آریا بانو
هیچ دینی، مدافع تبعیض و ظلم نیست
شنبه 19 مرداد 1398 - 11:39:42
ایرنا - زن و خانواده
آریا بانو - تهران- فعال سیاسی و دکترای فقه و مبانی اسلام با اشاره به اینکه دوچرخه سواری و مورتورسواری زنان منافاتی با قانون و شریعت ندارد، گفت: هیچ دینی، مدافع تبعیض و ظلم نیست.

صدیقه وسمقی روز پنجشنبه در نشست زنان، صلح و جنبش های اجتماعی اسلامی که به همت گروه علمی-تخصصی صلح انجمن جامعه شناسی ایران و با مشارکت گروه جامعه شناسی کشورهای اسلامی برگزار شد، تاکید کرد: گره زدن موضوع زنان به صلح بسیار کار خوبی است چرا که زنان نه تنها خود پروژه صلح هستند بلکه صلح آفرینی را بر عهده دارند و کلید تغییر در جامعه در دست زنان است و با تغییر موقعیت و وضعیت زنان همه چیز تغییر می‌کند.
وی، عوامل و موانع عمده در برابر جنبش زنان و حرکت آنان در جامعه ایران و دیگر جوامع اسلامی را به سه دسته بافت سنتی، رشد افراط گرایی و مردسالاری تقسیم کرد و گفت: به عنوان مثال، بحث ورود زنان به ورزشگاه منافاتی با قانون و شریعت ندارد و منع آن جایی نوشته نشده است اما شاهدیم به عنوان یک قانون نانوشته در پس ذهن بسیاری از مردان و با تلقینات آنان در پس ذهن زنان هم جا گرفته است.
وسمقی افزود: دوچرخه سواری و مورتورسواری هم به همین منوال است که مردان می‌توانند اما زنان نه؛ مسائل پیش پا افتاده ای که به زن به عنوان یک ابزار جنسی نگاه می کند.
وی درباره این موضوع که عنوان می شود در جوامع اسلامی با ریشه های دینی و سنتی مرد همه کاره است، تصریح کرد: ریشه این حرفها به دین برنمی گردد و مردان با این توجیهات زنان را از فضای تصمیم گیری در جامعه حذف کرده اند. در حالی که حق زن است که برای سرنوشت اجتماعی خود در تمام تصمیم گیری ها و در قدرت ها به صورت برابر سهم داشته باشد.
وسمقی راهکار رسیدن زنان به حق مسلم خود را اینگونه عنوان کرد: راهکار بلندمدت یعنی زنان مربی و مادر هستند و باید فرزند خود را به گونه ای تربیت کنند که بدانند زن و مرد برابر هستند و آزادی و تبعیض معنایی ندارد و راهکار کوتاه مدت هم اینکه باید تلاش کنیم قوانین را اصلاح کنیم و تغییر به وجود آوریم چرا که نیاز به مادرانی صلح طلب و برابری خواه داریم تا بتوانند در باورهای دینی تغییر ایجاد کنند.
وی تاکید کرد: حضور زنان در همه ابعاد اجتماعی به پروسه صلح در جامعه بشری کمک می‌کند. در این نشست «الهه کولایی» فعال سیاسی و استاد مطالعات منطقه ای دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، «صدیقه وسمقی» دکترای فقه و مبانی اسلام، «شیدا مهنام » رییس بنیاد ایران شناسی ریاست جمهوری و «آزاده گریوانی» دبیر خبر شبکه العالم به عنوان مدعو، به بیان نقطه نظرات خود درباره نقش زنان در برقراری صلح در جنبش های اجتماعی زنان پرداختند.

http://www.banounews.ir/fa/News/182714/هیچ-دینی،-مدافع-تبعیض-و-ظلم-نیست
بستن   چاپ