آریا بانو
چرا دفتر طب ایرانی نمک دریا را تأیید نمی‌کند؟
چهارشنبه 13 شهريور 1398 - 10:27:57
آریا بانو -
چرا دفتر طب ایرانی نمک دریا را تأیید نمی‌کند؟
٨٩٩
١
بهداشت نیوز / خبرنگار ما گفتگویی اختصاصی با دکتر زهرا عبداللهی، مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت انجام داده و در خصوص نمک دریا که این روزها مصرف آن رواج یافته و عده ای به نام طب سنتی نمک ید دار تصفیه شده را مورد انتقاد قرار می دهند، به بحث و تحلیل پرداختیم.
دفتر طب ایرانی مصرف نمک دریای موجود در بازار را توصیه نمی کند
او در مقدمه ی بحث خود گفت: اینکه برخی ادعا می کنند طب سنتی نمک دریا را توصیه می کند اصلا اینطور نیست چون ما در وزارت بهداشت با دفتر طب ایرانی جلساتی داشته ایم و اتفاقا در خصوص توصیه ی طب سنتی به مصرف نمک دریا از آن ها استعلام کرده ایم.
دکتر عبداللهی اضافه کرد: دفتر طب ایرانی کتبا به ما نامه دادند که نمک دریا مصرف خورکی ندارد و نباید استفاده شود.
وی در اینباره ادامه داد: این استعلام را به تمام دانشگاه های علوم پزشکی و معاونت های بهداشتی هم فرستادیم و گفتیم که با توجه به عدم مصرف خوراکی نمک دریا شما هم در برنامه های آموزشی خود مردم را به مصرف نمک ید دار تصفیه شده تشویق کنید.
مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: ما نیز در دفتر بهبود تغذیه جامعه مصرف نمک ید دار تصفیه شده را به مردم توصیه می کنیم زیرا این نمک ها در مقایسه با نمک دریاچه ارورمیه ید کافی دارد و تمام ناخالصی های آن نیز گرفته شده است.
نمک دریاچه ارومیه مجوز وزارت بهداشت را ندارد
او همچنین نمکی که به عنوان نمک دریا در بازار وجود دارد را دارای آلودگی دانست و اظهار داشت: انواع فاضلاب ها و پساب فاضلاب صنعتی وارد دریاچه ارومیه می شود، بنابراین نمک آن آلوده به فلزات سنگین بوده و سمی است و حتی باعث سرطان زایی می شود.
عبداللهی در ادامه افزود: ید موجود در نمک دریاچه ارومیه به قدری نیست که نیاز به بدن را تأمین کند و مصرف خوراکی ندارد.
او به بهداشت نیوز گفت: اینکه گاهی گفته می شود در کشورهای دیگر از نمک دریا استفاده می کنند، درست است اما دلیل آن این است که استانداردها در آن رعایت شده و شاید مشکلی ایجاد نکند اما نمک دریای موجود در ایران که برگرفته از دریاچه ارومیه است نمکی بسیار آلوده است که وزارت بهداشت به آن مجوز تولید نداده است.
نمک دریا می تواند مصارف موضعی داشته باشد
مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت بیان کرد: اگر زمانی ما در ایران نمک دریایی داشته باشیم که استانداردهای لازم (نبود ناخالصی و داشتن ید کافی) را داشته و توسط وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو مجوز بهداشتی اخذ کرده باشد، آن زمان می توان مصرف آن را توصیه و بلامانع دانست.
وی با اشاره به اینکه در همه جای دنیا از نمک دریا برای مصارف موضعی مانند رفع درد پا، زیبایی و ماساژ پوست و غیره استفاده می شود، گفت: نمک دریا خواص درمانی دارد اما نمک دریای موجود در ایران خوراکی نیست و به طور مستقیم در پخت غذا نباید به کار رود.
نمک باید حاوی املاح معدنی باشد؟
دکتر عبداللهی ادامه داد: عده ای به غلط می گویند که نمک دریا شامل انواع املاح معدنی است اما در نمک ید دار تصفیه شده این املاح گرفته شده است.
او در این رابطه افزود: باید بگویم که ما از نمک انتظار سدیم کلرید را داریم بنابر این اینکه عنوان می کنند نمک باید دارای پتاسیم، منیزیم، کلسیم و املاح دیگر باشد، اصلا درست نیست و گمراه کننده است.
عبداللهی گفت: اولا میزان املاح موجود در نمک دریا به اندازه ای نیست که بتواند نیاز مردم را تأمین کند، ثانیا وقتی به مردم توصیه می کنیم روزانه 5 گرم نمک مصرف کنند، با این مقدار نمک طبیعتا نمی توانند این همه املاح را یک جا کسب کنند.
نمک ید دار تصفیه شده مصرف کنید!
همچنین وی تأکید کرد: توصیه ما برای بدست آوردن املاح معدنی در روز، مصرف سبزی، میوه، غلات و حبوبات است و نباید مردم را به خاطر دارا بودن املاح معدنی ناچیز در نمک دریا گمراه کنیم، چون این گونه تحلیل ها اصلا منبع علمی ندارد.
دکتر زهرا عبداللهی، مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در آخر به بهداشت نیوز گفت: توصیه می کنیم مردم برای حفظ سلامت و تأمین ید مورد نیاز بدنشان، حتما باید نمک ید دار تصفیه شده را برای طبخ غذا استفاده کنند، از طرفی مصرف نمک باید بسیار کم باشد که دچار فشار خون نشوند.
گفتگو: مشکات سخاوتی

http://www.banounews.ir/fa/News/194679/چرا-دفتر-طب-ایرانی-نمک-دریا-را-تأیید-نمی‌کند؟
بستن   چاپ