آریا بانو
راه‌اندازی قطار سریع‌السیر به مقصد سردترین شهر دنیا
يکشنبه 20 مرداد 1398 - 08:03:37
آریا بانو -
راه‌اندازی قطار سریع‌السیر به مقصد سردترین شهر دنیا 5
٥٠١
٠
کجارو / خط‌آهن 900 کیلومتری قطار سریع‌السیر پرمافراست، امکان سفر گردشگران و ماجراجویان به یاکوتسک، سردترین شهر دنیا را فراهم کرده است.سرانجام امکان سفر به سردترین شهر دنیا با قطار فراهم شد، ‌این خط‌آهن، مسیری 900 کیلومتری در خاک منجمد شمال روسیه را می‌پیماید. قطار سریع‌السیر پرمافراست (Permafrost Express) رسماً اولین سفر خود را در تاریخ 27 ژوئیه انجام داد. این مسیر ریلی از دو خط‌آهن معروف روسیه و احتمالاً دنیا منشعب می‌شود: از خط‌آهن سراسری سیبری (معروف به BAM) که مسکو، پایتخت روسیه را به شهر ولادی‌وستوک وصل کرده و خط‌آهن Baikal-Amur Mainline که به موازات خط‌آهن سراسری سیبری در شرقی‌ترین نقطه‌ی روسیه تردد می‌کند.
خط‌آهن Baikal-Amur Mainline از خط‌آهن سراسری سیبری در شهر تایشت منشعب شده، در حالی که قطار جدید سریع‌السیر پرمافراست در شهر تیندا از خط‌آهن سراسری سیبری جدا می‌شود و در جهت شمال به‌سمت سردترین شهر دنیا،‌ شهر یاکوتسک در کنار رودخانه‌ی لنا می‌رود. یاکوتسک، پایتخت الماس روسیه و بزرگ‌ترین شهر دنیا است که روی خاک منجمد دائمی ساخته شده است؛ دمای هوا در این شهر به‌طور میانگین منفی 10٫4 درجه‌ی سانتی‌گراد است، هرچند پایین‌ترین دمای ثبت شده برای این شهر با منفی 64٫4 درجه‌ی سانتی‌گراد در دهه‌ی 1860 اتفاق افتاد.
پیش از آغاز به کار قطار سریع‌السیر پرمافراست، رفت‌وآمد به یاکوتسک فقط از طریق دو فرودگاه کوچک شهر امکان‌پذیر بود و هیچ دسترسی جاده‌ای وجود نداشت. با اینکه خط‌آهن مذکور عملاً در ایستگاه Nizhny Bestyakh، درست آن‌طرف رودخانه‌ی شهر توقف می‌کند، اما مطمئناً به راه‌اندازی جاده‌ای که در گذشته فقط برای حمل بار استفاده می‌شد، کمک خواهد کرد.
خط‌آهن سراسری سیبری 9,280 کیلومتر است که این شاهکار مهندسی در دهه‌ی 1890 در دوره‌ی سلطنت نیکولای دوم، آخرین تزار روسیه ساخته شد و قطار سریع‌السیر پرمافراست، 1200 کیلومتر خط‌آهن به آن اضافه می‌کند، هرچند که تاکنون 900 کیلومتر آن ساخته شده است و کار ساخت آن ادامه دارد. خط‌آهن جدید با چالش‌های مشابه خط‌آهن سراسری سیبری مواجه است، نظیر مشکلاتی که آب‌وهوای سرد برای ساخت‌وساز ریلی ایجاد می‌کند و به همین دلیل به آن «Little BAM» می‌گویند.
با آغاز به کار قطار سریع‌السیر پرمافراست و سفر افراد ماجراجو به قلب سیبری، صحبت‌هایی راجع به امتداد این خط به‌سمت شمال و آلاسکا مطرح شده است؛ به این ترتیب، عبورومرور از گذرگاه فرضی برینگ استریت امکان‌پذیر خواهد شد و مسافران می‌توانند به‌جای پرواز،‌ از لندن تا نیویورک را با قطار سفر کنند.

http://www.banounews.ir/fa/News/182964/راه‌اندازی-قطار-سریع‌السیر-به-مقصد-سردترین-شهر-دنیا
بستن   چاپ