آریا بانو
استرس چگونه شما را بیمار می‌کند؟
سه شنبه 12 شهریور 1398 - 12:03:19 PM
آریا بانو - سلامانه: در حالی که ما توانایی سالم و جوان بودن را داریم، چرا بیمار می‌شویم؟ یکی از مهم ترین مسائل، استرس است. طبق تحقیقات به عمل آمده توسط دکتر بروس لیپتون سلول‌ها به سمت سیگنال‌های مثبت رشدی حرکت می‌کنند و از سیگنال‌های منفی تهدیدآمیز دور می‌شوند. یعنی سلول‌ها می‌توانند در حالت رشد یا محافظت باشند و نمی‌توانند هر دو حالت را همزمان داشته باشند.
وقتی در محیط استرس‌زا هستید، هیپوتالاموس مغز، سیگنال‌هایی را به غده هیپوفیز و این غده سیگنال‌هایی را به غده آدرنال می‌فرستد و در نتیجه هورمون استرس یا آدرنالین در بدن آزاد و این هورمون باعث می‌شود خون از بخش مرکزی و احشایی بدن به اندام‌های دست و پا حرکت کند تا بدن برای فرار و گریز یا جنگیدن آماده باشد. بخش مرکزی بدن مسئول رشد، سلامتی و ترمیم است که با کمبود خون‌رسانی وظایف اش مختل می‌شود بنابراین هورمون آدرنالین تاثیر منفی بر رشد فرد (جایگزینی سلول‌های مرده توسط سلول‌های زنده) می گذارد.
در تفکر عامه، رشد از کودکی تا بزرگ سالی رخ می‌دهد در صورتی که رشد تا صد سالگی ادامه دارد و سلول‌های بدن می‌میرند و دوباره جایگزین می‌شوند. به عنوان مثال میلیاردها سلول که در دیواره روده‌اند طی سه روز جایگزین می‌شوند . بنابراین اگر روز پراسترسی داشته باشید فرایند رشد مختل می شود وسلول ها باسرعت معمول شان جایگزین نمی شوند.
یکی دیگر از مواردی که تحت تاثیر هورمون استرس مختل می‌شود، سیستم ایمنی بدن است. انرژی که باید صرف فعالیت این سیستم شود هنگام استرس صرف جنگ وگریز می شود و کار سیستم ایمنی اختلال می یابد. در بدن انسان همیشه میکروب‌ها و انگل‌ها وجود دارند اما به دلیل وجود این سیستم فرد بیمار نمی‌شود ولی تحت تاثیر آدرنالین و اختلال ایمنی بدن، میکروب‌ها شرایط مطلوب می یابند و فرد بیمار می‌شود بنابراین عامل اصلی بیماری فقط میکروب نیست بلکه گاهی استرس زیاد است.یکی دیگر از مواردی که تحت تاثیر این هورمون مشکل‌دار می‌شود، مغز و خودآگاهمان است. خون رسانی به مغز کاهش می‌یابد، فرد دچار واکنش‌های انعکاسی می شود در نتیجه آن قوه تفکر و هوش پایین می آید و به همان نسبت تصمیم‌گیری صحیح کاهش می‌یابد. نه تنها برای داشتن بدن جوان و سالم بلکه برای زندگی با کیفیت باید استرس خود را کنترل کنید و در انجام اموری که باعث کاهش استرس و هورمون ناشی از آن و افزایش هورمون‌های مفید در بدن تان می‌شود، کوشا باشید. مثل انجام ورزش‌های هوازی، قرار گرفتن در طبیعت و هوای پاک و برطرف کردن عواملی که باعث این‌گونه استرس‌ها می‌شود.

http://www.banounews.ir/fa/News/194197/استرس-چگونه-شما-را-بیمار-می‌کند؟
بستن   چاپ