آریا بانو
در گزیده اخبار اجتماعی ایسنا بخوانید:
از جای خالی مدارس عادی در رتبه‌های کنکور تا نگاه‌ها به ازدواج دوباره مطلقه‌ها
يکشنبه 20 مرداد 1398 - 08:14:53
آریا بانو - جا ماندن مدارس دولتی عادی از گردونه برترین‌های «کنکور سراسری»، نسبت به «ازدواج مجدد» زنان چه نگاهی دارید؟، مبارزه با موریانه فساد در وزارت بهداشت، معرفی متخلفان حسابرسی سال 93 شهرداری تهران به قوه قضائیه، هشدار وزارت بهداشت درباره "تب‌کریمه کنگو" در آستانه عید قربان، خروج «رنگین‌کمان» به نفع «خال‌قرمز» و... سرخط بخشی از مهمترین اخبار اجتماعی ایسنا در روز شنبه (19 مرداد) است.

به گزارش ایسنا، اداره اخبار اجتماعی ایسنا امروز (19 مرداد) بیش از 50 خبر، مصاحبه و گزارش منتشر کرده است که گزیده‌ای از مهمترین این اخبار به همراه تیتر و لینک در زیر می‌آید:
معرفی متخلفان حسابرسی سال 93 شهرداری تهران به قوه قضائیه
عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران از معرفی افرادی که تخلف آنها در حسابرسی سال 93،‌ احضاء شده به قوه قضائیه خبرداد.
محمود میرلوحی در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد سرانجام گزارش حسابرسی تلفیق سال 93 شهرداری تهران با بیان اینکه مقایسه روند بررسی گزارش‌های تلفیق نشان دهنده تغییر رویکرد شوراست گفت: با روی کار آمدن شورای شهر پنجم متوجه شدیم که 35 گزارش مانده از سالهای قبل هنوز حسابرسی نشده است.
کاهش ٩ درصدی «ازدواج‌» طی دو سال اخیر/ شتاب در «طلاق» هم آرام گرفت
رئیس سازمان امور اجتماعی کشور برای حل مشکل ازدواج کشور پیشنهاد کرد تا هر سال ١٠٠٠ ازدواج به تعداد ازدواج‌های هر استان افزوده شود.
به گزارش ایسنا، تقی رستم‌وندی با بیان اینکه طی دو سال اخیر هرساله حدود ٩ درصد از میزان ازدواج‌های کشور کاسته شده است، گفت: افزایش حدود ١٠٠٠ ازدواج در هر استان این کاهش شدید را جبران می‌کند.
مبارزه با موریانه فساد در وزارت بهداشت / راز سَر به مُهر سازمان غذا و دارو
وزیر بهداشت ضمن مثبت خواندن روند اقدامات انجام شده در جهت ایجاد شفافیت در وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو و تشریح این اقدامات، تاکید کرد: با پدیده‌ای به نام موریانه فساد در ساختار اجرایی کشور و در درون وزارت بهداشت مبارزه می‌کنیم و این را به فال نیک می‌گیرم و امیدوارم اثرات مثبت آن را ببینیم.
هشدار وزارت بهداشت درباره "تب‌کریمه کنگو" در آستانه عید قربان
رییس اداره بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت، با اشاره به افزایش آمار ذبح دام در کشور همزمان با عید قربان، توصیه‌هایی در جهت ذبح بهداشتی دام و همچنین طریقه مصرف و نگهداری گوشت دام ارائه کرد.
دکتر بهزاد امیری در گفت‌وگو با ایسنا، اولویت وزارت بهداشت در جلوگیری از بیماری واگیر تب‌کریمه کنگو را آگاه‌سازی مردم خواند و گفت: آموزش و اطلاع رسانی به مردم از نکات حائز اهمیت است. مردم باید از خرید گوشت‌هایی که خارج از نظارت شبکه سازمان دامپزشکی ذبخ می‌شوند، خودداری کنند و این امر جز با آگاهی‌رسانی نسبت به عوارض مصرف گوشت آلوده میسر نخواهد بود.
نسبت به «ازدواج مجدد» زنان چه نگاهی دارید؟
بنابر اظهارات یک جمعیت‌شناس مردان، دو تا پنج سال پس از طلاق، ازدواج مجدد دارند این درحالیست که به نظر شانس ازدواج مجدد زنان بعد از طلاق به حداقل می‌رسد که البته شاید نوع نگرش جامعه به طلاق زنان در این موضوع بی‌تاثیر نباشد به طوریکه به گفته یک روانشناس، زیرا وقتی یک زن از همسر خود جدا می‌شود دوستانِ او در چارچوب مشخصی با او رابطه برقرار می‌کنند تا مبادا شوهرشان توسط او ربوده شود، حال آن که چنین نگرش‌هایی درباره مردان وجود ندارد.
در همین رابطه احمد بخارایی- جامعه‌شناس در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه از نگاه جامعه‌شناختی نحوه نگاه جامعه به ازدواج مجدد زن یا مرد ریشه در عناصر فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دارد، افزود: ازدواج مجدد و دیدگاه جامعه نسبت به آن از چهار زاویه و در سه بستر زمانی گذشته، حال و آینده قابل مطالعه و تحلیل است. اما در هر حال، در بستر فرهنگی که زنان و مردان بر اساس آن تعریف شده‌اند و الگوهایی که با آن مواجه هستند، ازدواج مجدد قابل مطالعه می‌شود.
علل مصرف موادمخدر توسط دانش‌آموزان
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدربا اشاره به تحقیقات صورت گرفته در حوزه اعتیاد دانش آموزی و استخراج علل روی آوری این قشر به مصرف مواد گفت: عده‌ای اولین علت مصرف را بی ضرر بودن مواد دانسته اند؛ دومین علت نیز اصرار همسالان ذکر شده بطوریکه افراد برای این که کم نیاورند وارد جمع می‌شدند. سومین علت نیز سرگرمی عنوان شده؛ آنهایی که می‌دانستند مواد مخدر مضر و اعتیاد آور است اما اینطور نمی‌اندیشیدند که با یک بار مصرف معتاد شوند اما باید بگوئیم این مسیری است که راه بازگشت از آن بسیار سخت است.
به گزارش ایسنا، اسکندر مومنی در مراسم امضای تفاهم نامه‌ای بین این ستاد و آموزش و پرورش که امروز با حضور سیدجواد حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش انجام شد، گفت: در 40 سال گذشته در حوزه مقابله با مواد مخدر اقدامات خوبی صورت گرفته است. در حوزه مبارزه، درمان و پیشگیری چند انتظار در جامعه وجود دارد: یک انتظار آن است که مواد مخدر در دسترس نباشد و کسی آن را مصرف نکند؛ این رویکرد نگاه قالبش آن است که تمرکز بر مبارزه باشد، مواد مخدر وارد کشور نشود و در دسترس نباشد تا کسی آن را مصرف نکند.
جا ماندن مدارس دولتی عادی از گردونه برترین‌های «کنکور سراسری»
پس از انتشار اسامی 10 نفر اول کنکور سراسری در رشته‌های علوم ریاضی و فنی، تجربی، انسانی و 5 نفر اول رشته‌های زبان انگلیسی و هنر، انتقاداتی پیرامون جای خالی دانش آموزان مدارس دولتی عادی در صف اول نفرات برتر کنکور شکل گرفته است.
در میان 40 نفر اول کنکور سراسری، 19 دانش آموز اهل تهران‌اند که 66 درصدشان در مدارس غیردولتی و نمونه دولتی و 33 درصد در مدارس سمپاد درس خوانده‌اند. همچنین بیش از 90 درصد نفرات برتر شهرستان‌ها، سمپادی بوده‌اند.
زمان و نحوه فعالیت پایگاه‌های «انتخاب رشته کنکور» اعلام شد
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی اظهار کرد: در مراکز مشاوره آموزش ‌و پرورش جهت انتخاب رشته دانش آموزان خدماتی از قبیل صدور کارنامه مجازی، آزمون شخصیتی، آزمون رغبت،‌ مشاوره فردی و خانوادگی ارائه می‌شود.
به گزارش ایسنا، مسعود شکوهی گفت: با سازمان سنجش هماهنگی کامل به‌عمل‌آمده است تا از امکانات و ظرفیت‌های این سازمان برای ارائه خدمات مطلوب‌تر به داوطلبان استفاده شود که شامل؛ استفاده از سیستم مجازی انتخاب رشته که بر مبنای اطلاعات صحیح توسط سازمان سنجش تهیه‌شده و با مبلغی بسیار پایین دانش‌آموزان و داوطلبان می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.
معرفی شیرهای ایرانی باغ وحش تهران به یکدیگر
دامپزشک باغ‌ وحش تهران ضمن اشاره به اینکه امروز شیرهای ایرانی باغ وحش تهران برای نخستین بار در کنار یکدیگر قرار گرفتند، گفت: در حال حاضر قصد تکثیر آن‌ها در باغ وحش را نداریم.
به گزارش ایسنا، ایمان معماریان ضمن اشاره به معرفی شیرهای ایرانی باغ وحش تهران (هیرمان و ایلدا) به یکدیگر همزمان با روز جهانی شیر (10 اگوست) اظهار کرد: این شیر نر و ماده فعلا فقط برای زندگی مشترک به یکدیگر معرفی شده‌اند و در حال حاضر برنامه‌ای برای تکثیر آن‌ها نداریم.
خروج «رنگین‌کمان» به نفع «خال‌قرمز»
«قزل‌آلای رنگین‌کمان» را صید می‌کنند تا «قزل‌آلای خال‌قرمز»را نجات دهند. این یک مبارزه بیولوژیک است برای ترسیم سرنوشتی جز انقراض برای یک گونه ارزشمند؛ راهکاری که بخش خصوصی فعال در حوزه محیط زیست دنبال می‌کند و محیط‌زیستی‌ها هم تاییدش می‌کنند.
به گزارش ایسنا، ماهی قزل‌آلای خال‌قرمز (Salmo trutta fario) یکی از ارزشمندترین گونه‌های آبزی آب‌های داخلی ایران است که به دلیل کاهش شدید جمعیت آن در فهرست سرخ IUCN (اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت) و در آستانه انقراض قرار دارد. این ماهی از خانواده آزادماهیان است که به دلیل ویژگی‌های خاص آن که از دست انسان غذا نمی‌خورد، امکان پرورش و تکثیر مصنوعی ندارد.
حضور پلیس زن در مسابقات بین‌المللی نظامی
معاون هماهنگ کننده ناجا گفت که برای نخستین بار پلیس زن نیز از جمهوری اسلامی ایران در مسابقات بین‌المللی نظامی حضور دارد.
به گزارش ایسنا، سردار محسن فتحی‌زاده در حاشیه مراسم افتتاحیه مسابقات بین المللی گشت جاده‌ای که به میزبانی نیروی انتظامی در بیابان‌های استان زرندیه ایران برگزار شد، با حضور در جمع خبرنگاران گفت: برای اولین بار است که این مسابقات در جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود و در این دوره از مسابقات شش کشور حضور دارند که چهار کشور به عنوان شرکت کننده و دو کشور به عنوان ناظر هستند. روز پنجشنبه نیز اختتامیه مسابقات برگزار می‌شود و نتایج نهایی در تمامی رشته‌ها در این روز اعلام می‌شود.
سقوط جرثقیل تاور کرین در بزرگراه ارتش
سخنگوی سازمان آنشنشانی تهران از سقوط یک دستگاه جرثقیل تاور کرین در یک کارگاه ساختمانی در بزرگراه ارتش خبر داد.
جلال ملکی در این باره به ایسنا گفت: ساعت 8:50 دقیقه صبح امروز حادثه سقوط جرثقیل تاور کرین (جرثقیل برجی) در بزرگراه ارتش - میدان اراج به سامانه 125 اعلام شد که بلافاصله دو ایستگاه به محل حادثه که یک کارگاه ساختمانی بود اعزام شدند.
به گزارش ایسنا، پربازدیدترین اخبار اجتماعی ایسنا طی امروز به شرح زیر است:
جا ماندن مدارس دولتی عادی از گردونه برترین‌های «کنکور سراسری»
نسبت به «ازدواج مجدد» زنان چه نگاهی دارید؟
سقوط جرثقیل تاور کرین در بزرگراه ارتش
هشدار وزارت بهداشت درباره "تب‌کریمه کنگو" در آستانه عید قربان
کاهش ٩ درصدی «ازدواج‌» طی دو سال اخیر/ شتاب در «طلاق» هم آرام گرفت
انتهای پیام

http://www.banounews.ir/fa/News/183087/از-جای-خالی-مدارس-عادی-در-رتبه‌های-کنکور-تا-نگاه‌ها-به-ازدواج-دوباره-مطلقه‌ها
بستن   چاپ