آریا بانو
تربولانس چیست و چطور مهار می‌شود؟
سه شنبه 12 شهريور 1398 - 14:41:59
آریا بانو -
تربولانس چیست و چطور مهار می‌شود؟ 3
٠
٠
کجارو / آشفتگی در پرواز باعث ایجاد ترس و اضطراب مسافران می‌شود. اما آیا این مسئله جای نگرانی دارد؟
چه از پرواز بترسید، چه نترسید، آشفتگی می‌تواند باعث ایجاد نگرانی هنگام پرواز شود. هرچقدر هم در خرید بلیط هواپیما وسواس به خرج دهید، این آشفتگی‌ها ممکن است اتفاق بیفتند. به همین خاطر ما از خلبان فرمانده مارکو والتونن، می‌پرسیم که علت ایجاد آشفتگی چیست و هواپیمایی‌ها برای این مشکل چه تدبیرهایی اندیشیده‌اند و چقدر تلاش می‌کنند تا پروازی راحت را ارائه دهند.
والتونن می‌گوید:
پدیده‌های جوی مختلف مانند ابرهای کومولونیمبوس و جبهه هوا باعث تغییر جهت بادها در تروپوسفر می‌شوند. به بیان دیگر، آشفتگی در جریان هوا باعث آشفتگی هواپیما می‌شود. شما روی زمین متوجه آشفتگی نمی‌شوید، مگر اینکه پدیده‌های جوی مانند ابرهای کومولونیمبوس یا جبهه هوا با زمین مرتبط باشند.
والتونن متذکر می‌شود که ناهواری‌ در آغاز و پایان پرواز عادی است:
تیک‌آف و لندینگ بسیار متلاطم‌تر از کشتی‌های کروز هستند. دلیل آن ناهمواری سطح زمین و تفاوت دما است.
برای اطمینان بیشتر باید گفت که هواپیمایی‌ها تمام پروازهای خود را براساس اطلاعات دقیق آب‌وهوایی منابع معتبری چون METAR و TAF تنظیم می‌کنند.
METAR و TAF دو پیش‌بینی آب‌وهوایی مختلف هستند که برای خطوط هوایی در فرودگاه‌های خاص ایجاد شدند. یک صنعت جدا برای راحت‌تر کردن پروازها.
والتونن می‌گوید:
خلبان‌ها طی پرواز، اطلاعات آب‌وهوایی و پیش‌بینی‌های جدید را دریافت می‌کنند. رادارهای هواپیماها، توفان‌های تندری و آشفتگی‌های شدید را تشخیص می‌دهند. بهترین اطلاعات درباره آشفتگی در مسیر، از دیگر هواگردها به دست می‌رسد. هواگردها به‌طور خودکار اطلاعات باد و آب‌وهوا را به خطوط هوایی ارسال می‌کنند. این اطلاعات پیش‌بینی‌های آب‌وهوایی را تشکیل می‌دهند.
درواقع، برخی هواپیماها سنسورهای مخصوص آب‌وهوایی را حمل می‌کنند؛ سنسورهایی که عکس‌هایی زنده از آب‌وهوای کره زمین می‌گیرند و پیش‌بینی آب‌وهوا، و درنتیجه دوری از آشفتگی‌ها را راحت‌تر می‌کنند. والتنون می‌گوید:
اپلیکیشن‌های جدیدی برای تشخیص پدیده‌های آب‌وهوایی موثر در پروازها تهیه شده است. در آینده نیز اپلیکیشن‌هایی تعبیه می‌شوند که بتوان با استفاده از آن‌ها طی پرواز اطلاعات جدید در رابطه با آشفتگی را دریافت کرد. اولین اپلیکیشن، این هفته در Finnair A350 نصب می‌شود.
واضح است که منظور والتنون این است که مسافران باید اطمینان داشته باشند که آشفتگی بسیار عادی است؛ که هواگردها برای این منظور ساخته شده‌اند و کارکنان هواپیما برای این مواقع تعلیم دیده‌اند. او می‌گوید:
درست است که آشفتگی باعث ناراحتی و نگرانی می‌شود، اما درواقع این پدیده بی‌خطر است. هواگردها (هر نوع هواپیما) طوری ساخته شده‌اند تا با تغییر شکل‌های ناگهانی ناشی از آشفتگی، به آن‌ها رسیدگی کنند. برای مثال بال‌ها بسیار منعطف طراحی شده‌اند. به خاطر همین انعطاف‌پذیری است که نه می‌شکنند و نه تغییر شکل می‌دهند.
والتنون در پایان می‌گوید:
ایمنی پرواز و راحتی مسافران حیاتی‌ترین مسئله برای هواپیمایی‌ها هستند. به همین خاطر است که خلبان‌ها برای موقعیت‌های پیش‌بینی‌نشده و پیشگیری از مواجه با مناطق خطرناک تعلیم دیده‌اند.
بنابراین اگر دفعه بعدی احساس نگرانی کردید یک نفس عمیق بکشید و به یاد بیاورید که متخصصان پرواز، ساعت‌ها زمان صرف طراحی و تعلیم برای شرایط خطرناک کرده‌اند.
آشفتگی در پرواز باعث ایجاد ترس و اضطراب مسافران می‌شود. اما آیا این مسئله جای نگرانی دارد؟
چه از پرواز بترسید، چه نترسید، آشفتگی می‌تواند باعث ایجاد نگرانی هنگام پرواز شود. هرچقدر هم در خرید بلیط هواپیما وسواس به خرج دهید، این آشفتگی‌ها ممکن است اتفاق بیفتند. به همین خاطر ما از خلبان فرمانده مارکو والتونن، می‌پرسیم که علت ایجاد آشفتگی چیست و هواپیمایی‌ها برای این مشکل چه تدبیرهایی اندیشیده‌اند و چقدر تلاش می‌کنند تا پروازی راحت را ارائه دهند.
والتونن می‌گوید:
پدیده‌های جوی مختلف مانند ابرهای کومولونیمبوس و جبهه هوا باعث تغییر جهت بادها در تروپوسفر می‌شوند. به بیان دیگر، آشفتگی در جریان هوا باعث آشفتگی هواپیما می‌شود. شما روی زمین متوجه آشفتگی نمی‌شوید، مگر اینکه پدیده‌های جوی مانند ابرهای کومولونیمبوس یا جبهه هوا با زمین مرتبط باشند.
والتونن متذکر می‌شود که ناهواری‌ در آغاز و پایان پرواز عادی است:
تیک‌آف و لندینگ بسیار متلاطم‌تر از کشتی‌های کروز هستند. دلیل آن ناهمواری سطح زمین و تفاوت دما است.
برای اطمینان بیشتر باید گفت که هواپیمایی‌ها تمام پروازهای خود را براساس اطلاعات دقیق آب‌وهوایی منابع معتبری چون METAR و TAF تنظیم می‌کنند.
METAR و TAF دو پیش‌بینی آب‌وهوایی مختلف هستند که برای خطوط هوایی در فرودگاه‌های خاص ایجاد شدند. یک صنعت جدا برای راحت‌تر کردن پروازها.
والتونن می‌گوید:
خلبان‌ها طی پرواز، اطلاعات آب‌وهوایی و پیش‌بینی‌های جدید را دریافت می‌کنند. رادارهای هواپیماها، توفان‌های تندری و آشفتگی‌های شدید را تشخیص می‌دهند. بهترین اطلاعات درباره آشفتگی در مسیر، از دیگر هواگردها به دست می‌رسد. هواگردها به‌طور خودکار اطلاعات باد و آب‌وهوا را به خطوط هوایی ارسال می‌کنند. این اطلاعات پیش‌بینی‌های آب‌وهوایی را تشکیل می‌دهند.
درواقع، برخی هواپیماها سنسورهای مخصوص آب‌وهوایی را حمل می‌کنند؛ سنسورهایی که عکس‌هایی زنده از آب‌وهوای کره زمین می‌گیرند و پیش‌بینی آب‌وهوا، و درنتیجه دوری از آشفتگی‌ها را راحت‌تر می‌کنند. والتنون می‌گوید:
واضح است که منظور والتنون این است که مسافران باید اطمینان داشته باشند که آشفتگی بسیار عادی است؛ که هواگردها برای این منظور ساخته شده‌اند و کارکنان هواپیما برای این مواقع تعلیم دیده‌اند. او می‌گوید:
درست است که آشفتگی باعث ناراحتی و نگرانی می‌شود، اما درواقع این پدیده بی‌خطر است. هواگردها (هر نوع هواپیما) طوری ساخته شده‌اند تا با تغییر شکل‌های ناگهانی ناشی از آشفتگی، به آن‌ها رسیدگی کنند. برای مثال بال‌ها بسیار منعطف طراحی شده‌اند. به خاطر همین انعطاف‌پذیری است که نه می‌شکنند و نه تغییر شکل می‌دهند.
والتنون در پایان می‌گوید:
ایمنی پرواز و راحتی مسافران حیاتی‌ترین مسئله برای هواپیمایی‌ها هستند. به همین خاطر است که خلبان‌ها برای موقعیت‌های پیش‌بینی‌نشده و پیشگیری از مواجه با مناطق خطرناک تعلیم دیده‌اند.
بنابراین اگر دفعه بعدی احساس نگرانی کردید یک نفس عمیق بکشید و به یاد بیاورید که متخصصان پرواز، ساعت‌ها زمان صرف طراحی و تعلیم برای شرایط خطرناک کرده‌اند.

http://www.banounews.ir/fa/News/194272/تربولانس-چیست-و-چطور-مهار-می‌شود؟
بستن   چاپ