آریا بانو
مبتلایان به هپاتیت B و C می‌توانند ازدواج کنند؟!
شنبه 19 مرداد 1398 - 11:24:19
آریا بانو - سلامانه: یک فوق‌تخصص گوارش و کبد گفت: خوشبختانه امروزه بیماری هپاتیت C به طور کامل و صددرصد درمان و کاملا ریشه‌کن می‌شود.
دکتر سیدموید علویان در گفت‌وگو با سلامانه گفت: خوشبختانه امروزه بیماری هپاتیت C به طور کامل و صددرصد در بدن با درمان ویروس آن کاملا ریشه‌کن می‌شود. اما نکته مهم اینجاست که هنوز بسیاری از بیماران مبتلا به هپاتیت C ناشناخته هستند بنابراین افرادی که سابقه اعتیاد یا تزریق خون قبل از سال 75 دارند یا هر فردی که فکر می‌کند ممکن است به این بیماری مبتلا باشد، بهتر است آزمایش بدهد و پس از تایید بیماری، تحت نظر پزشک قرار گرفته و درمان شود.
وی ادامه داد: این افراد پس از درمان هیچ مشکلی برای ازدواج و بچه‌دار شدن ندارند. در واقع بیماری هپاتیت C به طور کامل درمان می‌شود و تنها کاری که باید انجام شود این است که بیماران شناسایی و سپس درمان شوند.
وی در مورد هپاتیت B نیز گفت: در حال حاضر حدود یک میلیون و چهارصد هزار نفر مبتلا در ایران مبتلا به هپاتیت B هستند. این آمار در دنیا حدود 350 میلیون نفر است. خوشبختانه طی 25 سال اخیر بیماری هپاتیت B در کشور به دلیل واکسیناسیون به شدت کاهش پیدا کرده است و افراد کمتر از 24 سال به ندرت به این بیماری مبتلا هستند اما بیشترین مبتلایان در سنین بین 30 تا 50 سالگی قرار دارند.
دکتر علویان همچنین خاطرنشان کرد: معاشرت‌های معمول از جمله دست دادن، بوسیدن، غذا خوردن و همنشینی کردن با مبتلایان به هپاتیت B عاملی برای ابتلا به این بیماری نیست زیرا انتقال ویروس هپاتیت، تنها از طریق خون امکان‌پذیر است از این رو مبتلایان به این بیماری باید تیغ، مسواک، ناخن‌گیر و وسایل شخصی خود را از سایرین جدا کنند و رفتار پرخطر نداشته باشند. در این شرایط فرد مبتلا در خانواده هیچ مشکلی برای سلامت سایرین ایجاد نخواهد کرد.
این فوق‌تخصص گوارش و کبد با تاکید بر اینکه ازدواج و بچه‌دار شدن فرد مبتلا به هپاتیت B نیز منعی ندارد، به شرط آنکه بیمار تحت درمان و کنترل باشد، گفت: اگرچه هنوز درمان قطعی و کاملی برای هپاتیت B وجود ندارد و در حال حاضر فقط این بیماری قابل کنترل است اما ما فکر می‌کنیم بین 5 تا 10 سال آینده بتوانیم این بیماری را هم مانند هپاتیت C به طور کامل درمان و ریشه‌کن کنیم.

http://www.banounews.ir/fa/News/182676/مبتلایان-به-هپاتیت-B-و-C-می‌توانند-ازدواج-کنند؟!
بستن   چاپ