال نزدیک به 1000 نفر از این افراد با از کار افتادن کلیه مواجه شدند و این دسته کسانی بودند که در 15 سال گذشته بیشترین مصرف گوشت قرمز را داشتند.

12. خودداری از تایید روش‌های غیراخلاقی دامپروری
در عصر مدرن اکثر افراد به جای تولید گوشت قرمز در خانه آن را از مراکز فروشگاهی خریداری کرده و بدین ترتیب مشارکتی مستقیم در سلاخی کردن حیوانات ندارند. اما هنوز هم در بسیاری از جوامع خود گوشت قرمز مصرفی‌شان را تولید کرده و حیوانات را سلاخی می‌کنند.
در مزارع و قصاب خانه‌های بزرگ، حیوانات در شرایط خوبی قرار نداشته و تمام طول عمر کوتاهشان را در یک فضای بسته نگهداری می‌شوند. در مورد گاوها، در مراکز پرورش بزرگ، اغلب آن‌ها را در ماه‌های پایانی قبل از سلاخی در فضا‌های بسته نگه داشته و از چریدن در فضای باز و خوردن علف محروم می‌کنند. بدین ترتیب اگر مدافع حقوق حیوانات باشید شاید از مصرف گوشتی که بدین شکل تولید می‌شود حس خوبی نداشته باشید.

http://www.banounews.ir/fa/News/197195/12-دلیل-برای-نخوردن-گوشت-قرمز
بستن   چاپ