آریا بانو
جاذبه های کمتر دیده شده استانبول که نباید از دست بدهید
يکشنبه 20 مرداد 1398 - 08:03:51
آریا بانو -
جاذبه های کمتر دیده شده استانبول که نباید از دست بدهید 7
٣٦٢
٠
کجارو / استانبول جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد که بسیاری از آنها در سراسر دنیا شناخته‌شده هستند. ولی غیر این جاذبه‌های مشهور، چند مکان دیدنی هم دارد که گاهی نادیده گرفته می‌شوند.وقتی در مورد مهم‌ترین جاذبه‌های استانبول صحبت می‌شود، اولین جاذبه‌هایی که به ذهن می‌رسد مسجد سلطان احمد و ایاصوفیه است. یا جاذبه‌های مشهوری مثل مسجد آبی، کاخ توپ‌قاپی، بازار بزرگ یا سایر جاذبه‌هایی که زیاد در مورد آنها شنیده‌اید.
استانبول غیر از این جاذبه‌های مشهور، دیدنی‌های دیگری هم دارد که اگر فرصت کافی در سفر به استانبول دارید نباید از دست بدهید. بعد از اینکه جاذبه‌های مشهور و مهم استانبول را دیدید، حتما برای دیدن این جاذبه‌ها وقت بگذارید.
در ادامه با چند مورد از این جاذبه‌ها آشنا می‌شوید.
کلیسای چورا
این کلیسا به خاطر نقاشی‌های دیواری بیزانسی و موزاییک‌های جذابش شهرت دارد. این نقاشی‌ها صحنه‌هایی از زندگی مسیح را روایت می‌کنند و به خوبی حفظ و نگهداری شده‌اند. این کلیسا در قرن چهارم ساخته شده است و به موزه تبدیل شده است.
کاخ دلمه‌باغچه
سلطان عبدالمجید اول تصمیم گرفت تا از کاخ توپ‌قاپی که برای مدت 400 سال میزبان خاندان سلطنتی بود، دربار را به کاخ دلمه باغچه منتقل کند. این کاخ در نزدیکی تنگه بسفر قرار دارد و استایل و دکور و معماری آن اروپایی است که در آن زمان بسیار رایج بود.
مسجد فاتح
مسجد فاتح را با نام مسجد جامع سلطان محمد می‌شناسند. این مسجد دیدنی را از روی نام سلطان محمد فاتح عثمانی نام‌گذاری کرده‌اند که در سال 1453 قسطنطنیه را فتح کرد. این مسجد بین سال‌های 1463 و 1470 ساخته شده و بعدها در سال 1771 بازسازی شده است. دلیل این بازسازی، زمین لرزه بزرگی بود که به بنای مسجد آسیب زده بود. این مجموعه دارای یک مدرسه علوم اسلامی است که توسط منجم ایرانی ملاعلی قوشچی پایه‌گذاری شده است.
کلیسای Theotokos Pammakaristos
این کلیسای بیزانسی یکی از کلیساهای ناشناخته در استانبول است ولی از نظر نقاشی های دیواری زیبا بعد از کلیسای چورا و ایاصوفیه در مقام سوم قرار دارد.
کالج ارتدکس یونانی فانار (Phanar Greek Orthodox College)
بنای کالج ارتدکس یونانی فانار مثل یک قلعه سرخ در منطقه تاریخی Balat and Fener قرار دارد. این مجموعه هنوز چند دانشجو دارد و شما را به سفری در دل تاریخ می برد به زمانی که این منطقه محل سکونت خانواده‌های ثروتمند ارتدکس یونانی استانبول بود.
مسجد قلندرخانه
یکی دیگر از مساجد بزرگ و زیبای استانبول که ناشناخته مانده است، همین مسجد قلندرخانه است که دارای نمای داخلی با آجر قرمز است. این مسجد در ابتدا یک کلیسای ارتدکس شرقی بود ولی بعدا به مسجد تبدیل شد.
کاخ بیلربیی
کاخ بیلر بیی یکی از چندین کاخ زیبای اطراف استانبول است که به عنوان کاخ تفریحی سلاطین عثمانی مورد استفاده قرار می‌گرفت.
این کاخ معمولا از چشم گردشگران دور می‌ماند چون در طرف آسیایی شهر استانبول قرار دارد. ولی معاری بی‌نظیر آن، دکوراسیون مجلل و باغ‌های زیبایی که دارد، بدون تردید ارزش بازدید کردن دارند.
مسجد جامع Ortaköy
مسجد جامع Ortaköy در حاشیه آب قرار دارد و در سال 1721 ساخته شده است. اگر از پل بسفر عبور کنید و گشتی در هزارتوی خیابان‌های شهر بزنید، می توانید این مسجد دیدنی را پیدا کنید.
ساختمان Zeki Paşa Yalısı
عمارت‌هایی که در منطقه بسفر استانبول قرار دارند، بسیار مشهور هستند و بهترین روش برای دیدن آنها استفاده از تورهای قایق سواری است که از این مسیر مشهور عبور می‌کنند. وقتی در مسیر خود به سمت پل مسجد سلطان محمد فاتح قرار دارید دنبال این عمارت زیبا بگردید. عمارتی که آن را معمار مشهور فرانسوی الکساندر والوری ساخته است و در حال حاضر آن را برای فروش گذاشته‌اند.
کلیسای بلغاری سنت استفان (Bulgarian St. Stephen Church)
کلیسای سنت استفان یکی از آخرین کلیساهای دنیا است که با چدن پیش ساخته ساخته شده است. این کلیسا اخیرا بازسازی و مرمت شده است و زیبایی و شکوه گذشته آن را هنوز در دکوراسیون و نمای کلسیا می توانید ببینید.
حمام Çağaloğlu
حمام Çağaloğlu یکی از حمام‌های سنتی ترکی است که سفر به ترکیه بدون سر زدن به یکی از آنها، کامل نمی‌شود. این حمام تاریخی یکی از بهترین جاذبه‌های شهر است اگر دوست دارید سفری در زمان را تجربه کنید و به قرن هجدهم سر بزنید زمانی که این حمام ساخته شده است.
ساختمان اداره پست (Grand Post Office)
بسیاری از کسانی که در محله‌های قدیمی شهر به گشت و گذار می‌پردازند معمولا از کنار این بنا می‌گذرند بدون اینکه به آن نگاه بیاندازند. ولی این سازه و بنای دیدنی توسط معماری به نام Vedat Tek به سبک اولین جنبش معماری ترکیه ساخته شده است و یک جواهر گمشده و یادگاری از سال 1905 است.

http://www.banounews.ir/fa/News/182969/جاذبه-های-کمتر-دیده-شده-استانبول-که-نباید-از-دست-بدهید
بستن   چاپ