آریا بانو
جشنواره‌ مستند سیما؛ جشنواره‌ای‌ در خانه‌های‌ مردم
يکشنبه 20 مرداد 1398 - 08:18:06
آریا بانو -
جشنواره‌ مستند سیما؛ جشنواره‌ای‌ در خانه‌های‌ مردم
٣١٠
٠
آخرین خبر / سومین دوره جشنواره مستند سیما به‌همت شبکه مستند آغاز شده و به مراحل پایانی‌اش نزدیک می‌شود. این جشنواره به‌لحاظ تعداد آثار متقاضی و شرکت داده‌شده در مسابقه، یکی از رویدادهای درخورتوجه سینمایی کشور است.
جشنواره تلویزیونی مستند در راستای اهداف تعیین‌شده و به‌منظور شناسایی و حمایت از مستندسازان جوان، مستعد و متعهد، تولید آثار مستند برمبنای تحولات داخلی و خارجی، ارتقای کیفی آثار مستند، تقویت جریان تولید فیلم مستند و برداشتن موانع تولید و توزیع فیلم مستند آماده همکاری با مستندسازان است. با گذشت چندین هفته از شروع این رویداد، به‌منظور حمایت از این حرکت و آشنایی با جزئیاتش، با آقای مهدی میرتیموری، دبیر این جشنواره، گفت‌وگویی ترتیب داده‌ایم که درادامه می‌خوانید.
نحوه انتخاب آثار، داوری و بخش‌های جشنواره مستند سیما را توضیح می‌دهید؟
مانند دیگر جشنواره‌ها، یک دوره فراخوان داریم که در آن، پوستر و تیزر منتشر می‌شود. اقلام تبلیغاتی به‌جز نمایش در شبکه مستند، ازطریق دیگر نهادهای فرهنگی هم منتشر می‌شوند. در بازه زمانی مشخص‌شده، آثار به دبیرخانه جشنواره ارسال می‌شوند. در مرحله بعد، هیأت داوران انتخاب اولیه‌ای را انجام می‌دهند و فیلم‌هایی که به‌لحاظ فرم و محتوا مناسب هستند، وارد مرحله نهایی می‌شوند. برای مثال، بیش از 700 اثر به جشنواره امسال ارسال که از این تعداد، 67 فیلم برای مسابقه انتخاب شد. این فیلم‌ها در بخش‌های کوتاه، نیمه‌بلند و بلند به‌ترتیب نمایش داده می‌شوند. آثار در یک باکس ثابت و زمان مشخص حدود دوماهه از شبکه پخش می‌شود. پس از نمایش هر فیلم، کد مختص به آن اعلام می‌شود. مردم با‌توجه‌به آن کد به مستند مدنظرشان رأی می‌دهند.
یعنی در هر بخش یک منتخب مردمی و یک منتخب داوران دارید؟
بله، در هر بخش یک فیلم با رأی مستقیم مردم در قالب انتخاب مردمی برگزیده می‌شود. درپایان جشنواره، فیلم‌ها را داوران می‌بینند و در جلسه نهایی انتخاب‌شان را معرفی می‌کنند. البته، انتخاب بین مردم و داوران مشترک نخواهد بود و قطعا هربخش دو برگزیده خواهد داشت.
چه شد که فکر کردید شبکه مستند باید جشنواره برگزار کند؟
به‌نظرم این اتفاق باید خیلی وقت پیش رخ می‌داد. الان با وجود برگزاری سه دوره از جشنواره، بازهم عقب هستیم. قطعا اگر قرار باشد جشنواره‌ای در حوزه مستند برگزار شود، یکی از پایه‌های ثابت آن باید شبکه مستند باشد. شبکه مستند باید ملجأ و پناه مستندسازان باشد. یکی از راه‌هایی که مستندسازان می‌توانند توانمندی خودشان را نشان دهند، جشنواره است. پس با‌توجه‌به اهداف شبکه مستند، باید این کار را ما انجام می‌دادیم.
تفاوت جشنواره مستند سیما با رویدادهایی مثل سینماحقیقت چیست؟
تفاوت ما با جشنواره سینماحقیقت در ابعاد مختلفی است. این دو تفاوتی ساختاری دارند: سینماحقیقت رویدادی خوب و بزرگ است که در بازه زمانی و مکانی خاص برگزار می‌شود. قاعدتا برای بسیاری از مردم امکان استفاده از این رویداد وجود ندارد. همچنین، برای بسیاری از کسانی که در شهرهای دیگر کشور هستند، واقعا دشوار است که در آن چند روز جشنواره به تهران بیایند؛ اما جشنواره مستند سیما در تمام خانه‌ها جریان دارد. آثار این جشنواره از شبکه مستند پخش می‌شود و مردم آن را می‌بینند.
چقدر توانسته‌اید مخاطبان را درگیر این رویداد بکنید؟
دیگر تفاوت جشنواره مستند با رویدادهای مشابه این است که همان‌قد‌ر که داوران ما صاحب‌نظرند و به آثار رأی می‌دهند، مردم هم حق انتخاب دارند و به مستند محبوب‌شان رأی می‌دهند. به‌نظرم این موضوع اتفاق خوبی است؛ چون فیلمسازان به‌طور پارامتری می‌توانند میزان رضایت مردم از فیلم‌شان را متوجه بشوند. خیلی از آثاری که در جشنواره مستند سیما ورود می‌کنند، فیلم‌هایی هستند که معمولا در دیگر جشنواره‌ها دیده نمی‌شوند. این دیده‌نشدن به خاطر نوع نگاه جشنواره‌هاست. فضای غالب جشنواره‌ها به‌سمت هنری و نخبگانی پیش رفته است. این پدیده درباره سینمای مستند مفید نیست و اگر مستند را مردم نبینند، هیچ کارکردی ندارد.
جشنواره شبکه مستند چه برنامه‌ای دارد که بتواند بین فضای نخبگانی و مردمی توازن ایجاد کند؟
این اتفاق در تمام دوره‌های جشنواره افتاده است. ما جلوی هیچ‌یک از سبک‌های کاری را نگرفته‌ایم. آثاری بوده که شاید خیلی شبیه فضای مرسوم تلویزیون نبوده؛ اما اجازه حضور در جشنواره را به آن‌ها داده‌ایم. همیشه سعی کرده‌ایم جشنواره را محدود به فضای خاصی نکنیم. اگر به‌دنبال محدودکردن بودیم، خیلی از آثاری که امروز به‌نمایش درمی‌آیند، در جشنواره حضور نداشتند. با افتخار می‌گویم در دوره‌های مختلف جشنواره مستندسیما بسیاری از فیلمسازان گمنام که برخی از آن‌ها از شهرهای دور شرکت کرده‌اند، به دیگران معرفی شده‌اند.
آیا این رویداد به مرحله‌ای رسیده که از منتخبانش حمایت حرفه‌ای بکند؟
تا الان این کار را در حد توان انجام داده‌ایم. بخشی از جایزه جشنواره نقدی است و بخش دیگر حمایت از تولید فیلم است. افراد برگزیده در جشنواره مرتبط می‌شوند تا کارهای بعدی‌شان را بسازند. مورد بعدی اتفاقی است که معمولا برای فیلمسازان شهرستانی می‌افتد. شخصا با این عزیزان ارتباط دارم و می‌دانم دیده‌شدن آن‌ها در جشنواره ما باعث شده که در شهرهای خودشان راحت‌تر از قبل سفارش کار بگیرند. گمان می‌کنم به‌مرور این اتفاق در شبکه مستند هم در حال رخ‌دادن است و هرچه جلوتر می‌رویم، امکان کارکردن آن‌ها با تلویزیون بیشتر می‌شود.
تمام جشنواره‌های داخلی و خارجی سیاست‌هایی دارند. شما در جشنواره مستندسیما چه سوژه‌هایی را در اولویت قرار داده‌اید؟
راستش سه مورد را در نظر گرفتیم: 1. فیلم به‌لحاظ استاندارد کیفی امکان پخش از رسانه رسمی و سراسری مثل تلویزیون را داشته باشد؛ 2. سعی کردیم آثار را طوری انتخاب کنیم که تا حد ممکن پوشش سراسری به نسبت شهرهای مختلف رخ بدهد؛ یعنی فیلمسازانی از مناطق مختلف کشور در این رویداد حضور داشته باشند؛ 3. نکته سوم تنوع موضوعی آثار است. علاقه داریم در ژانرهای مختلف فیلم داشته باشیم؛ به‌طوری‌که مردم تنوع موضوعی از حیات‌وحش، اجتماعی، تاریخی و... را حس کنند.

http://www.banounews.ir/fa/News/183159/جشنواره‌-مستند-سیما؛-جشنواره‌ای‌-در-خانه‌های‌-مردم
بستن   چاپ