آریا بانو
تاریخِ احتمالی برای شروع حج عمره اعلام شد
يکشنبه 17 شهريور 1398 - 14:35:24
آریا بانو -
تاریخِ احتمالی برای شروع حج عمره اعلام شد
k ١.٦
٠
ایرنا / رئیس سازمان حج و زیارت گفت: با توجه به روند خوب مذاکرات انجام گرفته ی مسئولان ایرانی با وزارت حج عربستان، در صورت پاسخ مثبت به پیشنهادهای ایران اعزام زائران حج عمره پس از ماه صفر آغاز خواهد شد.
علیرضا رشیدیان روز یکشنبه پس از بازگشت از عربستان به ایران در فرودگاه امام خمینی (ره) افزود: امیدوارم وزارت حج عربستان تا 15 روز آینده پاسخ مذاکرات انجام گرفته را اعلام کند که در این صورت ساماندهی و سازماندهی ما برای اعزام به عمره پس از ماه صفر به انجام خواهد رسید.
وی اظهار داشت: تضمین کرامت امنیت و آرامش زائران ایرانی که مورد پذیرش وزارت حج عربستان نیز قرار گرفت از جمله مهمترین خواسته‌های ما در روند این مذاکرات بوده است.
وی با اشاره به اینکه مذاکرات انجام گرفته در چندین مرحله به انجام رسید گفت: ضرورت حمایت های کنسولی از زائران ایرانی در زمان سفرهای عمره و بازگشایی دفتر کنسولی از جمله پیشنهادهای ما در این مذاکرات بوده است.
وی اظهار داشت: دفتر حافظ منافع که امیدوارم با پیگیری های وزارت خارجه این موضوع حل شود، اعزام و استقرار تعدادی از اعضای کنسولگری همانند زمان حج واجب در عربستان نیز از دیگرموضوعات مذاکرات طرفین بود.
رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه عربستان قوانین سختی برای اتباع خود در صورت سفر به ایران اجرایی کرده است، گفت:‌ در قوانین سخت گیرانه عربستان اگراتباع آن کشور به ایران سفر کنند علاوه بر جریمه نقدی گذرنامه آنان اخذ شده و با آنها برخوردهای سختی صورت می گیرد و در این مذاکرات خواستار لغو این قوانین شدیم.
رشیدیان با بیان اینکه امیدوارم بزودی شاهد سفر سیاحان و گردشگران و زائران عربستان به ایران باشیم، افزود: برای راه اندازی حج عمره در چندین مرحله مذاکرات خوبی با وزیر حج عربستان به انجام رسید.
وی با اشاره به اعزام 88 هزار و 550 زائر ایرانی به حج تمتع اظهار داشت: امسال نیز همانند سالهای گذشته خوشبختانه حج روان، منظم با عزت و کرامت ایرانی به انجام رسید.
رشیدیان تصریح کرد: به رغم اینکه افزایش 2 هزار سهمیه خیلی دیر به ما اعلام شد اما توانستیم با توجه به برنامه ریزی های منظم از همه ظرفیت های ویزایی موجود استفاده کنیم.
وی اظهار داشت: با توجه به برنامه ریزی های به انجام رسیده تا بعد از ظهر امروز سه پرواز دیگر از عربستان به ایران به انجام خواهد رسید که در این صورت پرونده حج امسال بسته خواهد شد.
رشیدیان با بیان اینکه تنها تعدادی از همکاران برای انجام تسویه نهایی تا 15 محرم در عربستان باقی خواهند ماند، گفت:‌ امسال عربستان در حوزه های مختلف همکاری بسیار خوبی را با ما از خود نشان دادند و نهایت سعی و تلاش خود را برای حفظ عزت و کرامت حجاج ایرانی از خود نشان داد.
رئیس سازمان حج و زیارت افزود: در مقابل با توجه نظم و انضباط حجاج ایرانی مسئولان وزارت حج عربستان از مسئولان و زائران حج ایران تشکرو قدردانی کردند.
وی در خصوص رسیدگی به پرونده شهدای منا نیز گفت: در این خصوص با مسئولان وزارت حج عربستان چندین دوره مذاکره انجام شد. حتی به صورت کتبی نیز نامه ای به وزارت حج عربستان و امیرمکه ارسال شد.
رشیدیان با بیان اینکه در این مذاکرات علاوه بر شهدای منا مذاکراتی نیزدر خصوص شهدای مسجد الحرام و پیگیری مسائل حقوقی آن‌ها به انجام رسید، گفت: در ایام حج امسال متاسفانه 19نفر از حجاج ایرانی به دلیل کهولت سن و برخی بیماری ها جان خود را از دست دادند که با رضایت خانواده ها پیگرهای هفت تن از آنها در عربستان به خاک سپرده شد.
وی در پاسخ به این سوال که نظرشما در خصوص مسائل مطرح شده برادرشهید رکن آبادی در شهدای سال 94 منا چیست، گفت: اجازه بدهید در بدو ورود در مورد این موضوع صحبت نکنیم.

http://www.banounews.ir/fa/News/196446/تاریخِ-احتمالی-برای-شروع-حج-عمره-اعلام-شد
بستن   چاپ