آریا بانو
چرا مشهدی‌ها از پس سایپا برنیامدند؟
دوشنبه 11 شهریور 1398 - 9:41:27 AM
زنان خبر
آریا بانو - تیم فوتسال هیئت خراسان رضوی در هفته سوم لیگ برتر فوتسال بانوان در تهران مغلوب سایپا شد. مشهد در روزی بازنده بازی با سایپا شد که شانس پیروزی داشت اما نتوانست از برتری خود استفاده کند.

به گزارش بانو نیوز ، تیم فوتسال هیئت خراسان رضوی یکی از تیم‌های مدعی لیگ برتر فوتسال بانواناست. تیمی در سطح بالا که می‌تواند قهرمان لیگ باشد و پیروزی این تیم برابر حفاری و نمایش قابل توجه برابر سایپا در تهران – با وجود شکست دو بر یک – حاکی از سطح بالای این تیم است.
شکست برابر سایپا احتمالاً در بهترین زمان ممکن برای فاطمه شریف رخ داده است. او در آغاز فصل این فرصت را به دست آورده تا با ضعف‌های حقیقی تیمش روبرو شود و در تقابل‌های حساس‌تر آینده با مدعیان این ضعف‌ها را رفع کند.
هیئت خراسان رضوی در بازی با سایپا تیم برتر میدان بود. این برتری هم در مالکیت توپ و هم در خلق موقعیت وجود داشت اما چه شد که تیم بهتر، برنده بازی نشد و سایپا توانست پیروزی را از آن خود کند. از هوش بالای شهین افلاکی روی گل دوم و عملکرد نجات بخش آرزو صدقیانی زاده و اعظم آخوندی در ترکیب سایپا که عبور کنیم، هیئت خراسان رضوی تیمی تهی از ضعف نبود.
فاصله عمیق نیمکت و زمین
شریف در آرایش اصلی خود از نسیمه غلامی به عنوان عقب گیر استفاده می‌کند. سارا شیربیگی معمولاً در رأس مورد استفاده قرار می‌گیرد و در طرفین، مرضیه توفیقی نسب معمولاً در اغلب زمان مسابقه در زمین حضور دارد و الناز آرمات نیز تقریباً چنین شرایطی را دارد.
محدثه محمدی و رؤیا کلاتی آلترناتیوهای شریف هستند یعنی به طور کلی هیئت خراسان رضوی معمولاً از 7 بازیکن در بخش اعظم جریان بازی استفاده می‌کند مگر در بازی‌های سبک، که نیمکت این فرصت را به دست بیاورد که در پیروزی سهیم شود. بدین ترتیب دست هیئت خراسان رضوی برای تعویض‌های مثمرثمر و پرتعداد بسته است و این ویژگی مناسبی برای تیمی مدعی نیست.

در بازی با سایپا، آن‌ها از همین موضوع آسیب دیدند. رؤیا کلاتی بازیکنی در سطح قابل انتظار نبود و سارا شیربیگی و نسیمه غلامی در نیمه دوم خسته و کم رمق. البته که حق داشتند. جبران این فاصله عمیق بین نیمکت و تیم درون زمین، باید در دستور کار سرمربی قرار گیرد.
چرا اسلوموشن؟
هیئت خراسان رضوی دچار مشکل بزرگی به نام اسلوموشن است. آن‌ها زمانی که توپ را از حریف می‌گیرند نمی‌توانند به سرعت وارد فاز حمله شوند. همان چند ثانیه تعلل برای پیدا کردن موقعیت جدید در فاز هجومی و نگه داشتن توپ به جای حمله‌ای برق آسا به سایپا فرصت داد تا فکر کند و این، هدیه‌ای تقدیم شده به آرزو صدقیانی زاده بود تا سازمان دفاعی سایپا را سر و سامان دهد.
این اتفاق بارها در جریان بازی رخ داد. سایپا که فشرده دفاع می‌کرد گاهی در حملات خود توپ را از دست می‌داد و موقعیت‌هایی طلایی نصیب هیئت خراسان رضوی می‌کرد اما در ترکیب تیم مشهدی، همه چیز آن قدر آرام اتفاق می افتاد که سایپا دوباره شکل خود را می‌یافت. آن‌ها به ندرت از پاس‌های تک ضرب – یا حتی کنترل و پاس – استفاده کردند و در معدود اقدام‌ها نیز، بی دقتی توپ را به حریف تقدیم کرد.
روز فرصت سوزی
مالکیت توپ یک بحث است و استفاده از موقعیت‌ها، بحث دیگر. هیئت خراسان رضوی در استفاده از موقعیت‌ها تبحر نداشته است. اعظم آخوندی سنگربان سایپا در بازی با هیئت خراسان رضوی روز خوبی داشت اما سؤال این است که آیا تمام شوت‌های به چارچوب از سوی بازیکنان تیم مشهدی، شوت‌های کارآمدی بودند؟
حتی در موقعیت‌های دهانه دروازه، هیئت خراسان تیمی پراسترس و بی دقت بود. در بازی‌های نزدیک و سرنوشت ساز، از دست دادن توپی در دهانه دروازه که یک لمس برای گلزنی کافی است، توجیهی ندارد.
کلاتی کجایی؟
رؤیا کلاتی بازیکن باکیفیتی است اما نمی‌تواند تا ابد به همه بگوید که به تیم ملی دعوت شده است پس در زمره بازیکنان درجه اول ایران است. او در پاور پلی هیئت خراسان رضوی، به جای این که به رأس برود و بازیکن حریف را درگیر کند درست مثل آرایش استاندارد، کنار نسیمه غلامی ایستاده بود و نمی‌دانست در کدام نقطه از آرایش پاور پلی قرار دارد.

با وجود تجارب باارزش و سوابق روشن، بازی تهران آشکارا بازی او نبود. گرچه دقایق پرشماری در میدان نبود اما در همان دقایق پراشتباه بود و نتوانست به تیمش کمک کند. او در سطحی است که از او انتظارات بیشتری می‌رود.
رؤیا کلاتی هنوز به جرگه مسن‌های لیگ برتر نپیوسته که نمایش او را به سن و سالش ربط دهیم. همچنان جوان است اما به نظر می‌رسد باید جسورتر، باانگیزه‌تر و البته فکورتر باشد. او باید حس کند که نیاز به بهتر شدن دارد و کسی برای جایگاه فعلی او کف نمی‌زند. او احتمالا به زودی این نگاه را تغییر خواهد داد.
انتهای متن/*

http://www.banounews.ir/fa/News/193623/چرا-مشهدی‌ها-از-پس-سایپا-برنیامدند؟
بستن   چاپ