آریا بانو
حقایقی درباره عمارت پر رمز و راز تهرانی
چهارشنبه 23 مرداد 1398 - 18:48:34
آریا بانو -
حقایقی درباره عمارت پر رمز و راز تهرانی 5
١٣٨
٠
لست سکند / در خیابان جمالی و در محله‎ی پاسدران تهران، خانه‎ای قرار دارد که مالکش در سه دوره حساس تاریخی در دوران قاجار وزیر بوده است. این شخص کسی نیست جز سلطان احمد میرزا عین‌الدوله فرزند یکی از نزدیکان فتحعلی شاه قاجار. ناصرالدین شاه، احمد میرزا را به تبریز نزد ولیعهد مظفر الدین میرزا فرستاد. او در آنجا با فنون خوشنویسی آشنا شد و نیز علومی را آموخت که موجب موفقیت او شدپو بواسطه آن امیر نظام شهرهایی چون هشترود و میاندو آب گردید.
مظفر الدین میرزا بخاطر توجه بسیارش به احمد میرزا، دختر خود انیس الدوله را به عقد او درآورد و حکومت کردستان را به او سپرد. از سوی ناصرالدین شاه نیز لقب عین الدوله به او اعطا شد. او پس از قتل ناصرالدین شاه در سال 1313 ه.ق امیر دربار شاه جدید شد و بعد نیز به حکومت تهران منسوب گردید.
این عمارت که باغ بزرگی هم داشت، ییلاق «عین‌الدوله» بشمار می‌آمد ولی با تغییر حکومت قاجار به محل سکونت خانواده هروی یا بصیرالدوله تبدیل شد. این مکان، در زمان احداث (بین سال‌های 1330-1310 هـ.ق) شامل یک عمارت تشریفاتی، استخری بزرگ و باغات بسیاری در اطراف بوده و در سال 1376 هـ‌.ش در حالی که از سال‌ها پیش ویران و متروک شده بود، شناسایی گردید و در تاریخ 4 تیرماه سال 1377 باشماره‎ی 2042 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
جالب است که چنین عمارتی همچنان در تهران پابرجاست و بهتر است در کنار کاخ‎ها، سری به این عمارت هم بزنیم و وجودش را غنیمت بشماریم. بد نیست بدانید این بنا به پسر بصیرالدوله، دکتر نصرت‌الله هروی به ارث رسیده و توسط دختر او شیرین هروی به شهرداری تهران واگذار شد.

http://www.banounews.ir/fa/News/184122/حقایقی-درباره-عمارت-پر-رمز-و-راز-تهرانی
بستن   چاپ