آریا بانو
ضایعه کوچک دهانی که می‌تواند خطرناک باشد
شنبه 19 مرداد 1398 - 11:24:47
آریا بانو - سلامانه: یک متخصص گوش حلق و بینی گفت: استوماتیت عارضه‌ای است که موجب التهاب در قسمت دهان، لب‌ها و زبان می‌شود.
به گزارش سلامانه به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا مصباحی، متخصص گوش و حلق بینی درباره استوماتیت اظهار کرد: استوماتیت عارضه‌ای است که موجب التهاب در قسمت دهان، لب‌ها و زبان می‌شود. دو نوع استوماتیت وجود دارد؛ استوماتیت هرپسی حاد و دیگری استوماتیت آفتی (زخم دهان)که شایع‌ترین هستند. استوماتیت ممکن است با ظاهری کوچک اثرات مخربی بر سلامت فرد بگذارد.
او در ادامه افزود: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که فرد باید انجام دهد، رعایت بهداشت دهان و دندان است. اگر فردی از شست و شوی دهان و مسواک زدن دندان‌های خود فراری باشد، حتما به این نوع عارضه مبتلا خواهد شد. استوماتیت تنها برخی از قسمت‌های دهان را درگیر نمی‌کند، بلکه تمام قسمت‌های دهان را فرا می‌گیرد.
متخصص گوش و حلق بینی درباره علائم این نوع عارضه بیان کرد: عفونت مختلف دهانی، تروما در واقع هر نوع آسیب دیدگی یا ضربه‌ای است که به دهان وارد می‌شود. خشکی دهان، تحریک‌کننده‌ها، عوامل سمی خطرناک، عواملی که موجب حساسیت‌های شدید خواهد شد؛ از همه بدتر مشکلات عفونی که برای دهان و دندان‌ها اتفاق می‌افتند؛ می‌توانند از نشانه‌های این نوع عارضه باشند. علائم دیگری همچون قرمزی و خونریزی، زخم‌های شدید دهانی، بوی بد دهان ؛ مهم‌ترین عامل این نوع عارضه التهاب دهانی است.
مصباحی درباره عوارض این نوع بیماری بیان کرد: افراد مبتلا به این نوع بیماری دچار عوارضی همچون حساسیت به انواع غذا حتی در بلعیدن آن هم دچار مشکل می‌شود. فرد مجبور به استفاده از دندان‌های مصنوعی خواهد شد. به دلیل بد شدن ظاهر دهان و دندان فرد دچار اختلالات روحی و روانی خواهد شد. ممکن است حتی شیمی درمانی و پرتو درمانی هم می‌تواند عوارض جانبی خود را داشته باشد. فرد مبتلا حتما حساسیت به دهان‌شوها، رنگ شکلات‌ها، رژ لب‌ها پیدا می‌کند.
او درباره درمان این نوع بیماری گفت: درمان این نوع عارضه به شدت آن بستگی دارد. فرد بیمار با کوچکترین علائم باید فورا به پزشک مربوطه مراجعه کند تا سریع تشخیص داشته شود. فرد مبتلا باید کمتر نوشیدنی‌های گرم بنوشند و از سیگار کشیدن اجتناب کند.
متخصص گوش و حلق بینی تاکید کرد: البته استوماتیت انواع مختلفی دارد و ممکن است با رعایت بهداشت دهانی این عارضه خود به خودی رفع شود اما اگر تمام نکات رعایت نشود حتما می‌تواند مسبب بیماری‌های ناگواری برای فرد داشته باشد.

http://www.banounews.ir/fa/News/182690/ضایعه-کوچک-دهانی-که-می‌تواند-خطرناک-باشد
بستن   چاپ