آریا بانو
کودکان در سنین مختلف از چه چیزی می ترسند و چطور ترسشان را درمان کنیم
پنجشنبه 14 شهریور 1398 - 10:08:29 AM
آریا جوان-

کودکان از هیولاها و بلایای طبیعی می ترسند. ترس کودکان می تواند به صورت تصادفی یا در اثر رویدادهای روزمره ایجاد شود. آگاهی روز افزون آن ها نسبت به جهان و اتفاقات بد آن می تواند ترسشان را افزایش دهد. بسیاری از انواع ترس کودکان نشان دهنده رشد و پیشرفت کودک است. تجربیاتی که کودک به طور جداگانه تجربه می کند و مرکز عاطفی مغزش را تحریک می کند. کودک با بزگ شدن وابستگی اش به اطرافیان کم می شود که خود می تواند عاملی برای ترس باشد و با تغییر سن کودک، عامل ترس او تغییر می کند ولی ریشه همه آن ها می تواند مشابه باشد. در ادامه درمان ترس کودکان را مطالعه می کنید

ترس و نگرانی بخشی از رشد و زندگی انسان است و وقت و ارژی زیادی را از او برای ارزیابی اطلاعات صرف می کند. ما همیشه نمی دانیم زمانی که می ترسیم احساسی را تجربه می کنیم که ناخودآگاه بوده و خارج از آگاهی ماه عمل م یکد. جوزف لدوکس یکی از معتبرترین دانشمندان علوم انسانی در جهان که روی اضطراب مطالعه کرده است می گوید امکان دارد فردی سراسر ترس و اضطراب باشد ولی سخنی در آن مورد به زبان نیاورد.

اضطراب مشترک و انواع درمان ترس کودکان در سنین مختلف

لیست زیر شامل برخی از ترس ها و نگرانی های رایج کودکان در گروه های سنی مختلف است. بسیاری از آن ها مربوط به مراحل رشد و عدم بلوغ است. گاهی اوقات مکن است کودک قادر به بیان چیزی که باعث ترسش شده نباشد و نتوانیم به او کمک کنیم. شما می توانید با دقت به سایر عوامل مثل احساس ناراحتی در شکم کودک به ترس و اضطرابش پی ببرید.

ترس کودکان در 6 ماه اول زندگی

نوزادان نسبت به صداهای بلند ناگهانی علایم ترس را نشان می دهند. عدم تماس فیزیکی ، چشمی و شنیداری با بزرگتر ها هم می تواند تبدیل به زنگ خطر شود زیرا بخش هایی از مغزکه مسئول دوام اشیا است هنوز کامل رشد نکرده است. هنگامی که شخصی از کنار آن ها می رود نمی دانند که آیا آن فرد باز خواهد گشت یا نه زیرا مغزشان پایداری زمان و مکان را نمی شناسد.

ترس کودکان 7 تا 12 ماهه

کودک در این سن می تواند نشانه هایی از درک دائمی بودن اجسام و علت آنها را نشان دهد. او میداند که بزرگتر ها می روند و دوباره می آیند. تاثیرات برخی از رفتار خود را تسخیص می دهد مثلا می داند اگر گریه کند کسی به سراغش می آید. در این سن مغز آن ها آشنا و غریبه را تشخیص می دهد  بنابرا ین می تواند منجر به خجالت کشیدن در مقابل غریب ها شود و ترجیح دهد در کنار یک آشنا بماند. آن ها هنوز از صدای بلند و اجسامی که ناگهانی ظاهر شوند یا بزرگ باشند می ترسند.

ترس کودکان 1 ساله

جدا شدن از والدین شایع ترین عامل ایجاد ترس در این سن است که تا 6 سالگی ادامه دارد. کودک در این سن وابستگی زیادی به والدین دارد که بسیار شکننده است بنابراین دور شدن از آن ها برایشان عامل ایجاد ترس است. آن ها از آسیب دیدن، صدای بلند مثل فلاشتانک دستشویی می ترسند.

ترس کودکان 2 ساله

کودکان در این سن اغلب ترس از حیوانات یا اشیا بزرگ دارند. اندازه آن ها کوچک تر از آن است  که بتوانند این اجسام را درک کنند و عدم شناخت آن ها موجب ترسشان می شود. همچنین از اتاق های تاریک به خصوص اگر موقع خواب تنهایشان بگذارید آن ها را می ترساند. کودک در این سن به فضایی که در آن هست عادت کرده و احساس راحتی می کند و هر نوع تغییری در محیط باعث ایجاد ترس در او می شود.

ترش کودکان 3 تا 4 ساله

با رشد روز افزون مغز، تخیل و توانایی کودک برای پیش بینی اتفاقات بد افزایش پیدا می کند.

ممکن است هیولاها در خوابشان ظاهر شوند و سایر چیزها برایشان ترسناک تر شود. آن ها ممکن است از حیوانات، ماسک ها و تاریکی بترسند.

درمان ترس کودکان

ترس کودکان 5 تا 6 ساله

ترس کودکان 5 تا 6 ساله

در این سن ترس از آسیب فیزیکی  افراد بد در کودک افزایش پیدا می کند ممکن است این ترس ها را در بازیهایشان نشان و شروع به ترسیدن از چیزهایی بکنند که واقعی نیستند. ممکن است از روح و جادوگر و سایر چیزهای غیر واقعی بترسند.

رعد و برق هم می تواند عامل ترسی برایشان باشد. خوابیدن به تنهایی یا تنها بودن همچنان باعث ترسشان می شود.

آیا کودک شما از تاریکی می ترسد؟ ترس غیر منطقی از آب دارد؟ اگر سگی در 10 متری اش باشد خودش را می بازد؟ فکر می کند زیر تختش هیولا دارد؟ با دیدن حشرات جیغ می کشد؟

اغلب اوقات ترس کوکان منطقی نیست بلکه واکشی فیزیولوژیکی به احساساتشان است. شما نباید اجازه دهید کودکتان با این ترس ها رشد کند. ما در این مقاله به شما می گوییم چطور ترس کودکان را درمان کنید.

ترس کودکان 7 تا 8 ساله

ترس شایع در این کودکان تنها ماندن است که می تواند باعث پیدا کردن یک شریک شود حتی ممکن است منجر به بازی کردن با خودشان و یک شخصیت ساختگی شود.  ممکن است دباره مرگ و چیزهایی که ممکن است به آن ها آسیب بزند صحبت کنند. مثلا تصادف ماشین یا سقوط هواپیما. احتمالا هنوز با ترس از تاریکی کنار نیامده اند .

ترس کودکان 9 تا 12 ساله

ترس کودکان در این سن اغلب مربوط به فعالیت های مدرسه مثل امتحان باشد. ممکن است نگران ظاهر خود یا مجروح شدن و مرگ باشند. هر چه استقلالشان بیشتر شده و تعاملشان با جامعه بیشتر می شود می تواند دشمنی های بین افراد را تشخیص دهند که برایشان نگران کننده است. ممکن است دچار ترس از بزرگ شدن شوند .

ترس نوجوانان

برای نوجوانان، روابط شخصی می تواند عاملی برای سردرگمی و نگرانی و ترس باشد. آن ها نیاز به حمایت خانواده دارند تا به ترس های روز افزونی که در مدرسه و جامعه با آن ها روبرو می شوند غلبه کنند. مشاهده علایم بزرگسالی و مسائل سیاسی باعث ترسشان می شوند و ممکن است دچار خرافات شوند. نگرانی در مورد آینده و بالای طبیعی باعث ترسشان می شود.

چطور ترس کودکان را درمان کنیم

ترس کودکان از طریق ارتباط با والدین و اطمینان از مراقبت و حمایت آن ها کاهش پیدا می کند. با بزرگ شدن کودک، باید شجاعت لازم برای مواجهه با ترس هایش را پیدا کند. شما به عنوان والدین باید به آن ها اعتماد کرده و اعتماد به نفسشان را افزاش داده و مهارت های لازم برای مقابله با موقعیت های متفاوت را به آن ها بیاموزید.

برای درمان ترس کودکان صبور باشید

قبل از آماده شدن فرزندتان، او را مجبور نکنید با ترسش مقابله کند، به یاد داشته باشید این ترس برای او واقعی است . صبور باشید و اجازه دهید کم کم با ترسش روبرو شود. باید با صحبت کردن احساسات او را کم کم آرام کنید.

درمان ترس کودکان با ارتباط  مناسب

زمانی که یک کودک نگران است بهترین منبع حمایت او با ارتباط نزدیک تامین می شود. به نگرانی هایش گوش دهید، احساسش را درک کنید ، تاییدش کنید و همراهش باشید. در کار او بودن بدان معنا است که با توجه کامل به حرفهایش گوس داده و به جای حل مسئله به سخنانش واکنش نشان دهید. اگر ترش و اضطراب کودک ادامه دار و مزمن شد باید به یک درمان گر مراجعه کنید.

بازی با ترس

یکی از راههای پیشرفت سیستم هشدار کودکان برقراری تعامل با جهان اطراف است. با این که ممکن است نشانه های ترس را بروز دهند ولی امکان بازی و انجام تجربه های جدید شدت این ترس را کاهش می دهد. همان طور که یک بچه بازی می کند مغزش سیگنال های ترس را راحت تر کنترل کرده و باعث می شود که کمتر تحت تاثیر ترس قرار بگیرد. بازیهای سنتی مثل قایم موشک ، پرش، بازی های صفحه ای می توانند کودک را برای مقابله با ترس آماه کنند.

تشویق و ترغیب شجاعت

کودکان زیر 5 تا 7 سال به دلیل عدم رشد کامل قشر پیشانی قادر به پرورش شجاعت نیستند. آن ها فقط می توانند شدت احساسات در زمان را حس کنند بنابراین ترس می تواند آن ها را مغلوب کند و باعث ناامیدیشان شود. بهتر است کودکان زیر 6 سال به همراه یک فرد قابل اعتماد با چیزهایی که جدید هستند و ممکن است ترسناک باشند، روبرو شوند. نکته مهم این است که در چنین مواقعی بناید بگذارید کودک بترسد و به او بیاموزید که چه کاری باید انجام دهید. به کودکان بزرگتر می توانید کمک کنید تا احساسات مزاحمشان را بیان کنند. زمانی که بتوانند کلماتی مناسب برای ترسشان پیدا کنند بهتر می توانید تشویقشان کرده و شجاعت رویارویی با ترس هایشان را به آن ها بدهید.

معرفی الگو

ترس در دوران کودکی شایع است به همین دلیل منابع زیادی وجود دارد که به شما در مقابله با ترس کودکتان کمک کند کتاب ها، اسباب بازی ها و فیلم های کودکان که در مورد غلبه بر ترس است می تونند به شما کمک کند.

برای درمان ترس کودکان کنترل را به او بده

ترس می تواند پاسخ مستقیم به احساس فیزیکی تهدید و ناامید کننده باشد. مثلا کودکی که از دستشویی می ترسد، نگران این  است که او را ببلعد، کودکی که از سگ می ترسد نگران این است که او را بخورد، کودکی که از هیولای زیر تخت می ترسد در واقع ترس از تاریکی دارد. باید یک عنصر کنترل کننده به کودکتان بدهید. به عنوان مثال اگر از تاریکی می ترسد بستن و قفل کردن در و پنجره ها را به عهده او بگذارید.



http://www.banounews.ir/fa/News/195131/کودکان-در-سنین-مختلف-از-چه-چیزی-می-ترسند-و-چطور-ترسشان-را-درمان-کنیم
بستن   چاپ