آریا بانو
10 ساعت بعد از لاک زدن چه اتفاقی برای بدن می‌افتد؟
چهارشنبه 13 شهريور 1398 - 15:11:47
آریا بانو -
10 ساعت بعد از لاک زدن چه اتفاقی برای بدن می‌افتد؟
٣٦٥
٠
دینو / اگرچه زنان به طور مداوم از لاک ناخن استفاده می‌کنند، ولی عموما از اثرات آن بر سلامتی آگاه نیستند. یک مطالعه جدید نشان داد که بسیاری از محبوب‌ترین مارک‌های لاک ناخن در آمریکا بسیار خطرناک‌تر از آن چیزی است که تصور می‌شود. آیا می‌دانید 10 ساعت بعد از زدن لاک ناخن چه اتفاقی برای بدن می‌افتد؟ در ادامه با ما همراه باشید.
خوب و بد زدن لاک ناخن
به گفته Daily Mail، کارکنان سالن‌های زیبایی و ناخن در قبال سلامتی خود قیمت بالایی می‌پردازند. قرار گرفتن در معرض محصولات مراقبت از ناخن با مواد شیمیایی مضر می‌تواند منجر به عوارض بسیاری برای سلامتی شود. مواردی از قبیل تحریکات پوستی، آسیب‌های چشمی و واکنش‌های آلرژیک از جمله این عوارض هستند. آن‌ها همچنین دچار مشکلات تفکر و حافظه، علائم عصبی، تهوع، مشکلات تنفسی، سرطان و انقباضات غیر قابل کنترل عضلات در فرآیندهای تولید مثل و اختلال رشد می‌شوند. همه این‌ها در حالی اتفاق می‌افتد که زدن لاک ناخن این روزها به یک ترند جهانی تبدیل شده است.
مطالعات تحقیقاتی، تاثیرات حاد سلامت در این کارکنان را اثبات کرده است. سردرد، مشکلات تنفسی و تحریکات پوستی چیزیست که معمولا به دلیل قرار گرفتن بیش از اندازه در معرض حلال‌های به کار رفته در این محصولات، اتفاق می‌افتد.
مطالعات اخیر در مورد زدن لاک ناخن
یک مطالعه اخیر در مورد زدن لاک ناخن، برخی از واقعیت‌های بسیار نگران‌کننده در مورد آن‌ها را آشکار می‌کند. تحقیقی که توسط دانشگاه Duke و سازمان بهداشت عمومی کار گروه محیط زیست انجام شد. نتایج و نشان می‌دهند که ما با هر بار زدن لاک ناخن، حداقل یک ماده شیمیایی مختل‌کننده هورمون را جذب می‌کنیم. جامعه آماری این مطالعه شامل 24 زن است که برای علائم سموم شیمیایی مورد آزمایش قرار گرفتند. در تک تک آن‌ها شواهد وجود مواد سمی پیدا شد که به دلیل استفاده از لاک ناخن بود. همه آن‌ها فقط 10 ساعت پس از زدن لاک ناخن، علائم «تری فنیل فسفات» را نشان دادند.
در مطالعات پیگیرانه بعدی، تیم محققان 10 قطعه مختلف ناخن را برای تری فنیل فسفات آزمایش کردند و این ماده را در 8 مورد از آن‌ها یافتند. دو مورد از لاک‌هایی که وجود مواد شیمیایی در آن‍‌ها مثبت بود، این ماده را حتی در برچسب محصول خود درج نکرده بودند. این موضوع حتی نگران‌کننده‌تر است؛ زیرا، نمی‌توانیم اطمینان حاصل کنیم که محول خریداری شده ما حاوی این ماده شیمیایی مضر هستند یا خیر.این درحالی است که حتی اگر به عنوان یک ماده تشکیل‌دهنده در لیست قرار نگیرد. تری فنیل فسفات (TPHP)، سیستم غدد درون‌ریز که کنترل تمام هورمون‌های بدن را عهده‌دار است، مختل می‌کند. محقق ارشد، دکتر «هدر استپلتون»، می‌گوید:
شواهد در حال رشدی وجود دارد که نشان می‌دهد TPHP ممکن است بر تنظیم هورمون‌ها، متابولیسم، تولید مثل و رشد تاثیرگذار باشد.
این موضوع مخصوصا برای دختران جوانی که مرتبا از لاک ناخن استفاده می‌کنند، بسیار خطرناک است. زیرا، رشد هورمونی سالم، بخش مهمی از رشد آن‌ها را تشکیل می‌دهد.
زدن لاک ناخن و TPHP
TPHP خطرات جدی برای سلامتی هر کسی که در معرض آن قرار دارد، ایجاد می‌کند. این ماده یک سم غدد درون‌ریز و دستگاه تولید مثل، سم اعصاب نوروتوکسین، حساسیت‌زا و یک ماده تحریک‌کننده پوست است. شرکت‌ها این ماده شیمیایی را به محصولات خود اضافه می‌کنند تا باعث اشتعال‌پذیری کمتری شوند. همچنین در لاک ناخن با این هدف افزوده می‌شود که آن را به سختی به ناخن بچسباند. جامعه هدف این محصولات زیبایی باید بین زدن لاک ناخن و مسموم کردن بدن خود با TPHP، انتخاب کنند.
سایر مواد شیمیایی در لاک ناخن
علاوه بر موارد گفته شده، لاک ناخن حاوی مواد شیمیایی مضر دیگری نیز هست. در ادامه با معرفی آن‌ها با ما همراه باشید.
فرمالدئید
ماده‌ای که سرطان‌زا شناخته شده است. چیزی که در هوا و آب حل می‌شود. این ماده می‌تواند باعث ایجاد آسم، خارش گلو و سختی تنفس شود.
دیبوتیل فتالات
دیبوتیل فتالات خطرات جدی برای سلامتی دارد. عوارضی که این ماده برای بدن ایجاد می‌کند، اختلال هورمونی و مشکلات سیستم تولید مثل است.
تولوئن
تولوئن ماده‌ایست که مانع از رشد صحیح در کودکان و همچنین باعث تحریک پوست می‌شود.
کلام آخر
در کنار تمام سودجویی‌ها و بی‌ملاحظگی‌های رایج در بین تولیدکنندگان محصولات زیبایی، خوشبختانه برخی از شرکت‌ها از این عوارض جانبی در لاک‌های ناخن آگاه هستند. آن‌ها تصمیم گرفتند به گزینه‌های طبیعی‌تر و ایمن‌تری روی آورند. مواردی کاملا گیاهی و بدون سموم هستند. برندهایی که تمامی مواد تشکیل‌دهنده آن‌ها بر پایه آب و عاری از فرمالدئید، تولوئن، دیبوتیل فتالات، جیوه یا محصولات گندم است. یا مواردی که با روغن آرگان ترکیب شده و باعث مرطوب شدن ناخن‌ها می‌شوند.
برای همه دوستداران مانیکور و پدیکور بسیار آسان است که به این گزینه‌های آگاه به سلامتی روی آورند. بهتر است که سبک خود را به صورت ارزان و بی‌خطر به مشتریان خود ارائه داده و به سلامتی خود نیز اهمیت دهند.

http://www.banounews.ir/fa/News/194886/10-ساعت-بعد-از-لاک-زدن-چه-اتفاقی-برای-بدن-می‌افتد؟
بستن   چاپ