آریا بانو
چطور مانند فینالیست‌های عصر جدید استعدادم را کشف کنم؟!
سه شنبه 22 مرداد 1398 - 13:17:16
آریا بانو -
چطور مانند فینالیست‌های عصر جدید استعدادم را کشف کنم؟!
k ١.٧
١
خراسان / 19 ساله‌ام و این شب و روزها، هر وقت برنامه «عصر جدید» را می‌بینم، خیلی ذهنم مشغول این می‌شود که چطور مانند فینالیست‌های برنامه عصر جدید استعداد خودم را کشف کنم؟ نمی‌دانم واقعا چه استعدادی دارم و در چه زمینه‌ای موفق‌تر خواهم شد؟
چالش استعدادیابی و تشخیص استعدادها، موضوعی است که حتی برای بسیاری از افراد 25 سال به بالا هم تاکنون حل نشده باقی مانده و چه بسا تا سنین بالاتر نیز این چالش برای‌شان ادامه داشته باشد. در خور ذکر است کمک مشاور و انجام یکسری آزمون‌ ها، می‌تواند در این مسیر به شما کمک زیادی کند اما استعدادیابی و شناسایی استعدادها در نهایت توسط خودتان انجام می‌شود. شاید ساعاتی خلوت کردن، مرور خاطرات، به یادآوردن فعالیت‌هایی که دوست دارید و مواردی که از آن‌ها لذت نمی‌برید، برای شناسایی استعدادهایتان نیز مفید و اثربخش باشد. با این حال، چند توصیه به شما داریم.
علاقه، استعداد و توانمندی، 3 مفهوم متفاوت
اولین نکته‌ای که باید در زمینه شناخت استعدادها مدنظر داشته باشید، این است که علاقه، استعداد و توانمندی سه مفهوم کاملا متفاوت هستند. کارهای زیادی وجود دارد که ممکن است به آن‌ها علاقه‌مند باشید اما بعد از مدتی تلاش متوجه شوید در آن زمینه استعداد کافی ندارید. مثلا با دیدن مسی یا رونالدو به فوتبال علاقه‌مند شوید اما استعداد کافی در آن زمینه نداشته باشید. چه بسا استعدادهای زیادی داشته باشید اما به دلیل برنامه‌ریزی نامناسب، صرف نکردن انرژی و زمان یا نداشتن حمایت محیط به توانمندی تبدیل نشده باشند. مثلا در نویسندگی یا شاعری، دارای استعداد باشید اما به دلیل حمایت نکردن خانواده، نتوانسته باشید این استعداد را به مهارت یا توانمندی تبدیل کنید. حتی چه بسیار توانمندی‌هایی که با ضرب و زور و فشار و تحمیل و تمرین، به دست آورده‌اید اما استعدادتان در آن‌ها چندان زیاد نبوده است. بنابراین به این نکته حتما دقت کنید که علاقه داشتن به یک کار، به معنی استعداد داشتن در آن نیست. همچنین اگر شما استعدادی را درون خود کشف کردید، باید به دنبال تبدیل آن استعداد به توانمندی باشید زیرا استعداد با داشتن نظم شخصی و بر اثر تمرین و پشتکار می‌تواند به توانمندی تبدیل شود.
از فینالیست‌های عصر جدید، درس بگیرید
در بسیاری از اجراهای خوب برنامه عصر جدید، متوجه می شوید این افراد هم علاقه زیادی به انجام حرفه خود و هم استعداد کافی در آن کار داشته‌اند و هم بر اثر تمرینات و سختی کشیدن‌های بسیار زیاد و نیز فرصت‌طلبی هوشمندانه از شرایط به وجود آمده در این برنامه، توانمندی خود را مقابل دیگران به نمایش گذاشته اند. پس در مرحله اول، حوزه‌های مورد علاقه خود را مشخص کنید، سپس ببینید بین این حوزه‌ها در کدام موارد استعداد بالایی دارید و بعد از آن بررسی کنید کدام استعداد را می‌توانید به توانمندی تبدیل کنید که به شما کمک ‌کند به موفقیت نزدیک‌تر شوید.
تعریف دقیق استعداد را هم بدانید
آخرین نکته‌ای که لازم است توضیح دهیم، تعریف استعداد است. استعداد به معنای یادگیری یک مهارت است که با صرف انرژی و زمان کمتری صورت می گیرد. ممکن است شما در تجسم فضایی، تفکر تحلیلی، طراحی، نواختن آلات موسیقی، یادگیری زبان های دیگر و ... دارای استعداد باشید و بتوانید به راحتی در آن‌ها تسلط پیدا کنید بنابراین وقتی می‌خواهید استعداد خود را مشخص کنید، ببینید چه کارهایی را با سرعت و صرف انرژی کمتری می‌توانید در سطح بالا به مهارت تبدیل کنید. موفق باشید.
نویسنده : مهدی خراسانی | کارشناس‌ارشد روان‌شناسی بالینی

http://www.banounews.ir/fa/News/183304/چطور-مانند-فینالیست‌های-عصر-جدید-استعدادم-را-کشف-کنم؟!
بستن   چاپ