آریا بانو
گوناگون/ شهرهای باستانی که در طول تاریخ سالم مانده‌اند
يکشنبه 27 مرداد 1398 - 19:41:00
آریا بانو -
گوناگون/ شهرهای باستانی که در طول تاریخ سالم مانده‌اند
٦٠
٠
دینا / برخی شهرها در دنیا هستند که چند صد یا چند هزار سال است که سالم و پابرجا مانده‌اند. اما قرن بیست و یکم دوران خوبی برای چند شهر باستانی در اطراف کشور ما نبوده است.
نابودی تقریبی شهر پالمیرا در سوریه، مجسمه‌های بودای بامیان در افغانستان و ویرانه‌های نمرود در نزدیکی موصل عراق نشان داده که هنوز هم درگیری‌های داخلی می‌توانند این شهرهای تاریخی را از بین ببرند.
تخت جمشید، ایران
افزایش ورود بازدیدکنندگان غربی به ایران در سال‌های گذشته باعث شده تا تخت جمشید یا پرسپولیس (Persepolis) دوباره به عنوان یکی از مناطق دیدنی دنیا مورد توجه قرار بگیرد.
ساخت این شهر از سال 518 قبل از میلاد توسط داریوش اول هخامنشی آغاز شده و تا زمان نابودی آن به دست اسکندر مقدونی در حدود دویست سال بعد، توسعه پیدا کرده است
پادشاهان هخامنشی کاخ‌ها، معابد و سالن‌های بزرگی در این شهر تاسیس کرده بودند. از دیگر نکات جالب تخت جمشید، وجود سیستم فاضلاب و آبرسانی زیر زمینی در این شهر تاریخی است.
با وجود دیوارهای محافظ که ارتفاعی ده متری داشته‌اند، اسکندر مقدونی این شهر را به ویرانه تبدیل کرد. بقایای تخت جمشید در سال 1618 دوباره کشف شدند.
امروزه این شهر با ستون‌های بلند و کشیده خود، به عنوان یکی از بهترین نمونه‌های معماری باستان شناخته می‌شود.
انگکور وات، کامبوج
در قرن 12 میلادی، خِمرها دانش خود از شهرهای دنیا را یکجا جمع کرده و شهری ساختند که هم معبد اصلی و هم پایتخت آن‌ها شد.
این شهر انگکور وات (Angkor Wat) نام داشت که با طراحی منحصر به فرد برج‌ها، خندق‌ها و دیوارهایی که پر از تصاویر مربوط به خدایان هندی و بودایی است هر بازدید کننده‌ای را مجذوب خود می‌کرد. این شهر تا به امروز به خوبی حفظ شده و هنوز هم به عنوان بزرگترین بنای مذهبی جهان شناخته می‌شود.
انگکور وات با مساحت تقریبا دویست هکتاری خود امروزه در پارک باستان شناسی انگکور قرار داشته و مهمترین جاذبه توریستی کامبوج محسوب می‌شود.
رم، ایتالیا
رم یکی از مهمترین مقاصد گردشگری دنیا محسوب می‌شود و به همین دلیل بازدید از آن کار ساده‌ای نیست. اکثر مکان‌های توریستی این شهر همیشه شلوغ هستند و خیلی از مکان‌های تاریخی حالت تفریحی گرفته‌اند.
با اینحال شهرهای کمی ‌در دنیا هستند که مثل رم باشند. پیدا کردن شهر مدرنی به جز رم، که در وسط آن یک استادیوم تقریبا 2000 ساله قرار دارد کار غیرممکنی است. در دوران گلادیاتورهای واقعی، پنجاه تا شصت هزار نفر در این استادیوم جمع می‌شدند تا همراه با امپراتور خود مسابقات خونین گلادیاتورها را تماشا کنند.
شهر تاریخی واتیکان که در میان شهر رم قرار گرفته، منطقه دوموس، معبد پانتئون و منطقه تراجان از دیگر نقاط تاریخی رم محسوب می‌شوند.
استانبول، ترکیه

استانبول (Istanbul) به عنوان پل بین آسیا و اروپا شهرت دارد.
یکی از نکات جالب در مورد معماری استانبول، تجمیع ساختمان‌هایی از دوره‌های مختلف تاریخی در یک شهر است که در دنیا کم نظیر است.
ساخت و ساز پیوسته در این شهر از دوران پیش از امپراتوری بیزانس شروع شده و با ادامه یافتن در دوره عثمانی‌ها، اکنون به ترکیه‌ی مدرن رسیده است. به همین دلیل بازدیدکنندگان استانبول می‌توانند معماری‌های تمامی این دوران‌های متفاوت را یکجا ببینند.
در مرکز تاریخی این شهر و در نزدیکی ایا صوفیه که مربوط به دوره امپراتوری بیزانس است، می‌توانید کاخ اصلی شاهان عثمانی، یعنی توپکاپی را مشاهده کنید که امروزه اشیای قدیمی بسیار ارزشمندی در آن نگهداری می‌شوند.
در اطراف مراکز تاریخی استانبول می‌توانید معماری و مراکز تفریحی و فرهنگی مدرنی را ببینید که این شهر را به یکی از مهمترین مراکز فرهنگی دنیا تبدیل کرده‌اند.
تیکال، گواتمالا
تیکال (Tikal) که در میان جنگل‌های گواتمالا پنهان شده، یکی از شهرهای پر رونق مایاهای باستان بوده است که قدمت آن به تاریخ 600 سال قبل از میلاد باز می‌گردد. این شهر در پایان دوران کلاسیک مایاها، دارای جمعیتی صد هزار نفری بوده است.
در محیط وحشی اطراف تیکال پوماها و جگوارهای زیادی زندگی می‌کنند. اما کاخ‌ها، معابد و خانه‌هایی که در منطقه باقی مانده‌اند یکی از اولین نمونه‌های باشکوه دستاوردهای بشر هستند.
معابد و اهرام پله‌ای که از مهمترین نشانه‌های معماری مایا هستند در این منطقه به وفور یافت می‌شوند. پس از ثبت جهانی تیکال در سال 1979، این منطقه به مهمترین مقصد گردشگری گواتمالا تبدیل شده است.
قاهره، مصر
افرادی که برای اولین بار از قاهره بازدید می‌کنند معمولا از نزدیکی اهرام جیزه و مجسمه ابوالهول به این شهر شگفت‌زده می‌شوند.
با جمعیتی 22 میلیونی، قاهره (Cairo) یکی از بزرگترین شهرهای دنیا محسوب می‌شود. این شهر در محدوده یکی از قدیمیترین محل‌های زندگی بشر قرار گرفته است.
اهرام جیزه با قدمتی 4500 ساله و موزه تاریخی مصر از مهمترین مناطق باستانی و دیدنی قاهره محسوب می‌شوند.
اما مناطق مدرن‌تر پایتخت مصر نیز معماری قابل توجهی دارند. قاهره امروزی حدود هزار سال پیش ساخته شده است. یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان، ساختمان‌های مربوط به دوره اسلامی و آثار به جا مانده از قبطیان از دیگر جاذبه‌های توریستی قاهره محسوب می‌شوند.
کیوتو، ژاپن
اگر توکیو نماد تکنولوژی، پیشرفت و آینده ژاپن باشد، کیوتو (Kyoto) نماد تاریخ با شکوه این کشور است.
کیوتو که برای مدت بیش از هزار سال پایتخت امپراتوری ژاپن بوده، ترکیبی از معماری سنتی و قدیمی این کشور و ساختمان‌های مدرن است. بیش از هزار معبد بودایی و شینتو در این شهر وجود دارد که روح قدیمی بودن را در کیوتو زنده نگه داشته‌اند.
با توجه به اینکه این شهر در جنگ جهانی دوم نسبت به سایر شهرهای مهم ژاپن کمتر مورد حمله قرار گرفته بود، بیشتر ساختمان‌های قدیمی آن حتی امروزه نیز قابل استفاده هستند.
ماچو پیچو، پرو
در ارتفاع تقریبا 2350 متری از سطح دریا، یکی از مهمترین شهرهای امپراتوری اینکاها به نام ماچو پیچو (Machu Picchu) قرار دارد که از جالب‌ترین، مرموزترین و پربازدید ترین شهرهای باستانی دنیا محسوب می‌شود.
پس از فتح پرو و شکست اینکاها از امپراتوری اسپانیا، وجود این شهر توسط اینکاها مخفی نگاه داشته شد. به همین دلیل است که ماچو پیچو بر خلاف سایر شهرهای اینکاها تقریبا سالم مانده است.
این منطقه برای اولین بار در سال 1911 به دنیا معرفی و به سرعت به یکی از پر طرفدارترین مناطق توریستی تبدیل شد.
ماچو پیچو در حدود سال 1450 میلادی و در میان جنگل‌ها و بالاترین نقطه‌ی کوهی به همین نام ساخته شده است و نسبت به سایر شهرهای این لیست قدمت کمتری دارد. بناهای زیادی از جمله ساعت‌های باستانی و ابزارهای ستاره شناسی در این شهر وجود دارد که کارکرد برخی از آنها هنوز برای دانشمندان ناشناخته باقی‌مانده است.
آتن، یونان
قدمت آتن (Athens) به بیش از پنج هزار سال قبل باز می‌گردد. اما شهر مدرن و امروزی آتن به خوبی در هماهنگی با بقایای باستانی این شهر ساخته شده است.
کمی پایین‌تر از اکروپولیس، محله‌ای مسکونی با پیاده رو، مغازه‌ها و کافه‌های زیبا قرار دارد.
به توجه به اینکه آتن یکی از مناطق اصلی گردشگری در اروپا محسوب می‌شود، توریست‌های زیادی در طول سال از این شهر بازدید می‌کنند و به همین دلیل مناطق توریستی آن همیشه مملو از جمعیت است. با این حال به دلیل وجود گالری‌های هنری فراوان و رستوران‌های خوب، تقریبا رضایت همه مسافرین به این شهر در نهایت جلب می‌شود.
نمرود، عراق
نمرود یا نیمرود (Nimrud) در حدود سال 880 پیش از میلاد، پایتخت یکی از قدیمی‌ترین امپراتوری‌های دنیا، یعنی آشوریان بود. البته قدمت این شهر به هزار سال پیش از این تاریخ باز می‌گردد.
کاوش‌های باستانی در این منطقه که از سال 1840 آغاز شده نشان از وجود شهری زیبا با کاخ‌ها و معابد بزرگ دارد که برای خدایان جنگ و نوشتن ساخته شده‌اند.
لوازم خانه ساخته شده از عاج فیل، لوح‌های سنگی، جواهرات و تاج‌های پادشاهان در این کاوش‌ها پیدا شده‌اند.
متاسفانه در سال 2015 داعش ویدئویی منتشر کرد که اعضای این گروه را در حال تخریب این شهر باستانی با استفاده از بولدوزر و مواد منفجره نشان می‌داد. پس از آزادسازی موصل، دولت عراق شروع به بازسازی این شهر زیبا و تاریخی کرده است.

http://www.banounews.ir/fa/News/186822/گوناگون--شهرهای-باستانی-که-در-طول-تاریخ-سالم-مانده‌اند
بستن   چاپ