آریا بانو
دنیای رنگارنگ و دوست داشتنی بستنی‌ها
پنجشنبه 14 شهريور 1398 - 09:33:04
آریا بانو -
دنیای رنگارنگ و دوست داشتنی بستنی‌ها
٤٢
٠
برترین ها / بچه‌هائی که عادت به خوردن لبنیات نظیر شیر و ماست ندارند، با خوردن بستنی هم می‌توانند تا حدی فقر موادی همچون کلسیم را در بدن خود جبران کنند و هم‌ این‌ که به لبنیات علاقه‌مند شوند.
نکاتی در مورد بستنی
کسانی که تحت عمل جراحی لوزه یا دستگاه گوارشی قرار گرفته‌اند، باید با خوردن بستنی، محل جراحی را خنک نگاه دارند. ‌این کار، تا حد زیادی باعث کاهش خطر خونریزی می‌شود.
متأسفانه در کشور ما بیش‌تر به طعم و مزه‌ی بستنی توجه می‌شود تا خاصیت آن، اما در بسیاری کشورها، بستنی‌های کم‌چرب و کم‌شیرین به طور گسترده‌ تولید می‌شود.
اگر بستنی‌هائی با چربی و شیرینی کم و بدون اسانس در ‌ایران تولید شود، افرادی با بیماری‌های خاص نظیر دیابتی‌ها هم می‌توانند از‌این خوراکی خوشمزه استفاده کنند.
سنتی یا کارخانه‌ای
به لحاظ صرفه‌ی اقتصادی هم، تفاوت چندانی میان بستنی‌های کارخانه‌ای و سنتی نیست؛ البته بستنی‌های سنتی که در کارخانه‌ها تهیه می‌شوند، قیمت نسبتاً بالاتری نسبت به انواع سنتی غیرکارخانه‌ای دارند؛ در عوض از نظر سلامتی کاملاً مطمئن هستند.
بستنی‌های یخی هم در انواع کارخانه‌ای و غیرکارخانه‌ای تهیه می‌شوند. بستنی‌هائی که در کارخانه‌های معتبر تولید می‌شوند، مقداری مواد رنگی مجاز و استاندارد دارند. در ‌این بستنی‌ها، از مقدار اندکی ترکیبات طبیعی مثل آبمیوه‌ها استفاده می‌شود، اما ‌این بستنی‌ها رنگ زیبا و شفافی دارند که البته از مواد رنگی شیمیائی حاصل شده است.
هرچند که مقدار ترکیبات شیمیائی‌این بستنی‌ها کنترل می‌شود، اما در مورد مواد نگه‌دارنده و مواد شیمیائی همیشه‌ این مشکل وجود دارد که ممکن است طی مدت استفاده از محصول، اثرات مخرب‌این ماده نمایان شود.
اما توصیه می‌شود از میان‌این همه بستنی رنگارنگ و متنوع، بیش‌تر سراغ کارخانه‌ای‌ها بروید، آن هم از نوع شیری. اگر خواستید بستنی‌ رنگی بخورید، اول مطمئن شوید که استاندارد است.
بستنی؛ شیری یا یخی
بستنی‌ها به دو گروه شیری و یخی تقسیم می‌شوند. در بستنی‌های یخی، از اسانس‌ها و رنگ‌های خوراکی و شیرین کننده‌ها استفاده می‌شود.
بستنی‌هائی که از شیر تهیه می‌شوند، خود بر دو نوعند؛ یکی از نوع کارخانه‌ای و دیگر انواع سنتی که داخل مغازه‌ها تهیه می‌شوند. در‌این بستنی‌ها، از شیر خشک استفاده می‌شود.‌
این مسئله از نظر بهداشتی‌ایرادی ندارد، اما عیبی که‌این بستنی‌ها دارند، مربوط به افزودنی‌های آن‌هاست.
زیرا انواع اسانس‌های شیمیائی را- که باعث خوشرنگی و خوشبوئی بستنی‌ها می‌شود- به آن‌ها اضافه می‌کنند.
از طرفی افزایش نگهدارنده‌ها در اندازه‌های زیاد، برای سلامتی مضر است؛ اما اگر‌این بستنی‌ها حداکثر دو بار در هفته مصرف شود، به زیان سلامتی نخواهد بود.
اما بستنی‌هائی که با نام سنتی و با زعفران و خامه درست می‌کنند، اگر زعفران واقعی باشد، خوب است؛ اما بعضی بستنی‌فروشی‌ها از گلرنگ استفاده می‌کنند.
گلرنگ در قیاس با زعفران، با قیمت بسیار پایین و در عطاری‌ها عرضه می‌شود.‌این ماده تا حد کمی خاصیت سمی دارد، پس مصرف زیاد آن برای سلامتی زیان‌آور است، اما زعفران که خود ادویه‌ای پاداکسنده (آنتی اکسیدان) است، اگر به میزان کم در غذاها مصرف شود، حتی ارزش غذائی هم دارد و مفید است.
اما شیر و خامه‌هائی که به بستنی‌های سنتی می‌افزایند، اگر پاستوریزه باشد، باز هم مشکلی‌ایجاد نمی‌شود، اما اگر محل تولید و نحوه‌ی نگهداری‌ این مواد، بهداشتی نباشد،‌ این گونه بستنی‌ها، تبدیل به منبع غنی سرشار آلودگی میکروبی می‌شوند و باعث‌ ایجاد مسمومیت همراه با استفراغ، دل پیچه، سردردهای شدید و تهوع می‌شود.
پس تا زمانی که از سلامت‌ این بستنی‌ها اطمینان حاصل نکرده‌اید، آنها را نخورید.

http://www.banounews.ir/fa/News/195117/دنیای-رنگارنگ-و-دوست-داشتنی-بستنی‌ها
بستن   چاپ