آریا بانو
روایت یک بازیگر از دلایل کارگردان شدنش
دوشنبه 28 مرداد 1398 - 10:44:59
آریا بانو -
روایت یک بازیگر از دلایل کارگردان شدنش
١٥٥
٠
مهر / کارگردان نمایش «در اتاق باد می وزد» با اشاره به ویژگی های نمایش و انتخاب بازیگران اثر از دلایل روی آوردن به کارگردانی به جای بازیگری در تئاتر گفت.
سجاد تابش بازیگر و کارگردان تئاتر که این روزها نمایش «در اتاق باد می وزد» را روی صحنه دارد درباره انتخاب این اثر نمایشی گفت: نمایش «در اتاق باد می وزد» نوشته امیر نجفی است و تا 8 شهریور ماه در تماشاخانه هامون روی صحنه خواهد بود. ایده این نمایشنامه حدود 2 سال قبل شکل گرفت. من و امیر نجفی دغدغه مشترکی برای نگارش متنی داشتیم که در آن نشان دهد انسان ها در شرایط مختلف و بنا به نفع شخصی خود تصمیم هایی می گیرند که در نهایت نجفی این نمایشنامه را با 2 پرسوناژ به نگارش درآورد.
وی درباره داستان نمایش توضیح داد: «در اتاق باد می وزد» قصه یک دختر دانشجوی ترم هفت مامایی را روایت می کند که در یک خوابگاه دانشجویی تنهاست و مسئول خوابگاه سر می‌رسد و اتفاقاتی در این میان رخ می دهد ... این اثر به کارگردانی امیر نجفی در جشنواره تئاتر دانشگاهی به صحنه رفت و لوح تقدیر بهترین متن را هم از آن خود کرد. بعد از 2 سال من تصمیم گرفتم نمایش را کارگردانی کنم که خوشبختانه میسر شد.
تابش درباره انتخاب فرشته صدرعرفایی برای بازی در نقش مسئول خوابگاه بیان کرد: برای انتخاب شخصیتی در سن و سال فرشته صدرعرفایی گزینه های کمی داشتیم. 2 کاراکتر زن این نمایش پر از جزئیات هستند و زمانی که می خواهید کاری 2 نفره را شروع کنید هر 2 کاراکتر به اندازه خود در پیشبرد قصه تاثیر بگذارند و باید هر 2 بازیگر از نظر تجربه و پتانسیل اتفاقات خوبی را روی صحنه رقم بزنند. به همین منظور من به 2 بازیگر توانمند و درجه یک نیاز داشتم و فرشته صدرعرفایی اولین گزینه من برای ایفای این نقش بود که خوشبختانه وی متن را دوست داشت و پذیرفت که در نمایش بازی کند.
وی ادامه داد: خانم صدرعرفایی من را به عنوان یک بازیگر می شناسد تا یک کارگردان و همین موضوع اعتماد وی نسبت به من را جلب کرد. سارا محمدی بازیگر دیگر نمایش نیز یکی از نوازنده های توانمند است که تجربه بازیگری در کارهای مختلف را دارد و البته در نمایش «کنترباس» نیز با هم همکاری داشتیم.
این بازیگر تئاتر و سینما اظهار کرد: از آنجایی که ما بحث فروش و تبلیغات را داریم و در شرایطی هستیم که تماشاگران به اجبار به سالن های تئاتر می آیند و ترجیح می دهند هزینه بلیت خود را صرف نمایش‌هایی با بازی بازیگران چهره کنند من ابتدا نمی خواستم ریسک همکاری با بازیگر کمتر شناخته شده را بپذیرم ولی تهیه کننده کار خیام وقار کاشانی این ریسک را پذیرفت و دلگرمی او سبب همکاری ما با سارا محمدی شد که از این همکاری نیز خرسندم.
وی درباره علاقه به کارگردانی تئاتر عنوان کرد: من 10 سال است که به عنوان بازیگر در نمایش های مختلفی روی صحنه رفتم و تجربیات زیادی در این زمینه به دست آوردم اما در جایگاهی قرار دارم که در تئاترهای تجاری به خاطر اهمیت بازگشت سرمایه به عنوان اولویت چندم کارگردان ها برای بازی در نمایششان محسوب می‌شوم و این مساله باعث کم کاری من شد که البته از طرفی کم کاری من خودخواسته هم است چرا که بسیاری از پیشنهادهایی را که به من می‌شود یا به دلیل کیفیت پایین یا به دلیل اینکه گروه شرایط مساعدی برای پرداخت دستمزد به من و بقیه عوامل را ندارند، نمی پذیرم اما از طرف دیگر نمی‌خواستم که از فضای تئاتر که تمام علاقه من است دور باشم از همین رو تصمیم گرفتم مدتی کارگردانی کنم تا شرایط مساعد شود.
تابش در پایان با اشاره به بازخوردهای مثبتی که تا امروز از مخاطبان گرفته است درباره برنامه های آینده اش گفت: قرار است بعد از نمایش «در اتاق باد می وزد» نمایش دیگری به نام «گولاگ» را روی صحنه ببرم. این نمایش پیش از این به مدت چهار ماه تمرین شد و مجوز اجرا را نیز دریافت کردیم ولی قبل از اجرای نمایش سالن «پالیز» پلمپ و اجرای نمایش لغو شد. متاسفانه هیچ حمایتی نیز از اداره کل هنرهای نمایشی برای این اتفاق و ضرر و زیان مالی که متحمل شدیم، رخ نداد. حتی قبل از اتفاقات سالن پالیز، بنیاد رودکی هم به تعهدات خود برای اجرای نمایش من در سالن حافظ عمل نکرد و هنوز هم دلیلی به من ارائه نشده است.
نمایش «در اتاق باد می‌وزد» با بازی فرشته صدر عرفایی و سارا محمدی تا 8 شهریور هر شب ساعت 19:30 در تئاتر هامون روی صحنه می‌رود.

http://www.banounews.ir/fa/News/187058/روایت-یک-بازیگر-از-دلایل-کارگردان-شدنش
بستن   چاپ