آریا بانو
میزبانی سه استان از آثار بانوان خوشنویس فارس / سفر " خط عشق " به یزد، اصفهان و کهگیلویه و بویر احمد
يکشنبه 20 مرداد 1398 - 07:59:18
آریا بانو - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس از برپایی نمایشگاه خوشنویسی بانوان در سه استان یزد، اصفهان و کهگیلویه و بویر احمد خبر داد.


سرویس استان‌های هنرآنلاین: آیین اختتامیه نخستین نمایشگاه خوشنویسی بانوان فارس که برگرفته از اشعار پروین اعتصامی و سیمین بهبهانی و به کوشش محبوبه سازش با عنوان " خط عشق " بود، با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس؛ رئیس و اعضاء و مسئولان انجمن خوشنویسان استان و به‌ویژه زنان هنرمند عرصه خوشنویسی با اهداء لوح و تندیس در نگارخانه جم به کار خود پایان داد.
صابر سهرابی در جمع بانوان خوشنویس شیراز و شهرهای استان فارس و آیین پایانی نمایشگاه یاد شده که به میزبانی نگارخانه جم شیراز گرد هم آمده بودند، با تقدیر از این جریان هنری که حاصل خلق آثار زنان هنرمند استان فارس بوده، گفت: باور داریم که اگر شاکله انجمن خوشنویسان به سطح قابل قبولی رسیده، از حمایت و پشتیبانی خانم‌هاست، چون همان‌گونه که سراغ داریم در شعب ایران از ٢٠٠ هنرجو، حداقل ١٥٠ نفر را بانوان تشکیل داده‌اند و این خود دلیل استقبال چشمگیر از این هنر توسط آن‌ها و ایجاد علاقه و آرامش موجود است.
او افزود: در کشور جمهوری اسلامی ایران زنان هنرمند در تمام عرصه‌ها، همچون شعر و ادب، هنرهای تجسمی، نمایشی، موسیقی، سینما، رادیو تلویزیون و عکس، هنرهای سنتی، داستان‌نویسی و کتاب و از این قبیل حضور داشته و مؤثر واقع شده‌اند و موفق عمل کرده‌اند که این باعث شده تا در سطح استان و کشور به جایگاه ویژه‌ای نیز دست یابند و در مباحث هنری حرف برای گفتن داشته باشند.
مدیرکل ارشاد استان فارس تصریح کرد: انگیزه‌ای که در جای جای این استان ادب‌پرور و هنرمند محور به وجود آمده و هر کجا بروی به زیوری از هنر و فرهنگ آراسته شده است؛ نشان از آینده‌ای درخشان برای هنرمندان فارس و شیراز دارد.
سهرابی ادامه داد: با توجه به اینکه این نخستین نمایشگاه بانوان خوشنویس است و در سطح عالی برپا شده، با سه مدیرکل استان‌های یزد، اصفهان و کهگیلویه و بویر احمد نیز هماهنگ کرده‌ایم تا به عنوان داشته‌ای از استان فارس به تبادل هنری بپردازیم و این آثار را در قالب مجموعه در آن استان‌ها به نمایش گذاشته و آثار هنرمندان آن‌ها را نیز در شهر و استان فارس استقبال کنیم.
سهرابی با بیان اینکه چتر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حمایت از تمام هنرها باز است و وظیفه داریم تا همه گرایش‌های فرهنگی هنری و قرآنی را مورد توجه قرار دهیم؛ گفت: در سال جاری از دو نفر مفاخر هنر خوشنویسی استان تجلیل کرده و پاسداشتی برای یک عمر تلاش و هنرنمایی آن‌ها در این عرصه خواهیم داشت و پس از معرفی در برنامه‌ای ویژه نشان مفاخر را به آن‌ها اهداء می‌کنیم تا با همراهی اصحاب فرهنگ، ادب و هنر برای تعالی هنر فارس گام‌های شایسته‌ای را برداریم.
در ادامه این مراسم، چیز فهم با اشاره به اینکه نمایشگاه مورد اشاره حاصل تلاش و دسترنج ٢٢ نفر از بانوان خوشنویس و هنرمند انجمن خوشنویسان شیراز و شهرهای استان فارس است؛ گفت: از شش ماه قبل به گونه روزانه آثار در حال شکل‌گیری و تولید بوده و به دلیل تقاضای زیاد از اردیبهشت‌ماه به بعد کارها مورد بررسی قرار گرفتند و منتخبین و برگزیدگان مشخص شدند تا نمایشگاهی در حد قابل قبول و قابل دیدن برگزار شود.
رئیس انجمن خوشنویسان استان فارس هدف این نمایشگاه را در کنار پرداختن به رشد و نمو در فرهنگ و هنر خوشنویسی، ارتقاء سطح هنری بانوانی که در حد فوق ممتاز و استادی فعالیت دارند دانست و افزود: شاهد این بوده‌ام که آن‌هایی هم که خطشان در سطح به این بالایی نبود، به خاطر اینکه بتوانند کارشان را در نمایشگاه ارائه بدهند، بارها و بارها اثرشان را عوض کرده و از نو به خوشنویسی پرداختند و به جایگاه قابل قبولی دست یافتند.
وی بیان کرد: ٥٣ اثر در چهار خط متداول و مرسوم به جز تحریری و نقاشی‌خط و گرایش‌های دیگر، در این نمایشگاه به معرض دید قرار گرفته که شامل خط‌های نستعلیق، شکسته نستعلیق، نسخ و معلی هستند و با توجه به برگزیده‌ای از اشعار پروین اعتصامی و سیمین بهبهانی نگاشته شده‌اند که سابقه کاری ٢٠ تا پنج سال توسط بانوان خوشنویس در خلق آن‌ها به کار برده شده است.
این استاد خوشنویس در پایان اظهار داشت: نمایشگاه " خط عشق " حاصل تلاش جمعی از بانوان خوشنویس فارس است که همدلی و نشان دادن توانایی بانوان در عرصه هنر خوشنویسی را با خود همراه دارد.
الهه بهرامی

http://www.banounews.ir/fa/News/182854/میزبانی-سه-استان-از-آثار-بانوان-خوشنویس-فارس---سفر-"-خط-عشق-"-به-یزد،-اصفهان-و-کهگیلویه-و-بویر-احمد
بستن   چاپ