آریا بانو
ایمونوتراپی روشی نوین برای درمان سرطان
شنبه 19 مرداد 1398 - 11:24:36
آریا بانو - سلامانه: استاد یار دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: ایمونوتراپی یکی از روشهای نوین برای درمان سرطان است که از طریق این روش سلولهای ایمنی خود بدن به هدف درمان مورد استفاده قرار می گیرد و برخلاف شیمی درمانی یک درمان هدفمند برای مهار سرطان به شمار می رود.
افسانه مداح صفایی افزود: با استفاده از ایمنوتراپی بر خلاف شیمی درمانی، با استفاده از سیستم ایمنی خود بدن، تنها سلولهای تومورال را مورد هدف قرار می دهد و آسیب کمتری به سلولهای سالم فرد وارد می کند و لذا عوارض درمانی کمتری را به همراه دارد.
وی اظهار داشت: در شیمی درمانی علاوه بر اینکه سلول‌های تومورال مورد هجمه قرار می‌گیرند، سلول‌های اصلی و سالم نیز دچار مشکل شده و این مسئله عوارض زیادی را به همراه دارد، ولی ایمنوتراپی این چنین نیست و یک درمان هدفمند است که نتایج درمانی خوبی به همراه داشته است.
استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: البته روش ایمونوتراپی هنوز در ایران فراگیر نشده و داروهای آن نیز تحت پوشش بیمه نیست و بنابراین بدلیل هزینه بسیار بالا در حال حاضر کاربرد چندانی در کشور ندارد و امید است که اقدامات مورد نیاز جهت توسعه هر چه بیشتر این روش در کشور صورت گیرد.
مداح صفایی با تأکید بر اینکه لازم است پزشکان متخصص با روش درمانی جدید که همان ایمونوتراپی نام دارد هر چه بیشتر آشنا شوند، گفت: در این کنگره جدیدترین دستاوردها و مباحث علمی مربوطه مورد بحث و گفت‌وگو قرار خواهد گرفت و اساتید و صاحبنظران برجسته به تبادل اطلاعات در این زمینه می‌پردازند.
وی با اشاره به اینکه روش ایمونوتراپی هرچند گرانقیمت بوده ولی امروزه در برخی از کشورها مورد استفاده قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: ایمونوتراپی نقش پررنگ تری در آینده درمان سرطان خواهد داشت.
به گفته استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران، امروزه گامهای بلندی در درمان سرطان‌های پستان و پروستات و مثانه، گوارشی و ملانوم با این روش برداشته شده است.

http://www.banounews.ir/fa/News/182686/ایمونوتراپی-روشی-نوین-برای-درمان-سرطان
بستن   چاپ