آریا بانو
طنز/ الگوریتم حل مشکلات
يکشنبه 20 مرداد 1398 - 08:04:07
آریا بانو -
طنز/ الگوریتم حل مشکلات
١٢١
٠
روزنامه شهروند / برخلاف مدیران اکثر کشورهای دنیا که به صورت هردمبیل و بی‌نظم کار کرده و قانون و روش درستی ندارند؛ مسئولان کشور ما در برخورد با اخبار و اتفاقات جدید، براساس یک قاعده و الگوریتم منظم کار می‌کنند، که به شرح زیر از چند مرحله تشکیل شده است:
مرحله اول: تکذیب
اولین قدم در برخورد با هر خبر و اتفاق جدید تکذیب است. تجربه ثابت کرده که کار از تکذیب‌کردن عیب نمی‌کند و بهترین موضع برای اولین دقایق انتشار یک خبر یا اتفاق جدید، تکذیب‌کردن است. به‌خصوص اگر خبر خوشحال‌کننده بوده یا مورد توجه مردم قرار گرفته باشد. به این ترتیب که مدیر روابط عمومی بر مسئول مربوطه وارد شده و می‌گوید: «قربان یه خبر جدید اومده.»
مسئول: «چه جور خبریه؟ نکنه مردم رو خوشحال کنه؟»
مدیر روابط عمومی: «نه قربان؛ چک کردم خوشبختانه خیلی خوشحال‌کننده نیست ولی ممکنه یه خرده امیدوارشون کنه.»
مسئول: «تکذیبش کن آقا... سریع تکذیبش کن.»
و به این ترتیب خبر تکذیب می‌شود.
مرحله دوم: ورود
در دومین مرحله از الگوریتم برخورد با اخبار جدید، مسئولین سعی می‌کنند تصمیم بگیرند که باید به موضوع ورود کنند یا نکنند و اگر باید بکنند، چه کسانی باید ورود کنند و چقدر ورود کنند. این کار سخت و دشوار ابتدا با پاسکاری آغاز شده و مدیران قسمت‌های مختلف به هم تعارف می‌زنند که «آقا شما اول ورود کن.» «به جان خودم اگه من قبل شما ورود کنم.» «منو کفن کنی اگه ورود نکنی» و... ولی اگر تعارف جواب ندهد، از روش دیگری وارد شده و با جملاتی مثل: «اگر تا آخر هفته فلان ارگان ورود نکند، ما قطعا ورود خواهیم کرد.» تکلیف ماجرا را معلوم می‌کنند.
مرحله سوم: تشکیل کارگروه
در قدم بعدی، ورود‌کرده‌ها باید با هم کارگروه تشکیل بدهند و برای کارگروه خودشان اسم انتخاب کنند. این اسم باید تا جایی که امکان دارد، طولانی و پرطمطراق بوده و معنی واضحی نداشته باشد. مسئولان باید در این مرحله روی این قضیه که کارگروه باید جلسات منظمی داشته باشد، تأکید کنند. کار مهم دیگری که مسئولان در این مرحله باید انجام بدهند؛ انتقادکردن از کاری است که خودشان مسئول انجام‌دادنش هستند. بهتر است این جملات با لغات «باید» یا «نباید» شروع شوند. به‌عنوان مثال اگر مسئولیت انجام کار الف را دارید، باید بگویید: «این قضیه که کار الف بر روی زمین بماند، اصلا برای ما قابل قبول نیست. کار الف باید هرچه سریع‌تر انجام شود.» این کار باعث می‌شود حساب کار دست همه بیاید و بفهمند که شما در انجام کارهایی که به عهده خودتان است، با کسی شوخی ندارید.
مرحله چهارم: گذر زمان
تجربه ثابت کرده گذر زمان همه مشکلات را حل می‌کند. در مرحله آخر باید به زمان فرصت داد تا خودش کارها را انجام دهد و ماجرا را ختم به خیر کند. کش ‌دادن ماجرا باعث می‌شود همه متوجه شوند که قضیه واقعا آن‌قدر هم مهم نبوده و ببینند که با انجام‌نشدن آن کار هم اتفاق عجیب و غریبی نمی‌افتد و زندگی همچنان ادامه دارد.
حسام حیدری

http://www.banounews.ir/fa/News/182977/طنز--الگوریتم-حل-مشکلات
بستن   چاپ