آریا بانو
زمان مناسب تزریق واکسن آنفلوانزا
سه شنبه 12 شهريور 1398 - 15:46:26
آریا بانو -
زمان مناسب تزریق واکسن آنفلوانزا
٢٧٣
٠
صدا و سیما / دکتر مسعود مردانی در مصاحبه اختصاصی با درباره باید‌ها و نباید‌های تزریق واکسن آنفولانزا افزود: بهترین زمان مناسب برای تزریق این واکسن اواخر شهریور و اوایل مهر است، هنوز گرمای هوا در شهر تهران و استان‌های مرکزی ادامه دارد، اما برخی از شرکت‌های توزیع کننده واکسن آنفولانزا، این واکسن را در سطح داروخانه‌ها توزیع کرده اند درحالیکه توصیه ما به گروه‌های هدف برای تزریق این واکسن آن است که دست نگه دارند تا در بازه زمانی صحیح تزریق شود.
وی درخصوص علت علمی تزریق واکسن در زمان مناسب گفت: از زمان تزریق واکسن تا 2 ماه میزان ظهور آنتی بادی به حداکثر می‌رسد که از 2 تا 4 ماه شروع به پایین آمدن می‌کند و پس از 7 تا 8 ماه کاهش شدید می‌یابد بنابراین اگر این واکسن برای گروه‌های هدف، زودتر از موعد تزریق شود در پایان زمستان اگر فرد در معرض ویروس آنفولانزا قرار گیرد بدن، ایمنی و مقاومت مناسبی در برابر آن نخواهد داشت.
این استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: در پایگاه‌های اطلاع رسانی و فضای مجازی خبری مبنی بر ممنوعیت تزریق این واکسن برای کودکان زیر 3 سال مطرح شده است درحالی که بهترین سن برای تزریق واکسن آنفولانزا بین 6 ماه تا 5 سال است که جزو اولویت‌های سازمان جهانی بهداشت نیز هست. اما یک نوع از واکسن‌های موجود در کشور هنوز مجوز‌های لازم را برای تزریق در کودکان زیر 3 سال را اخذ نکرده است و باید منتظر طی مراحل لازم برای اخذ مجوز شرکت وارد کننده بود، ولی سایر واکسن‌های موجود در داروخانه‌ها هیچ مشکلی برای کودکان زیر 3 سال ندارد.
این فوق متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به اینکه واکسن 4 ظرفیتی شرکت وارد کننده درحال بررسی است ادامه داد: تعداد بیشتر واکسن‌های موجود در داروخانه‌ها 3 ظرفیتی و تعدادی هم 4 ظرفیتی هستند و هیچ ممانعت علمی برای تزریق ندارند.
مردانی با اشاره به گروه‌های هدف برای تزریق این واکسن گفت: کودکان زیر 5 سال (بین 6 ماهگی تا 5 سالگی)، زنان باردار، بیماران قلبی و ریوی، بیماران مبتلا به بیماری‌های صعب العلاج، بیماران سرطانی، بیماران تحت شیمی درمانی و افراد بالا 65 سال گروه‌های مورد نظر برای تزریق این واکسن هستند.

http://www.banounews.ir/fa/News/194311/زمان-مناسب-تزریق-واکسن-آنفلوانزا
بستن   چاپ