آریا بانو
خادم‌الشریعه: می‌خواهم جزو 10 نفر برتر بانوان جهان باشم
يکشنبه 20 مرداد 1398 - 08:20:02
آریا بانو - سارا سادات خادم الشریعه می‌گوید که هدفش قرار گرفتن جزو 10 نفر برتر بانوان جهان و کسب مقام استاد بزرگی است.

سارا سادات خادم الشریعه درباره عملکرد خود در رقابتهای آزاد چین که موفق به کسب رتبه ی شانزدهمی این رقابت ها شد، اظهار کرد: مسابقات آزاد چین محدودیت هایی داشت و شطرنج بازان بالای ریتینگ 2400 می توانستند در آن شرکت کنند. این مسابقات در تابستان جزو قوی ترین رقابتهای آزاد بود که برگزار شد و رقبای من از دور اول تا آخر، استاد بزرگ هایی بودند که میانگین ریتینگ های آنها حدود 2640 بوده که این ریتینگ 150 واحد از ریتینگ بین المللی من بیشتر است.
او افزود: بازی های خیلی سختی در این رقابت ها داشتم و توانستم دومین نورم خود را دریافت کنم که این نورم کمک بزرگی برای کسب آخرین نورمم در آخر امسال می کند. البته خیلی وقت پیش می‌توانستم دومین نورم خود را دریافت کنم اما به خاطر شرایطی مانند نبود حریفان به اندازه ی کافی از کشورهای مختلف و یا حتی کمبود ریتنیگ، از گرفتن دومین نورم باز ماندم.
این بانوی شطرنج باز با بیان اینکه بزرگ ترین هدفم کسب مقام استاد بزرگی است، گفت: بزرگترین هدفم کسب مقام استاد بزرگی است که خیلی به آن نزدیک شدم. هچنین هدف دیگری که آن را دنبال می کنم قرار گرفتن جزو 10 نفر برتر بانوان جهان است. اکنون در رده ی 15 بانوان جهان قرار دارم و باتوجه به اینکه اختلاف نفرات برتر زیاد نیست می‌توانم با چند بازی دیگر و با عملکرد مناسب به این هدف خود برسم.
وی افزود: از یک ماه و نیم دیگر مسابقات خود را آغاز می کنم و پشت سر هم باید رقابتها را دنبال کنم و امید دارم که با عملکرد خوب به آرزوهایم برسم.
خادم الشریعه در پاسخ به اینکه آیا برنامه ای برای کسب مقام سوپر استاد بزرگی داری؟ گفت: تاجایی که به یاد دارم یک و یا دونفر از بانوان جهان توانسته اند عنوان سوپر استاد بزرگی را کسب کنند. شطرنج خانم ها و آقایان متفاوت است و نباید آن را با هم مقایسه کرد زیرا ریتینگ 2500 در بانوان معادل ریتینگ 2700 در آقایان و یا همان سوپر استاد بزرگی می شود. باید دید که در شطرنج بانوان بهترین های جهان با چه ریتنیگ هایی در کدام رده بندی قرار دارند.
او با اشاره به اینکه فدراسیون بوجه ای ندارد و تمام تلاش خود را برای اعزام شطرنج بازان به مسابقات بین المللی می‌کند، گفت: متاسفانه به دلیل کمبود بودجه بیشتر مسابقات را با هزینه های شخصی می رویم و یا از طرف میزبان رقابتها دعوت می شویم. فدارسیون تاجایی که می توانست برای اعزام شطرنج‌بازان تلاش و حمایت خود را کرده است و این مشکل کمبود بودجه مختص به فدراسیون شطرنج نیست و مشکل ورزش ما حتی در سایر رشته های دیگر است.
خادم الشریعه افزود: در گذشته مربیان خارجی می آمدند و بالا سر تیم بودند اما اکنون با این نرخ ارز، فدراسیون قادر نیست که از مربیان خارجی استفاده کند و این مسئله تقصیر فدراسیون هم نیست.
او با انتقاد از لیگ شطرنج ایران گفت: در لیگ شطرنج ایران مشکلات مالی بسیاری دیده می شود و برای تسویه حساب، اعصاب بازیکنان را خرد می کنند. قرارداد من بعد از 2 سال که آن هم کل مبلغ قرار دارد را نگرفتم تسویه شد و این تسویه با رفت و آمد زیاد من به باشگاه سایپا همراه بود که توانستم بخشی از قرار داد خود را دریافت کنم. دفتر تیم باشگاه سایپا در جاده ی کرج بود و من در این رفت و آمد ها بسیار خسته شدم.
خادم الشریعه افزود: من که در لیگ های چین و آلمان حضور داشتم تمام برنامه ریزی و قولهایشان عملی می شد و من دلیلی نمی بینم که امسال در لیگ شطرنج ایران شرکت کنم. متاسفانه 4 آقا و 4 خانم اول ایران در لیگ حضور ندارند و من تعجب می کنم که چرا اسم آن را لیگ برتر گذاشته اند؟
او با انتقاد از تیم شطرنج سایپا گفت: این تیم به تازگی در مسابقات شهرهای آسیا که این رقابت ها از نظر شطرنج اعتبار چندانی ندارد شرکت کرده است در حالی که به بازیکنان خود بدهی های فراوانی دارد. انتظار می رفت که اول با بازیکنان تسویه کنند و بعد به مسابقات اعزام شوند. من در سال چندین بار به باشگاه سایپا رفتم تا بتوانم بخشی از قراردادم را تسویه کنم و من در عجبم که چه طور تیمی که بدهکار است به مسابقات اعزام می شود.
وی در پایان گفت: نماینده باشگاه سایپا به عنوان نماینده باشگاه‌های کشور انتخاب شده و در مجمع سالیانه حضور داشت و این برای من جای سوال بود که چگونه این امر ممکن می شود. در آخر انتظار می‌رود که باتوجه به شرایط خوب شطرنج ایران و نتایج درخشان بازیکنان، از شطرنج خیلی بیشتر حمایت شود.

http://www.banounews.ir/fa/News/183214/خادم‌الشریعه--می‌خواهم-جزو-10-نفر-برتر-بانوان-جهان-باشم
بستن   چاپ