آریا بانو
فیلم| چرا چنگیزخان ایران را ویران کرد؟ / مغولان تجارت می‌خواستند یا جنگ؟
يکشنبه 20 مرداد 1398 - 08:20:34
آریا بانو - وقتی قلمروی مغولان به مرز خوارزمشاهیان رسید، پیام فرستاد که می‌خواهد با ایران تجارت کند. اما این تجارت سر نگرفت و چنگیز چنان ایران را ویران کرد که تا آن روز با سرزمین دیگری نکرده بود.

«دریای مغول‌ها آرام سرریز می‌کند. تمام تپه و تمامی دشت از مغول سیاهی می‌زند. آن‌ها بی‌شمارند و صدای سم اسبان‌شان رعد و زلزله است. آن‌ها تمام سلاح می‌آیند و از هجوم انبوه‌شان زمین با غرشی کر کننده می‌لرزد.» این بخشی از فیلمنامه «عیار تنها» نوشته «بهرام بیضایی» است که حمله مغولان را نشان می‌دهد.
لشگر آن‌ها به قدری ترسناک بود که جمله «مغول‌ها می‌آیند» 800 سال پیش ترسناک‌ترین خبری بود که به یک آبادی در ایران می‌رسید. مردم می‌دانستند که آن‌ها رحم نمی‌کنند، پیر و جوان و کودک و بزرگسال نمی‌شناسند و همه را از دم تیغ می‌گذرانند. کاری که در هیچ‌کجای دیگر به شدت ایران انجام ندادند. چرا مغول‌ها ایران را ویران کردند؟ چرا تنها به تصرف آن بسنده نکردند؟ همان کاری که با چین کرده بودند. مورخان، سرنخ ماجرا را در شهر «اُترار» یا همان «فارابِ» کهن در قزاقستانِ امروز می‌دانند؛ شهری در سرحد مرزی سلسله خوارزمشاهیانِ ایران در شمال شرق و نقطه شروع حمله سپاه «چنگیزخان» به ایران. در همین شهر بود که 450 بازرگان مغول کشته شدند و ترسناک‌ترین حمله به ایران رقم خورد. این فیلم داستان این حمله و ویران شدن ایران به دست مغولان است که چون برق بر ایران تاختند و به سپاهیان خوارزمشاهی امان ندادند.

http://www.banounews.ir/fa/News/183234/فیلم|-چرا-چنگیزخان-ایران-را-ویران-کرد؟---مغولان-تجارت-می‌خواستند-یا-جنگ؟
بستن   چاپ