آریا بانو
پشه‌ها یکی از مرگبارترین موجودات دنیا هستند!
جمعه 15 شهريور 1398 - 09:14:54
آریا بانو -
پشه‌ها یکی از مرگبارترین موجودات دنیا هستند!
٣١
٠
روزیاتو / بالا رفتن دمای هوای کره زمین، سفر و تجارت، همگی به گسترش بیماری هایی کمک می کنند که پشه ها ناقل آن ها هستند، جانورانی کوچک تر از یک بند انگشت اما مرگبار که جان نیمی از جمعیت دنیا را تهدید می کنند.
در سال 1897، پزشکی بریتانیایی به نام رونالد راس پی برد پشه های ماده ناقل بیماری مالاریا در میان انسان ها هستند. با این حال، سازمان جهانی بهداشت به تازگی هشدار داده ابتلا به مالاریا کاهش چشمگیری نداشته.
در ادامه به حقایقی می پردازیم که نشان می دهند پشه ها یکی از خطرناک ترین موجودات دنیا هستند.
1- بسیاری از گونه های پشه از خون موجودات میزبان مختلفی تغذیه می کنند و عوامل بیماری زا را می بلعند، به همین دلیل گزش آن ها می تواند انواع بیماری ها را مستقیماً وارد خون موجود میزبان کند. این مسأله پشه ها را به یکی از مرگبارترین موجودات دنیا تبدیل کرده.

2- هر ساله بیش از یک میلیون نفر در اثر گزش پشه ها از دنیا می روند که علت عمده ی این مرگ و میرها ابتلا به بیماری مالاریا است. طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، نزدیک به نیمی از جمعیت دنیا را خطر ابتلا به مالاریا تهدید می کند. بیماری مالاریا در سال 2017 جان 435 هزار نفر را در سرتاسر دنیا گرفت.

3- حدود 90 درصد از تمامی مرگ و میرهای ناشی از ابتلا به مالاریا در قاره ی آفریقا رخ می دهد. در حال حاضر، در کشور بوروندی بیش از نیمی از جمعیت مبتلا به بیماری مالاریا هستند.

4- روند گسترش مالاریا در کشورهایی مانند اوگاندا ادامه داشته، به طوری که هفته ی گذشته، وزارت بهداشت این کشور اعلام کرد موارد ابتلا به مالاریا در اوگاندا در سال جاری با 40 درصد افزایش رو به رو بوده و میزان آن به 1/4 میلیون نفر رسیده است.

5- تب دنگی یک بیماری ویروسی است که از طریق پشه ها انتقال پیدا می کند و در مناطق گرمسیری بسیار شایع است، به طوری که 2/5 میلیارد نفر در سراسر دنیا در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند. هر ساله در بیش از 100 کشور دنیا، 100 میلیون مورد جدید از ابتلا به تب دنگی رخ می دهد.

6- بیشتر پشه ها به طور متوسط قادرند فقط 400 متر پرواز کنند. در حقیقت، اغلب، این انسان ها و نه پشه ها هستند که یک بیماری را از جایی به جایی دیگر انتقال می دهند. پشه های ناقل ویروس زیکا در تایر ماشین ها، قوطی های کنسرو، کاسه ی سگ ها و گلدان های قبرستان ها تولید مثل می کند.

7- بعد از شیوع ویروس زیکا در آمریکا در سال 2016، کارشناسان هشدار دادند که بیماری های خطرناک بیشتری می تواند از مناطق گرمسیری وارد کشور شود.

8- طبق آخرین تحقیقات، در صورت تداوم روند گرم شدن زمین، تا سال 2080، تا حدود 1 میلیارد نفر در اروپا و آمریکا در معرض ویروس هایی قرار خواهند گرفت که پشه ها ناقل آن ها هستند.

9- اگر تا به حال این سؤال برایتان پیش آمده که چرا پشه ها به بعضی افراد بیشتر جذب می شوند، باید بدانید که تحقیقات نشان داده بعضی افراد قادرند از خود بوهایی ساطع کنند که می توانند پشه ها را به طور طبیعی دور کنند.

10- یورش به نقطه ضعف پشه ها یعنی تخم های آن ها که بیشترین آسیب پذیری را دارند، یکی از راه های کنترل حشراتی به شمار می رود که در برابر مواد حشره کش مقاوم شده اند. دانشمندان آمریکای شمالی و مرکزی در سال 2016 نوعی تله ی پشه اختراع کردند که محیطی شبیه به محل تولید مثل پشه ها دارد و وقتی پشه ها برای تخم گذاری وارد این تله می شوند، هم پشه های ماده و هم پشه های تازه از تخم درآمده را از بین می برد.

http://www.banounews.ir/fa/News/195420/پشه‌ها-یکی-از-مرگبارترین-موجودات-دنیا-هستند!
بستن   چاپ