آریا بانو
جوش‌هایی که در بارداری امان مادران را می‌برد
جمعه 15 شهريور 1398 - 17:38:41
آریا بانو -
جوش‌هایی که در بارداری امان مادران را می‌برد
٦٨
٠
باشگاه خبرنگاران / درمان آکنه در دوران بارداری به دلیل محدودیت مادر باردار درمصرف دارو و پماد‌های موضعی می‌تواند به چالشی جدی تبدیل شود و به همین دلیل پیشگیری از به وجود آمدن آن بهترین راهکار است.
یکی از مشکل‌های شایع برای مادران باردار به وجود آمدن آکنه صورت است. آکنه صورت در دوران بارداری تفاوت خاصی با آکنه در دیگر زمان‌ها ندارد و علت اصلی به وجود آمدن آن، تولید بیش از اندازه سبوم درون سلول‌های پوستی و خارج شدن آن به شکل آکنه از کنار فولیکول‌های موی روی صورت است.

علل بروز آکنه در بارداری
بروز آکنه صورت در دوران بارداری به دلایل مختلفی روی می‌دهد که از آن جمله می‌توان نوسان‌های هورمونی، مصرف بیش از اندازه مواد خوراکی پرچرب و شیرین، استرس مادر، مصرف برخی داروها، کم توجهی به نظافت شخصی، سابقه آکنه صورت و مواردی از این دست را نام برد.
بنا برمطالعه‌های انجام شده بروز آکنه صورت در سه ماهه اول بارداری بیش از سایر زمان هاست، زیرا دگرگونی‌های هورمونی در ماه‌های اول بارداری به میزان فراوان بالاست.
اگر مادر باردار در سه ماهه اول بارداری دچار آکنه صورت نشود، به احتمال فراوان در ادامه بارداری پوست او دچار دگرگونی نخواهد شد.
تمامی آکنه‌ها در دوران بارداری نیاز به درمان پزشکی ندارند و به طور طبیعی با ادامه بارداری و بازگشت هورمون‌ها به سطح طبیعی آکنه صورت فروکش می‌کند، اما در برخی افراد آکنه صورت بسیار شدید می‌شود که در این صورت زیر نظر متخصص راهکار‌های درمانی ایمن باید مورد استفاده قرار گیرد.

راهکارهای پیشگیری از آکنه در بارداری
برای پیشگیری از بروز آکنه دراین دوران، مشاوره با متخصص و استفاده از دارو‌های ایمن در دوران بارداری توصیه می‌شود، شست و شوی صورت با آب و شوینده‌های ملایم پوستی به میزان دو بار در روز می‌تواند از تشکیل آکنه جلوگیری کند.
استفاده از برخی محصول‌های پوستی، چون اسکراب‌ها و ماسک‌های صورت به دلیل تحریک پوست می‌تواند سبب تشدید آکنه صورت شود.
اگر آکنه صورت در اطراف خط رویش مو‌ها به وجود می‌آید، چربی کف سر و مو‌ها می‌تواند عامل آن باشد به همین دلیل شست و شوی روزانه مو‌ها می‌تواند در جلوگیری از بروز آن اثربخش باشد.
در دوران بارداری استفاده از محصول‌های آرایشی را کاهش دهید، زیرا دارای انواع مواد شیمیایی و نگهدارنده، چون سرب هستند که می‌تواند بر جنین اثرمنفی گذارد. برای استفاده از هرمحصول آرایشی بهداشتی از پزشکان راهنمایی بگیرید و هرگز خودسرانه هیچ نوع دارو حتی پماد موضعی مصرف نکنید، زیرا پماد‌های موضعی نیز به میزانی جذب پوست و بدن می‌شوند.
برای جلوگیری از بروز آکنه صورت از تماس دست‌ها با پوست صورت خودداری کنید و حتماً دست‌های خود را پیش از تماس با پوست صورت شست و شو دهید.
از جمله خطرناک‌ترین دارو‌های مخصوص درمان آکنه صورت که سبب ایجاد نقص‌های مادرزادی در زمان تولد می‌شوند می‌توان داروی ایزوترتینوئین خوراکی یا رتینوئید‌های موضعی را نام برد.
دارو‌های رتینوئید موضعی با وجود آکنه به میزان کم جذب بدن می‌شوند، اما راه خود را درون جریان خود پیدا می‌کنند و این می‌تواند سبب آسیب به جنین یا حتی نوزاد در زمان شیردهی شود.
داروهای ممنوعه برای زیبایی پوست در بارداری
دارو‌های موضعی حاوی اسید سالیسیلیک هم که دربسیاری از محصول‌های آرایشی بهداشتی بدون نیاز به نسخه پزشک وجود دارند می‌توانند سبب آسیب به جنین شوند.
از جمله دارو‌های نسبتاً کم خطر که بازهم باید مصرف آن‌ها تنها با دستور پزشک انجام شود می‌توان اریترومایسین و آزلائیک اسید، محصول‌های حاوی بنزویل پراکسید یا اسید گلیکولیک را نام برد.
تعویض مرتب بالش و ملحفه هم می‌تواند مانع از تشدید آکنه صورت شود. نوشیدن میزان کافی آب در طول روز، مصرف مواد خوراکی سالم حاوی انواع میوه و سبزیجات تازه، مواد لبنی، حبوبات، غلات، چای سبز و دیگر مواد خوراکی مفید برای سلامت بدن می‌تواند سبب کاهش رشد باکتری‌های صورت و ایجاد آکنه صورت شود.
در کنار انجام راهکار‌ها برای جلوگیری از بروز آکنه صورت، استفاده از کرم‌های مرطوب کننده متناسب با پوست صورت و ضد آفتاب می‌تواند به حفظ سلامت و زیبایی پوست صورت کمک کند.
درصورت تجویز هرگونه پماد یا محلول موضعی، حتماً بر روی قسمت کوچکی از پوست پشت گوش یا روی قوزک پا، محلول یا پماد به مدت 48 ساعت آزمایش شود و در صورت بروز قرمزی یا خارش از مصرف آن محصول خودداری شود.

http://www.banounews.ir/fa/News/195577/جوش‌هایی-که-در-بارداری-امان-مادران-را-می‌برد
بستن   چاپ