آریا بانو
تنگه براق؛ بهشت شگفت‌انگیز و پنهان
يکشنبه 17 شهريور 1398 - 12:49:23
آریا بانو -
تنگه براق؛ بهشت شگفت‌انگیز و پنهان 5
١١١
٠
سفرزون / تنگه براق یکی از زیبایی‌های بی‌بدیل طبیعی در جنوب ایران است. تنگه‌ها به طور کلی، به خاطر شرایط ویژه طبیعی‌شان، معمولاً بسیار خوش آب‌وهوا و زیبا هستند. تنگه یعنی قرار گرفتن در فاصله میان دو کوه. همین مسئله متضمن وجود رود و طبیعت فوق‌العاده‌ای می‌شود. تنگه‌های زیادی در ایران وجود دارند و در این میان تعدادی از آن‌ها توریستی هستند. برای آنکه با تنگه براق اقلید بیشتر آشنا شوید، با ما همراه باشید.
اقلیم روستای براق
تنگه براق نام یکی از روستاهای توابع شهرستان اقلید است که در 190 کیلومتری شمال شیراز و 20 کیلومتری شهر سده در استان فارس قرار دارد. تنگه توسط درختان احاطه‌شده است. آبشاری در آن وجود دارد و می‌توانید در غار کمپ کنید. اینجا علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، جاذبه‌های گردشگری نیز دارد. ارتفاع تنگه از سطح دریا 1940 متر است و آب‌وهوای آن به‌ندرت گرم می‌شود. در بیشتر سال هوای معتدلی دارد و در باقی هوای سرد.
دیواره‌های پر ارتفاع در کنار سرسبزی‌های مرکزی دره‌ها، جلوه بسیار فوق‌العاده‌ای به مناظر طبیعی اینجا بخشیده است. جالب است بدانید که این روستا علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، جاذبه‌های تاریخی هم دارد. کتبیه‌های مربوط به شاپور اول، که از مهارت او در تیراندازی نوشته است و بافت تاریخی روستا، از زیبایی‌های مضاعفی هستند که با دیدن آن‌ها، به‌خوبی پی خواهید برد که چرا اینجا در میان تنگه‌های بسیار زیاد ایران، به یکی از نقاط مشهور توریستی تبدیل شده است. زبان مردم اینجا، لری و ترکی است. اینجا نزدیک یاسوج است و در کنار اقوام بختیاری، اقوام ترک در این ناحیه زندگی می‌کنند.
چطور به تنگه براق برسیم؟
پس از آن‌که وارد استان فارس شدید، باید خود را به اقلید برسانید که در بخش شمال استان قرار دارد. در 80 کیلومتری اقلید باید به سمت سده حرکت کنید و با فاصله 20 کیلومتر از سده به تنگه براق می‌رسید. اگر از سمت یاسوج حرکت کردید،70 کیلومتر که از جاده یاسوج به سمت سپیدان بروید، به تنگه براق می‌رسید.
زیبایی‌های تنگه بی‌نظیر براق
چیزهای خیلی ساده‌ای مثل قدم زدن در اینجا، حال و هوایش آن‌قدر متفاوت است که برایتان فراموش‌نشدنی خواهد بود. برای قدم زدن از مسیری که بین کوه‌ها و زیر سایه درختان است، عبور می‌کنید. صدای آب به گوش می‌رسد. رودخانه بالنگان، از میان تنگه می‌گذرد و آب زلال آن به رودخانه کر می‌رسد. تنگه براق در جنوب تفت قرار گرفته، هوا رفته‌رفته در مسیر خنک می‌شود. در نهایت به آبشار هم خواهید رسید. همه چیز برای گذراندن اوقاتی خوش و پر از لحظات جذاب، آماده است. می‌توانید پاهایتان را در آب زلال فرو ببرید و بیشتر خنک شوید. فقط در فصل سرد به سراغ این کار نروید چون آب اینجا در آن فصل‌ها زیادی سرد است. اگر در پاییز به تنگه سفر کنید، درختان، برای شما یک سمفونی از زنگ‌های زیبا خواهند ساخت. اینجا، یکی از چشم‌نوازترین مناظری که می‌توان برای یک تعطیلات در نظر داشت را تجربه خواهید کرد.

http://www.banounews.ir/fa/News/196378/تنگه-براق؛-بهشت-شگفت‌انگیز-و-پنهان
بستن   چاپ