آریا بانو
پرتابگر المپیکی ایران: پیشرفتی در دو و میدانی زنان حاصل نشده است
يکشنبه 27 مرداد 1398 - 09:32:09
ایرنا - ورزش بانوان
آریا بانو - تهران- پرتابگر المپیکی ایران گفت: دو و میدانی ایران در حال پسرفت است و هیچ پیشرفتی در بخش زنان نیز وجود ندارد. امیدی به مدال آوری در سال‌های آینده هم نیست.

«لیلا رجبی» روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: نفرات اصلی تیم ملی ایران در رشته دو و میدانی با رکوردهای جهانی فاصله زیادی دارند. به این دلیل که ثبت رکود ورودی المپیک بسیار بالا است و برای برطرف کردن این مشکل باید سرمایه گذاری طولانی مدت باشد. در حال حاضر نمی‌توانیم به این ورزشکاران بگوییم که به سرعت رکورد ورودی المپیک را کسب کنند زیرا این امر نیازمند برنامه ریزی هشت ساله است. ضمن فراهم کردن امکانات و شرایط استاندارد تمرینی باید ملی پوشان در اردوهای مستمر حضور داشته باشند تا بتوانند ورودی المپیک را کسب کنند.
وی افزود: ورزشکاران کشورمان هیچ امکاناتی ندارند تا بتوانند در آسیا و جهانی مدال آوری داشته باشند. فدراسیون برناماه استعدادیابی دارد، اما سال بعد مسئولان با این استعدادها می‌خواهند چه کاری انجام دهند؟ چه سرمایه گذاری برای این نخبگان انجام می‌شود تا استعدادها به افتخارآفرینی در عرصه‌های برون مرزی برسند. یک استعداد را پیدا می‌کنیم اما وقتی، پول غذا، لباس و رفت و آمد را ندارد چگونه می‌تواند به جایی برسد.
این پرتابگر وزنه در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: دو و میدانی ایران در حال پسرفت است. هیچ پیشرفتی نیز در بخش زنان وجود ندارد. در نظر بگیرید 12 سال پیش که به ایران آمدم نظم برنامه‌ها بیشتر و رکوردهای ورزشکاران این عرصه خیلی بهتر بود. حداقل نفرات اصلی به مسابقات بین المللی اعزام می‌شدند و مدال می‌گرفتند و اگر هم مدال نمی‌گرفتند جزو نفرات برتر بودند یا نفر چهارم می‌شدند و سطح رکوردشان در بسیاری از مواد بالا بود.
وی یادآور شد: برای ورزشکاران و مربیان هم شرایط خوبی برای ارتقا آموزشی فراهم نمی شود. بسیاری از ورزشکاران دو و میدانی هستند که هیچ کدام وارد مربیگری نشدند زیرا زمینه‌ای برای آنها فراهم نمی‌شود تا بتوانند در این عرصه فعالیت کنند.

رجبی تاکید کرد: فکر نمی‌کنم در سال‌های آینده پیشرفتی در دو و میدانی زنان به وجود بیاید و اگر همین‌گونه پیش برویم هرگز اتفاقی در دو و میدانی زنان نخواهد افتاد و مقام آوری آنها را شاهد نخواهیم بود.
وی همچنین خاطرنشان کرد: اکنون به عنوان مربی بدن سازی فعالیت دارم و پس از خداحافظی از ورزش قهرمانی هرگز برای آموزش دادن به دو و میدانی کاران دعوت نشدم. متاسفانه فضایی موجود در دوومیدانی ایران سبب می شود که قهرمانان خیلی زود این رشته را کنار بگذارند و دیگر وارد این حرفه نشوند. در واقع نوع رفتار مسوولان فدراسیون سبب دلسرد شدن ورزشکاران، قهرمانان و پیشکسوتان این می شود.
این پرتابگر وزنه گفت: در آن دوران که به مسابقات می رفتیم، به دلیل نداشتن وزنه استاندارد، مجبور بودم از رقیب خارجی قرض کنم. در کل وقتی ورزشکاران وسایل و امکانات استاندارد ندارند چه انتظاری از آنها برای رکورد زدن دارید. این ابزارها کوچکترن چیزی است که یک ورزشکار باید داشته باشد. باید این امکانات برای ورزشکاران فراهم شود تا مدال آوری داشته باشند.
لیلا رجبی از جمله ورزشکارانی است که در المپیک 2012 لندن و 2016 ریو سهمیه ورود به بازی های المپیک لندن و ریو در پرتاب وزنه را دریافت کرد. وی به ترتیب در این سال ها مقام نهم و سی و دوم را بدست آورد.

http://www.banounews.ir/fa/News/186475/پرتابگر-المپیکی-ایران--پیشرفتی-در-دو-و-میدانی-زنان-حاصل-نشده-است
بستن   چاپ