آریا بانو
نکاتی درباره نگهداری اصولی‌تر از گل و گیاه در منزل
سه شنبه 22 مرداد 1398 - 13:16:54
آریا بانو -
نکاتی درباره نگهداری اصولی‌تر از گل و گیاه در منزل
٦٧٢
٠
خراسان / فواید گیاهان آپارتمانی برای سلامتی و اثر آن بر روحیه و زیبایی منزل باعث شده طیف وسیعی از خانم ها انواع مختلف گل و گیاه را در خانه یا حتی بالکن منزل نگهداری کنند. مشاهده مراحل رشد گیاهان یکی از لذت های خانه داری است، نگهداری از گیاه زنده‌ای که شاهد رشد آن هستید و رسیدگی به آن، باعث روحیه‌بخشی و انرژی مثبت شما می‌شود. در این بین بعضی اشتباهات در شیوه نگهداری، عمر گیاهان را کوتاه می کند. در ادامه سعی کرده ایم چند راهکار را به شما پیشنهاد بدهیم که با به کارگیری آن ها می توانید به شادابی و طراوت گیاهان خود، جان تازه ای ببخشید.
درجه حرارت: مناسب ترین دما برای گیاهان آپارتمانی 10 تا 40 درجه سانتی گراد است. برای جلوگیری از افسردگی و کسلی گیاهان، سعی کنید دمای منزل از این بازه خارج نشود.
آبیاری: در بازه‌های زمانی همچون شب، عصر و ساعت‌های اولیه طلوع خورشید، آبیاری کنید. اگر ظهر را برای آبیاری انتخاب کنید، قطرات آب روی برگ گیاهان مثل یک ذره بین عمل می کند و اشعه خورشید با شدت خیلی زیاد می تابد و در نهایت قسمت هایی از سلول‌های برگ را می سوزاند که به مرور زمان به گل و گیاه آسیب می زند و موجب متوقف شدن رشد آن می شود. در ضمن آبیاری باید عمیق باشد به طوری که مطمئن شوید آب به آرامی جذب ریشه گیاه شده و آب اضافی 10 تا 20 دقیقه بعد کم‌کم از گلدان خارج می‌شود.
مکان گلدان: نور مستقیم آفتاب برای گیاهان آپارتمانی مضر است و نباید مستقیما از پشت شیشه پنجره به آن ها بتابد؛ بهتر است نور از پرده توری عبور کند و به گیاه بتابد. در صورت امکان گیاهان زینتی و کوچک خود را در بازه زمانی ظهر جابه جا و در مکانی سایه قرار دهید.
رطوبت گلدان: هرگز از رطوبت خاک غافل نشوید. برای راحت شدن خیال‌تان دو توصیه به شما داریم: 1- میخی را پای گلدان فرو کنید و بیرون بکشید، اگر خاک به آن نچسبیده بود یعنی خشک است ولی اگر خاک خیس باشد مقداری از آن به میخ می‌چسبد، پس فعلاً به آبیاری نیاز ندارد. 2- ایجاد شکاف بین خاک و لبه گلدان یک نشانه برای آبیاری است.
تغذیه گیاه: کود مایع به گفته بسیاری از کارشناسان، بهترین شیوه تغذیه گیاه است. برای توزیع مناسب این کود بهتر است قبل از دادن آن به گیاه، مطابق معمول گیاه‌تان را آب بدهید. از پودرهای قابل حل نیز می‌توانید به همین شیوه استفاده کنید. اگر گیاه‌تان در این فصل رشد و نمو خیلی ناراحت به نظر می رسد، غذای قابل حل، بهترین راه سرحال کردن سریع آن است.
منابع: همشهری آنلاین، بهداشت نیوز،
باشگاه خبرنگاران

http://www.banounews.ir/fa/News/183284/نکاتی-درباره-نگهداری-اصولی‌تر-از-گل-و-گیاه-در-منزل
بستن   چاپ