آریا بانو
6 قدم برای کسب لذت در زندگی
سه شنبه 19 شهريور 1398 - 10:41:02
آریا بانو -
6 قدم برای کسب لذت در زندگی
٣٢
٠
راسخون / بسیاری از افراد در این دنیا فقط زدگی می‌کنند ،هیچ احساس لذتی از آن نمی‌برند. دائما با مشکلات و سختی های آن، خودشان را درگیر می‌کنند. برای کسب لذت و خوشبختی در دنیا نیازمند سرمایه هستید اما سرمایه ذهنی نه سرمایه مادی.
برای اینکه یک زندگی به همراه آرامش و لذت داشته باشید، باید افکار منفی را از ذهن خودتان پاک کنید.
مقدمه
کنار پیرمردها و پیرزن ها که می نشینیم و با آن شور و هیجانی که در گفتن داستان‌ها دارند و ما هم مشتاقانه به پای صحبت های آنها می‌نشینیم و گوش می‌دهیم به داستان‌های شیرینی که بیان می‌کنند. از آنها می‌پرسیدم که زندگی شما چگونه گذشته؟ جواب می دادند: به سرعت برق و باد تمام شد و دیگر به آخر راه رسیدیم. جالب است بدانید که آنها فقط از زمان‌های که در زندگی احساس لذت می‌کردند را با شور و اشتیاق بیان می‌کردند. عمر انسان می‌گذرد، ما نمی‌توانیم در مقابل آن قرار بگیریم و اعلام کنیم که دیگر نباید بگذری. شما شاد باشید یا ناراحت، سرمایه دار باشید یا فقیر، عمر شما می‌گذرد. مهم این است که آیا شما از زندگی خودتان لذت می‌برید یا نه؟
دشمنِ لذت بردن از زندگی
خوشبختی و لذت بردن از زندگی، ارتباطی به ثروت و سلامتی‌تان ندارد. همه چیز به خودتان بستگی دارد به تفکرتان بستگی دارد که چه بینشی دارد آیا فقط دیدگاه منفی نسبت به دنیا دارد یا نگاه مثبت دارد. بزرگترین دشمنی که مانع از لذت بردن شما از زندگی می‌شود، خودتان هستید. دیگران و زمین و زمان را مقصر ندانید.
این نوشتار به بررسی راهکارهای ساده اما مهم برای رسیدن و کسب کردن لذت و آرامش در زندگی دنیایی می‌پردازد.
1. اعتقاد داشتن به اینکه خداوند پشتیبان شماست
یکی از عواملی که جلوی لذت بردن از زندگی را می‌گیرد، ترس است. ترس از اینکه ما پشتوانه ای نداریم و ترس از اتفاقات و بسیاری از موارد دیگر.. اما اگر رابطه خودتان را با خداوند درست و اصلاح کنید، به این باور خواهید رسید که خداوند در تمام دقایق و ثانیه های زندگی، محافظ و پشتیبان ماست. با این اعتقاد و باور یک احساس خوبی به شما دست خواهد داد که زندگی را به کام شما شیرین خواهد کرد. أَلَیْسَ اللَّهُ بِکَافٍ عَبْدَهُ وَیُخَوِّفُونَکَ بِالَّذِینَ مِن دُونِهِ وَمَن یُضْلِلِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ هَادٍ»آیا خدای (مهربان) برای بنده‌اش کافی نیست؟ و مردم (مشرک) تو را از قدرت غیر خدا می‌ترسانند! و هر که را خدا به گمراهی خود واگذارد دیگر او را هیچ راهنمایی نخواهد بود.[1]
2. دور ریختن افکار منفی
یک پارادوکس بزرگی است که شما منفی باف باشید و انتظار داشته باشید که از زندگی خود لذت ببرید. برای اینکه یک زندگی به همراه آرامش و لذت داشته باشید، باید افکار منفی را از ذهن خودتان پاک کنید.
3. دوستی کردن با افراد مومن و با نشاط
داشتن یک دوست خوب، نعمت بزرگی است. دوستی که مومن و با نشاط باشد به شما کمک خواهد کرد تا شما هم از زندگی خود لذت ببرید و احساس شادمانی کنید. حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمودند : همنشین شایسته همانند عطرفروش است ، اگر چیزی به تو ندهد بوی عطرش به تو خواهد رسید. [2] اگر همنشین های شما افرادی هستند که دارای روحیات منفی بافی،خیالبافی، دنیا پرست و دروغگو باشند، رفتارهای آنها بر روی کردار شما تاثیر خواهد داشت و شما یک احساس پوچی خواهید داشت و لذتی از زندگی نخواهید برد.
نکته: در انتخاب های خودتان دقت داشته باشید تا پشیمان نشوید. باید افرادی را پیدا کنیم که باعث ارتقای زندگی ما می‌شوند و انرژی خودمان را روی برقراری ارتباط با این افراد متمرکز کنیم. چون اینها سبب لذت بردن از زندگی می‌شوند.
4. خنده را فراموش نکنید
لبخند یکی از عواملی که سدی در برابر لذت بردن از زندگی، استرس و نگرانی است. اگر شما یک دارویی می خواهید که هزینه نداشته باشد و دردهای شما را زود درمان کند،م ن به شما، خندیدن را توصیه می کنم. اگر در برابر مشکلات بخندید و احساس ضعف نکنید، شما برنده خواهید شد.
در کنار خانواده و دوستان تان سعی کنید ساعات شادی را بگذرانید تا آنها مشتاق به دیدار با شما باشند، وقتی آنها مشتاق شما باشند یک احساس لذت و شادابی به شما دست خواهد داد. امام علی (علیه‌السلام) فرمودند : مؤمن با نشاط است و خوشرو و نه چهره در هم و عیب جو، سخت است، و بسیار خشم فرو خور و بسیار خنده‌ رو. [3] امام باقر (علیه السلام) می‌فرماید : لبخند آدمى به روى برادر مؤمنش، حسنه است.[4]
5. هدفمند باشید
اگر برای ادامه زندگی خود برنامه ای نداشته باشید این یعنی شما نمی‌دانید که چگونه باید زندگی کنید. و مسیر لذت بردن از زندگی را نمی‌دانید. داشتن هدف و آینده نگری به زندگی شما معنا می‌دهد و اگر به آن هدفی که مد نظر شما است برسید یک احساس لذتی پیدا خواهید کرد.زندگی بدون نظم و برنامه، یک زندگی شلوغ و بی‌سروسامان است، با نظم و هدف به زندگی خودتان سامان دهید.
در این عمر کوتاه زندگی، رسیدن به همه اهداف و آرزوها ممکن نیست، بنابراین باید هدفی را که ارزشمندتر است انتخاب نمود . اگر اهداف متفاوت و متعدد دنبال شود نتیجه ای جز شکست و ناکامی نخواهد داشت: «من اوما الی متفاوت خذلته الحیل; کسی که به کارهای مختلف بپردازد، نقشه ها [و پیش بینیهایش] به جایی نمی رسد. [5]
6. ورزش کنید
اگر دائما در یک فضای بسته باشید و هیچ تحرکی نداشته باشید، افسردگی به سراغ شما خواهد آمد و احساس خوشایند زندگی شیرین را از بین خواهد برد. شما برای جلوگیری از این افسردگی، باید تحرک داشته و ورزش کنید. با ورزش کردن احساس شادابی و نشاط به سراغ تان خواهد آمد و این ضعف های که سختی های روزانه برای شما فراهم آورده را از بین خواهد برد.
نکته پایانی: زمان های تلخی که در گذشته داشتید را به باد بسپارید تا آنها را باد ببرد. و این زمانی که در آن هستید را به شادی بگذرانید و از آن لذت ببرید. ما در دین خودمان الگو های خوبی داریم که می‌توانیم رفتارهای آنها را الگو برداری کنیم و اسیر دنیا نشویم. الگوی ما باید ائمه معصومین (علیهم السلام) باشند، چون ائمه ما دنیا را محل ماندن نمی‌دانستند و سعی داشتند در این دنیا خوب باشند و خوبی را به ما یاد بدهند. ما هم باید خوبی ها را از آنها یاد بگیریم. اگر خوبی در وجود ما نهادینه شود، از زندگی لذت خواهیم برد.
پی نوشت :
[1] قرآن کریم ،سوره مبارکه زمر، آیه 36.
[2] کنزالعمال، جلد ، 9 حدیث 24676.
[3] أصول الکافی، جلد‌5، صفحه 21.
[4] بحارالانوار، جلد 74 - صفحه 288. میزان الحکمه جلد 6، صفحه 407،ح 11133.
[5] نهج البلاغه، حکمت 403.

http://www.banounews.ir/fa/News/197049/6-قدم-برای-کسب-لذت-در-زندگی
بستن   چاپ