آریا بانو
کم‌خوابی و پرخوبی سلامت قلبتان را به خطر می‌اندازد
چهارشنبه 13 شهريور 1398 - 12:05:27
آریا بانو - سلامانه: بر اساس تازه‌ترین نتایج مطالعات محققان دانشگاه کلرادو ، پرخوابی یا کم‌خوابی هردو عامل خطری برای بیماری‌های قلبی محسوب می‌شوند.
به گزارش سلامانه به نقل از پایگاه خبری مدیکال اکسپرس، محققان برای این مطالعه، نیم میلیون نفر را مورد بررسی قرار دادند و نتایح به دست آمده نشان داد پرخوابی یا کم‌خوابی افراطی می‌تواند احتمال بروز حمله قلبی را حتی در فردی که سابقه استعمال دخانیات و بیماری قلبی ارثی را نداشته و به‌طور منظم ورزش می‌کند، افزایش دهد. .
در ادامه این مطالعه آمده است، خواب با کیفیت شبانه به مدت 6 تا 9 ساعت می‌تواند برای افرادی که زمینه ژنتیکی بیماری‌های قلبی دارند نیز مفید باشد و این عامل خطر را تعدیل کند.
این مطالعه با بررسی سابقه پزشکی 461 هزار نفر نشان می‌دهد یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در سلامت قلب، خواب کافی است.
همچنین این یافته‌ها نشان می‌دهد، خواب کمتر از 6 ساعت و بیشتر از 9 ساعت احتمال حمله قلبی را به ترتیب به میزان 20 و 34 درصد افزایش می‌دهد. از طرفی خواب کافی بین 6 تا 9 ساعت خطر حمله قلبی در افرادی که سابقه ژنتیکی دارند، به میزان 18 درصد کاهش می‌دهد. کم خوابی یا پرخوابی با تاثیر بر دیواره عروق خونی، رشد مغز استخوان و سلول‌های التهابی، رژیم غذایی ضعیف و عادت‌های غذایی مضر بر سلامت قلب و عروق موثر است.
نتایج این مطالعه در نشریه American College of Cardiology منتشر شده است.

http://www.banounews.ir/fa/News/194760/کم‌خوابی-و-پرخوبی-سلامت-قلبتان-را-به-خطر-می‌اندازد
بستن   چاپ