آریا بانو
اپلیکیشن‌هایی در خدمت زنان؛ از مدیریت استرس یا یادآوری عادت ماهانه
پنجشنبه 31 مرداد 1398 - 10:20:49 AM
آریا بانو - سلامت زنان سوژه مهمی برای سازندگان اپلیکیشن‌های کاربردی شده است. خصوصا در حوزه‌هایی که زنان نیاز به یادآوری و مدیریت مسائل خود دارند.
به سال 2014 برگردیم.یعنی زمانی که اپل این غول بزرگ تکنولوژی، از اپلیکیشنی با عنوان HealthKit رونمایی کرد. اپلیکیشنی که به مردم اجازه می‌داد از وضعیت سلامتی و تناسب اندام خود سردربیاورند. از تست میزان الکل در خون تا اندازه‌گیری درجه حرارت بدن. با اینهمه شما هنوز امکان اینکه بتوانید از طریق این اپلیکیشن وضعیت عادت‌ماهانه‌تان را پیگیری کنید، نداشتید. هیچکس در اپل به این فکر نیفتاد که وجود چنین برنامه‌ای به زنان کمک می‌کند، تا نوسانات دوران پریودی خود را جدی بگیرند. شاید به این دلیل که گردانندگان این غول آمریکایی هم مردان هستند.
چهار سال بعد اما تعدادی از زنان بنیانگذار اپلیکیشن‌های نوپدید در "سیلیکون ولی" (که هنوز هم تعدادشان کم است) ، به راه‌اندازی اپلیکیشن‌هایی با محوریت زنان پرداختند. از برنامه‌هایی برای مقابله با خشونت علیه زنان و تقویت اعتماد به نفس تا مدیریت بارداری و تقویم عادت ماهانه. این روزها بخشی از بازار داغ تولید محتوای اپلیکیشن‌ها به پلتفرم‌های کاربردی برای آگاهی‌رسانی و دانش‌افزایی زنان در زمینه‌های مختلف فردی و اجتماعی اختصاص دارد.
برنامه‌ای برای مدیریت بارداری
یکی از اپلیکیشن‌هایی که بر مدیریت زمان درست مصرف قرص ضدبارداری برای زنان تمرکز دارد، اپلیکیشن mypill است. سازندگان آن مدعی هستند، به کمک این اپلیکیشن شما هرگز زمان درست مصرف قرص‌های ضدبارداری که ممکن است چالش بسیاری از زنان باشد، فراموش نکنید و به این ترتیب با بارداری‌های ناخواسته غافلگیر هم نخواهید شد.
یادآوری زمان مصرف قرص، هشدار نسبت به اینکه این قرص در زمان درست مصرف شده یا خیر، اضافه‌کردن شرح حال روزانه توسط کاربر که به واسطه این شرح حال، اپلیکیشن وضعیت شما را مدیریت می‌کند و جامع ‌بودن این برنامه باعث شده زنان زیادی در سراسر جهان از آن استفاده کنند.
برنامه‌هایی برای مدیریت استرس
خیلی از روزها ممکن است بتوانید اضطراب و نگرانی‌تان را مهار کنید اما زمانی که استرس بر شما غلبه می‌کند، کنترل این وضعیت غیرممکن است. در چنین مواقعی اپلیکیشن‌هایی وجود دارند که به باور کاربرانشان، مثل هیپنوتیزم عمل می‌کنند و با افزایش اعتمادبه‌نفس، اوضاع را آرام می‌کنند. اپلیکیشنی مثل Clementine، یکی از این اپلیکیشن‌های محبوب است. کار این اپلیکیشن که در واقع هیپنوتراپی(علم مبتنی بر دانش روانشناسی) است، ایجاد تلقین‌ مثبت جهت بهبود کارایی فردی است.
برنامه تمرینی برای زنان
درگیری‌های عصبی ناشی از تعدد نقش‌های مختلف گاهی برای زنان بیش از سایرین تنش‌زا است. یکی از راههای جلوگیری از این روند پیشرفت تنش عصبی می‌تواند ورزش کردن به کمک یک برنامه تمرینی باشد. برنامه‌هایی که ضمن چربی سوزی، تقویت قدرت بدنی و افزایش سلامتی را به دنبال دارند. این برنامه ها به صورت ویدئویی و یا تصویری در اختیار کاربران قرار می‌گیرند و ورزش‌های متناسب برای تناسب اندام زنان را به آنها پیشنهاد می‌کنند. Workout for women یکی از این برنامه‌هاست.
برنامه‌هایی برای تنظیم عادت ماهانه
مدیریت وکنترل عادت ماهانه دغدغه خیلی از زنان است. با اپلیکیشن‌های مدیریت عادت ماهانه دیگر نگران تاخیر یا به هم ریختگی دوران پریود خود نیستید. این اپلیکیشن‌ها تلاش می‌کنند در زمان درست اطلاعات درست را به شما بدهند. با استفاده از این اپ‌ها که علاوه بر نمونه‌های خارجی چون period tracker و clue، نمونه‌های ایرانیزه شده‌ای چون "همدم" هم دارند، می‌توانید از وضعیت نوسانات هورمونی خود هم مطلع شوید. نحوه استفاده از این اپلیکیشن‌ها هم به این شکل است که اطلاعات روزانه‌ خودتان را به‌طور دقیق وارد برنامه می‌کنید. نوع و وضعیت خونریزی را مشخص می‌کنید (َشدید، کم، لکه بینی). حالت‌های مختلف بدنی از قبیل علائم و نشانه‌هایی مثل دردپستان و سردرد و غیره را به عنوان شرح حال به اطلاعات‌تان اضافه می‌کنید و اگر رابطه جنسی پرخطر داشته باشید به اپ اطلاع می‌دهید تا اگه در زمان تخمک‌گذاری هستید، شما را راهنمایی کند.
برنامه‌هایی برای توقف خشونت علیه زنان
در عصر Meeto# ، زنان به دنبال راه‌هایی برای به اشتراک گذاشتن داستان‌های خود هستند. با این‌حال برخی از آنها موفقیت بیشتری نسبت به سایرین داشته‌اند. توسعه‌دهندگان می‌گویند برنامه‌های جدید وب و تلفن در هند به زنان کمک می‌کنند تا در فضای عمومی حفظ امنیت کنند و گزارش آزار و اذیت و کمک، برای آنها آسان‌تر شوند. زنان برای ایمن ماندن در فضاهای عمومی به طور فزاینده‌ای به فناوری روی می‌آورند ، که به نوبه‌خود به پلیس کمک می‌کند تا نقاط "مستعد آزار و اذیت" - از جاده‌های کم نور تا مسیرهای اتوبوس و خیابان خلوت را ترسیم کند.
برنامه SafeCity یکی از این برنامه‌هاست که به زنان کمک می‌کند تا آزار و اذیت و نقاطی را که مورد آزار قرار گرفته‌اند را گزارش کنند. برای امنیت زنان، آنها ناشناس باقی می‌مانند و داده‌های جمع‌آوری شده از طریق برنامه با آژانس‌های دولتی مانند پلیس ، شهرداری و بخش حمل و نقل به اشتراک گذاشته می‌شود. در ایران نیز پلتفرم "دیده‌بان آزار" در حال ایجاد زمینه‌ای برای پیوستن به این اکوسیستم بزرگ جهانی است.

http://www.banounews.ir/fa/News/188140/اپلیکیشن‌هایی-در-خدمت-زنان؛-از-مدیریت-استرس-یا-یادآوری-عادت-ماهانه
بستن   چاپ