آریا بانو
وزارت بهداشت: آمار منتشر شده درباره فرار مغزها مخدوش است
چهارشنبه 23 مرداد 1398 - 13:58:03
آریا بانو -
وزارت بهداشت: آمار منتشر شده درباره فرار مغزها مخدوش است
٦
٠
ایرنا / وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آمار منتشر شده درباره فرار مغزها را آمیخته با پیش داوری و مخدوش عنوان کرد و در بیانیه ای اعلام کرد: دانشجویان متقاضی تحصیل در خارج از کشور نباید در آمار مهاجران تحصیل‌کرده لحاظ شوند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاونت آموزشی وزارت بهداشت در بیانیه ای در ارتباط با انتشار خبری که طی چند روز گذشته در رسانه ها منتشر شد با عنوان «ایران رتبه دوم را در فرار مغزها داراست» اافزود: چندی پیش طی خبری به نقل از معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آماری مبنی بر وضعیت ایران در فرار مغزها و خروج سالیانه شماری از تحصیل کردگان از کشور درج شده بود.
بدیهی است باتوجه به اهمیت بالای این موضوع، مطالعات مختلفی در این خصوص صورت گرفته که نتایج این مطالعات اعداد مختلفی را نشان می دهد و نتیجه برخی مطالعات بین المللی نیز ممکن است با پیش داوری هایی همراه باشد.
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است، در حوزه علوم پزشکی، سالانه حدود 10 درصد از دانشجویان متقاضی تحصیل در رشته های علوم پزشکی برای ادامه تحصیل به خارج از کشور سفر می کنند و در سایر رشته‌ها نیز شاید با کمی اختلاف چنین وضعیتی وجود داشته باشد. اما این موضوع به معنای مهاجرت تحصیل‌کرده‌ها از کشور نبوده و بسیاری از این افراد در دوره تحصیل و یا پس از تحصیل به کشور باز می گردند.
لذا ممکن است در مطالعات یا نگارش های متون علمی و اخبار، آمار دانشجویان متقاضی تحصیل در خارج از کشور نیز در زمره بحث مهاجرت افراد تحصیلکرده محاسبه شده و چنین آمار بالایی برای فرار مغزها اعلام گردد.
بدیهی است برای اطلاع از آمار دقیق در این زمینه، مبادی رسمی کشور از جمله بنیاد ملی نخبگان مرجع مناسب‌تری است.
تحت تاثیر آمارهای مخدوش موجود درباره مهاجرت تحصیلکرده‌گان ایرانی، محمد باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت اخیرا اعلام کرده بود که ایران رتبه دوم فرار مغزها در جهان را داراست و سالانه، 150 تا 180 هزار متخصص تحصیل‌کرده از کشور مهاجرت می‌کنند.

http://www.banounews.ir/fa/News/183803/وزارت-بهداشت--آمار-منتشر-شده-درباره-فرار-مغزها-مخدوش-است
بستن   چاپ